În aceeași zi în care Alianța Renault Nissan a anunțat decizia de restructurare, care include o diminuare semnificativă a influenței Renault asupra activității companiei japoneze, Nissan a publicat, probabil deloc întâmplător, cifrele de vânzări pentru 2022, care arată un declin major al vânzărilor, dar și unul al producției globale.
Nissan a încheiat anul 2022 cu rezultate extrem de slabe la nivelul vânzărilor, cu un volum de 3,22 milioane de vehicule vândute la nivel global, cu scăderi mari pe toate piețele importante ale companiei și un minus de 20,7% față de anul anterior.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Vânzările din SUA, cândva cea mai mare piață a grupului nipon, s-au contractat cu peste 25%, coborând la 730.000 de vehicule, de la aproape un milion în anul anterior, iar vânzările din Europa, o piață strategică pentru companie, au scăzut cu 23,1%, la 286.225 vehicule, cu aproape 100.000 mai puține decât în anul anterior.
Cea mai mare piață a mărcii Nissan, China, a pierdut peste 22 de procente și, respectiv, 350.000 vehicule comparativ cu anul 2021, ajungând la un nivel de 1,04 milioane de automobile. În total, vânzările de pe piețele externe, care reprezintă peste 80% din livrările Nissan, au încetinit cu 23,2%, la 2,77 milioane de unități.
Singura creștere înregistrată de companie a fost pe segmentul de autoturisme, în Japonia, unde vânzările au crescut cu 4,6%, adică circa 10.000 de unități în plus, față de 2021, prea puțin însă pentru a influența rezultatele globale.
În ceea ce privește producția, care a fost una dintre cauzele acestei scăderi, scăderea a fost de aproape 10 procente, cu un volum total de 3,25 milioane de automobile asamblate, cu 230.000 mai puține decât în 2021, ponderea producției din uzinele din afara Japoniei fiind de peste 80%, respectiv 2,7 milioane de unități, în scădere cu 13% față de anul anterior. Spre deosebire de rivalii de la Toyota, Nissan a înregistrat o creștere a producției în uzinele din Japonia, cu 12,6%, rezultat care a fost susținut de creșterea producției de autoturisme, la 503.791 unități.
CITEȘTE ȘI Renault și Nissan au anunțat modul de restructurare a Alianței. Francezii vor vinde mai mult de jumătate din acțiunile NissanDe remarcat coincidența celor două anunțuri ale Nissan în aceeași zi, determinată cel mai probabil de dorința de a diminua impactul cifrelor slabe de vânzări, cu comunicatul privind restructurarea Alianței Renault Nissan.
Aceasta din urmă aduce mai multe elemente importante pentru compania japoneză: investiții în unitatea electrică a Renault, drepturile de vot în Adunarea Generală a Acționarilor Renault și, cel mai probabil, poziții în Consiliul de Administrație, și, nu în ultimul rând, diminuarea controlului francezilor în managementul Nissan până la limita a 15%, o schimbare radicală față de cele 43,4% la data anunțului.