Suedia, una dintre cele mai favorabile piețe din lume pentru vehiculele electrice, a oferit o surpriză în luna iulie, pe piața auto. Numărul 1 în segmentul de mașini electrice a fost un automobil produs în China, care a detronat astfel Tesla Model Y.
BYD Atto 3, unul dintre cele apreciate și totodată populare automobile electrice aduse de chinezi în Europa, a fost în luna iulie cel mai vândut vehicul electric din Suedia, o țară în care Tesla Model Y domină categoric vânzările pe aceste segment auto.
În total, BYD Atto 3 a înmatriculat 721 autoturisme în luna iulie, depășind Tesla Model Y, care s-a situat abia pe locul cinci, modelul american fiind depășit atât de VW ID.4 (710 unități), cât și de Skoda Enyaq (370 unități) și de BMW i4 (385 unități), potrivit statisticilor oficiale consultate de Profit.ro. Modelul de la BYD este nou intrat pe piața suedeză în ultimul an, acesta fiind introdus treptat în cele mai importante țări europene, pe parcursul anului 2022 și începutul lui 2023. Trăsăturile acestuia au atras atenția cumpărătorilor de mașini electrice, împreună cu prețul competitiv și tehnologiile oferite. Byd Atto 3 s-a remarcat anul acesta prin rezultatele foarte bune obținute la testele de siguranță EuroNCAP, care au determinat organizația să acorde maxim de stele.
Nu mai puțin de șase automobile electrice s-au situat în luna iulie în top 10 al celor mai vândute mașini din Suedia, dar surprinzător niciunul dintre acestea nu este de la Volvo, care are în gamă modelele EX30 și XC40. Segmentul de mașini propulsate exclusiv pe baterii este cel mai numeros în această țară, dintr-un total de 17.300 de autoturisme înregistrate în iulie, 6.487 fiind complet electrice, în timp ce a doua pondere în piață este cea a mașinilor pe benzină, care au avut doar 3.901 autoturisme înmatriculate, la o distanță foarte mică de motorizările hibrid, cu 3882 uniăți. Dacă socotim și mașinile PHEV, mașinile hibrid au totalizat peste 5.000 de unități, mult peste cele cu benzină. Dieselul mai are în Suedia o cotă de piață foarte mică, 8,4%.
Tesla Model Y rămâne nu doar cel mai vândut automobil electric, în acest an, în Suedia, ci și primul în clasamentul general al vânzărilor, cu 8901 exemplare înmatriculate, ca urmare a valului de înmatriculări din prima jumătate de an. Pe locul al doilea se află Volvo XC40, cu propulsii electrice și hibride, cu 6660 unități înmatriculate. Principalul urmăritor pe segmentul electric, VW ID.4, este doar pe locul 4 în acest clasament, cu 5072 de autoturisme înmatriculate în acest an.
Piața de a autoturisme suedeză a scăzut în iulie, cu 3 procente, și are pe primele șapte luni ale anului un declin ușor, de 2,5%, pe fondul incertitudinilor economice și inflației postpandemice. În același timp, politicile guvernamentale de subvenționare a mașinilor electrice s-au redus, astfel că cererea s-a micșorat. În total, în primele șapte luni ale anului, Suedia a înmatriculat 157.953 de autoturisme noi, cu circa 5.000 mai puține decât în urmă cu un an.
Dacia este aproape inexistentă pe această piață, având 174 de autoturisme vândute în iulie și 1.784 pe toate cele șapte luni, dintre care cel mai vândut, Sandero, a avut 98 de unități vândute în iulie și 777 pe intervalul ianuarie – iulie.