Perioada în care autovehiculele pot rămâne neutilizate în parcările publice va fi redusă la jumătate, de la 1 an la 6 luni, iar proprietarii vor trebui să facă rapid dovada achitării amenzilor și a efectuării ITP-ului. În plus, mașinilor cu număr de înmatriculare străin li se vor aplica aceleași reguli, stabilește un proiect de lege promulgat acum de șeful statului.
Prevederile legii intră în vigoare în trei zile de la publicarea în Monitorul Oficial, dar pentru proprietarii mașinilor va mai exista un răgaz de 30 de zile, timp în care Guvernul trebuie să modifice și completeze în mod corespunzător normele metodologice de aplicare a legii.
Proiectul, prezentat anterior de Profit.ro, a fost inițiat de parlamentari USR, care arată că aplicarea Legii nr.421/2002 privind regimul juridic al vehiculelor fără stăpân sau abandonate pe domeniului public sau privat al statului este îngreunată în prezent de neclarități ale legii sau dificultăți de aplicare a acesteia.
CITEȘTE ȘI Firea pierde în litigiul privind licitația pentru 100 tramvaie și trebuie să accepte o companie românească în locul turcilor de la DurmazlarPrima dificultate, potrivit autorilor proiectului, constă în faptul ca există proprietari care nu utilizează vehiculele perioade indelungate, de ordinul anilor de zile, dar nu doresc sa rezolve problema și declară că vehiculul nu este abandonat, nedorind să renunțe, deși, de cele mai multe ori, acesta nu poate fi pus în circulație, ocupă spațiu în parcări sau pe străzi și creează astfel obstacole în traficul rutier și pietonal.
De asemenea, mai arată inițiatori proiectului, există proprietari care susțin că au taxele auto achitate și consideră ca au și dreptul să țină vehiculul parcat pe domeniul public, chiar dacă acesta se află într-o stare avansată de degradare.
Totodată, în cazul vehiculelor cu numere străine, proprietarii nu pot fi identificați, iar vehiculele respective rămân în continuare pe domeniul public.
Nu în ultimul rând, există vehicule ai căror proprietari au adresa de domiciliu în alte localități și la aceștia nu ajung prin poștă somațiile sau dispozițiile cu privire la ridicarea autovehicului de pe spațiul public.
CITEȘTE ȘI Măsură adoptată în primă etapă: Transportatorii de mărfuri și de persoane, scutiți o perioadă de la plata rovignietei și a taxei de pod”Din cauza acestor lacune legislative, în foarte multe orașe din România rămân mii de vehicule abandonate care ocupă spații de parcare ce ar putea fi folosite de alte vehicule ce participă activ la mobilitatea cetățenilor. De exemplu, doar în București se află aproximativ 3.000 de mașini abandonate identificate, dar încă neridicate de autorități din varii motive (...). Și in Brașov, conform autorităților locale, există aproximativ 300 de autovehicule abandonate încă neridicate, iar in Galați, doar anul acesta, printr-un acord făcut între Poliția Locală și Primărie au inceput să se ridice vehiculele abandonate pe domeniul public al statului”, arată autorii proiectului, care adaugă că, dat fiind numărul mare de etape pe care autoritățile sunt obligate să le parcurgă, se ajunge ca ridicarea unui singur vehicul să dureze până la 4 luni.
Din aceste considerente, proiectul propune o serie de modificări în legislație pentru a permite autorităților să aplice legea eficient
Astfel, este propusă modificarea și completarea definiției termenului ’’vehicule fără stăpân”, pentru a include și acele vehicule înmatriculate în străinătate, deoarece au fost semnalate autoturisme de acest fel care nu au putut fi ridicate, din simplul motiv că nu au numere de înmatriculare românești.
Perioada în care vehiculele vor putea rămâne neutilizate în parcările publice va fi redusă la jumătate, respectiv de la 1 an la 6 luni, pentru eficientizarea identificării mașinilor care într-adevăr sunt utilizate de proprietari sau de deținătorii legali.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Proiect de eliminare a autovehiculelor diesel și pe benzină din orașe, începând cu 2025Proiectul introduce totodată, în cazul restituirii vehiculului, obligația proprietarului/deținătorului legal de a face nu doar dovada achitării taxelor auto și impozitelor, dar și a amenzilor, precum și dovada efectuării ITP-ului în termen de 5 zile de la primirea somației de la primărie.
De asemenea, este prevăzută obligația autorităților de a înmâna sau, în cazuri excepționale, afișa la domiciliul sau sediul proprietarului sau deținătorului legal al vehiculului, deoarece nu întotdeauna scrisoarea recomandată poate ajunge la proprietar, fie pentru că acesta nu locuiește unde are adresa de domiciliu, fie din alte motive.
Dacă în termen de 10 zile de la data comunicării somației, proprietarul sau deținătorul legal al vehiculului abandonat nu răspunde somație primite, vehiculul trece de drept în proprietatea unității administrativ-teritoriale de pe a cărei rază teritorială a fost ridicat, liber de orice sarcini, și, în funcție de starea acestuia, urmează a fi valorificat prin vânzare.
28 noiembrie - Profit Financial.forum