Piața auto din România se află în continuare pe un trend bun, chiar dacă revenirea vânzărilor după marea criză economică din 2008 a fost încetinită în 2020 și 2021 de cele două noi crize care au marcat nu doar România, ci întreaga industrie auto globală. În luna mai, înmatriculările de autoturisme noi au depășit pentru prima dată 13.000 de unități, după nu mai puțin de 20 de luni, relevă datele analizate de Profit.ro.
Ultima dată când au fost înmatriculate mai mult de 13.000 de autoturisme noi într-o singură lună a fost în 2021, în luna august, când se înregistrau vârfurile generate de Programul Rabla din acel an. În anul 2020, media lunară fusese de aproximativ 10.000 de autoturisme, iar în 2021, cu tot cu maximele din iulie și august, media a coborât sub 10.000 de unități.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Anul acesta, media lunară a pieței de autoturisme noi din România s-a stabilizat la 12.000 de autoturisme lunar, vârful din luna mai datorându-se decalajului din Programul Rabla, care a pornit abia în martie. Din acest motiv, în aprilie s-a înregistrat și cea mai slabă lună, cu doar 9.700 de autoturisme noi înmatriculate.
Creșterea mediei lunare de autoturisme noi se reflectă în creșterea totală a pieței auto din România, de 27%, după cum arată datele DRPCIV, prelucrate de APIA. Acestea lasă de înțeles că anul 2023 ar putea aduce o nouă creștere comparativ cu anul anterior, în pofida scăderii ușoare a cererii de automobile noi.
CITEȘTE ȘI FOTO Toyota vine din spate cu o nouă strategie electrică: primul pas - 1.000 de km autonomie, al doilea - 1,7 milioane de mașini electrice. Acțiunile au crescutDatele arată că majoritatea mărcilor auto înregistrează creșteri substanțiale, de două cifre, cu valori foarte mari pentru Dacia și Renault, după cele cinci luni, în timp ce în luna mai numărul mărcilor cu majorări peste media pieței a fost chiar mai mare: Dacia – 41%, Renault – 73%, Skoda – 34%, VW – 73%, BMW – 71%, Suzuki – 176%. O singură excepție, între mărcile de volum, a fost cea a Ford, care a înregistrat un declin de 22% față de mai 2022, din cauza dispariției modelului EcoSport, și de 23,4% pe cele cinci luni.
CITEȘTE ȘI Piața auto a crescut rapid în luna mai, odată cu livrarea mașinilor cumpărate prin RablaÎn privința segmentării pieței după sistemul de propulsie, cel mai mare câștig a fost și în acest an pe zona de vehicule electrice, statistici detaliate fiind deja publicate de Profit.ro anterior. Cifrele APIA prezintă cumulat vehiculele electrice și plug-in hybrid, care au ajuns la o cotă de piață de 14% în luna mai și de 12,7% pe primele cinci luni, respectiv 23% dacă includem și vehiculele hibride.
Cota de piață a mașinilor diesel s-a diminuat până la 12,9% în mai, cu o valoare de 13,2% pe primele cinci luni ale anului, în scădere de la 15% în urmă cu un an, în perioada similară.
CITEȘTE ȘI Înmatriculările de autoturisme electrice - creștere spectaculoasă în România. Prag depășit în premieră. Schimbare de liderÎn ceea ce privește segmentarea după dimensiuni, analiza APIA arată că atât clasa compactă (C), cât și clasele superioare (D și E) au înregistrat cel mai mare avans al vânzărilor, cu 52,3% și, respectiv, 61,1% și 51,6%, cu mențiunea că segmentul SUV rămâne cel mai mare din piața auto românească, având 41,9% din total, urmat de segmentul C, cu 30,5%.