Mai mulți dintre cei mai mari producători de automobile din Europa au prezentat vehicule electrice (EV) low-cost la Salonul Auto de la Paris din această săptămână, încercând să revigoreze cererea în scădere și să recâștige o parte din cota de piață deținută în prezent de mărcile chinezești, transmite CNBC.
Se crede că acest eveniment bienal al industriei, care s-a deschis luni la Paris și va dura până duminică, ar putea reprezenta un punct de cotitură pentru industria auto europeană, scrie News.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Se simte ca și cum Europa ripostează,” a declarat Julia Poliscanova, director senior pentru vehicule și lanțuri de aprovizionare e-mobilitate la grupul de campanie Transport & Environment, pentru CNBC, la Salonul Auto de la Paris.
”Sunt atât de multe modele noi expuse și ceea ce este cu adevărat minunat este că sunt multe lansări care sunt mai accesibile. Așadar, Citroen, Peugeot și Renault, toate prezintă câteva modele mai mici și accesibile,” a spus Poliscanova.
Ea a adăugat că ”acesta este exact ceea ce avem nevoie pentru piața de masă, pentru ca oamenii să cumpere mai multe vehicule, și aici este și locul unde concurența cu chinezii este cea mai acerbă”.
Giganții auto europeni se confruntă cu o furtună de provocări pe drumul către electrificarea completă, inclusiv lipsa modelelor accesibile, o implementare mai lentă decât era anticipat a infrastructurii de încărcare și un război comercial în curs de desfășurare cu China.
Presiunea asupra producătorilor auto europeni este pe cale să crească și mai mult anul viitor, când vor intra în vigoare obiectivele de reducere a emisiilor, unii solicitând măsuri urgente de sprijin pentru a evita perspectiva unor amenzi considerabile.
În acest context, producătorii de automobile, conștienți de necesitatea de a stimula vânzările de vehicule electrice, au folosit Salonul Auto de la Paris ca platformă pentru a lansa o gamă de modele mai ieftine.
Producătorul francez Renault, de exemplu, a prezentat publicului, pentru prima dată, prototipul electric Twingo E-Tech. Compania a declarat că prețul pentru această mașină complet electrică va începe de la mai puțin de 20.000 de euro (21.800 de dolari) când va ajunge pe piață în 2026.
CITEȘTE ȘI Ce caută românii pe primul chatbot juridic din țară: Este infracțiune dacă verific telefonul soției fără permisiune? O pot obliga să îmi dea despăgubiri pentru că m-a înșelat? Pot cere daune restaurantului care a livrat mâncarea rece?Renault a dezvăluit, de asemenea, SUV-ul său electric mic, R4, și deja primește comenzi pentru modelul electric R5.
Brandul Dacia al grupului a prezentat modelul său Spring, salutându-l ca unul dintre cele mai accesibile vehicule electrice de pe piață, și acesta cu un preț de sub 20.000 de euro.
Gigantul auto Stellantis a lansat noile modele compacte Citroen C4 și C4 X, descriind aceste modele drept ”exemple perfecte” ale răspunsului producătorului auto la provocările tranziției energetice.
Mobilitate accesibilă
”Povestea este că interesul oamenilor față de vehicule electrice a scăzut și nu există cerere din partea consumatorilor, [dar] acest lucru nu este adevărat. Anul acesta în Europa nu am avut modele accesibile, așa că oamenii nu cumpără acele vehicule premium prea scumpe. Cu toate acestea, de îndată ce vehiculele vor ajunge anul viitor în gama de prețuri potrivită... oamenii vor începe să le cumpere” a spus Poliscanova de la Transport & Environment.
Poliscanova a declarat că lansarea mai multor vehicule electrice mai ieftine înseamnă că vânzările de mașini electrice ar putea reprezenta până la 24% din cota de piață anul viitor, față de 14% în acest an.
Vehiculele electrice produse în China costă, de obicei, mai puțin de jumătate față de prețurile văzute în Europa și SUA anul trecut, conform cifrelor publicate de firma de date JATO, subliniind provocarea pentru producătorii auto occidentali de a ține pasul cu Beijingul.
Prețul mediu de vânzare cu amănuntul al unei mașini electrice în China a fost de aproximativ 31.000 de euro în prima jumătate a anului 2023, a spus JATO. Prin comparație, prețul mediu de vânzare cu amănuntul al unei mașini electrice în aceeași perioadă a fost de peste 66.000 de euro în Europa și de 68.000 de euro în SUA.
CITEȘTE ȘI FOTO După 10 ani, Nissan lansează o nouă generație Murano, cu motor clasic pe benzină turbo, fără hibrid, fără baterie”Oamenii caută mobilitate accesibilă. Reînnoim total modelul Spring în acest moment... cu o formă complet nouă pentru ediția din 2024, motor nou, 64 cai putere, nou sistem de direcție, nouă arhitectură electronică — la mai puțin de 20.000 de euro. Nu sunt prea multe vehicule electrice complete în Europa la acest preț,” a declarat CEO-ul Dacia, Denis Le Vot, pentru Charlotte Reed de la CNBC, la Salonul Auto de la Paris de luni.
”Așadar, chiar și în sectorul vehiculelor electrice, Dacia joacă un rol în mobilitatea accesibilă,” a spus Le Vot, menționând că mai mult de 150.000 de modele Spring au fost vândute în Europa.
”Niciodată o poveste de creștere liniară”
Pere Brugal, președintele și directorul general al GM Europa, a declarat că provocările cu care se confruntă industria auto europeană ar trebui să fie văzute ca o fază de tranziție și nu ca o criză.
”Adoptarea noilor tehnologii și comportamente nu este niciodată o poveste de creștere liniară, dar finalul este reprezentat de vehicule complet electrice,” a declarat Brugal pentru CNBC, la Salonul Auto de la Paris.
Unele dintre provocările industriei se reduc la necesitatea de a schimba comportamentele învățate, a spus Brugal, mai degrabă decât la obstacole fizice sau tehnice.
”Investițiile mai mari în infrastructura publică de încărcare vor ajuta, dar, în realitate, există deja o rețea excelentă de încărcare care permite mobilitatea vehiculelor electrice în Europa chiar acum,” a adăugat el.