Franța vrea să autorizeze și să reglementeze vehiculele autonome până în 2020, potrivit presei franceze care susține că, peste câteva zile, mai mulți miniștri din cabinetul Macron alături de Anne Marie Idrac, fost ministru, însărcinată cu misiunea de a se ocupa de acest domeniu, vor prezenta raportul final.
Președintele francez Emmanuel Macron dorește ca Franța să fie prima țară care să reglementeze și să permită circulația autovehiculelor autonome, iar comisia pe care a numit-o la sfârșitul anul trecut va prezenta strategia pe care o propune. Practic, este vorba despre mașini care merg singure, cu șofer care nu atinge volanul pentru scurte perioade de timp (nivel 3), vehicule cu șofer care nu necesită acționarea volanului (nivel 4 de autonomie) și, mai departe, vehicule complet autonome, de tip robo-taxi.
Strategia urmează să atingă puncte sensibile pentru acest domeniu: legislația privind condițiile și responsabilitățile, statutul bazelor de date folosite de vehicule și de infrastructură, modul de conexiune a comunicațiilor mașini - infrastructură, cartografie, coordonarea cu alte țări și instituții internaționale.
Principalele modificări legislative ar urma să fie aduse codului rutier, care va aduce obligații pentru constructorii de mașini, dar și responsabilități pentru șoferi și proprietari. Unul dintre punctele fierbinți este modul în care o eventuală răspundere civilă este acoperită de actualul sistem de asigurări.
În paralel cu strategia privind vehiculele autonome, se află în lucru și Legea Mobilității (LOM), care va fi prezentată sub forma unui proiect în vara acestui an.
Nivelurile de autonomie ale vehiculelor, așa cum au fost stabilite de comun acord de constructorii de automobile și de cei care furnizează componentele necesare încep de la zero, unde totul este controlat de șofer, și ajung la 5, autonomia completă fără șofer. În prezent, sistemele cruise control inteligente și asistența de menținere a benzii sunt de nivel 2. Nivelul 3 presupune o deplasare autonomă a mașinii, în anumite condiții de trafic, dar șoferul trebie să monitorizeze permanent mașina pentru a prelua imediat comenzile în cazul unor incidente neprevăzute. Nivelul 4 este și mai avansat, deoarece presupune că vehiculul nu are nevoie de monitorizarea șoferului. Utilizarea acestui nivel este prevăzută a se realiza doar în condiții ideale de trafic. Din acest motiv, pentru o bună bucată de timp, nivelul 4 va fi utilizat doar în zone și pe șosele special amenajate și conectate/monitorizate. Într-o primă fază, sunt vizate transporturile de mărfuri și transporturile de pasageri pe rute fixe, în aeroporturi sau în zone speciale.
Cele două companii franceze producătoare de autovehicule, Renault și PSA, au dezvoltat amândouă vehicule cu capacități de de deplasare autonomă, Renault prezentând chiar un prototip al unui robo-taxi, care a fost testat pe șosele din Franța. Cele două companii ar avea foarte mult de câștigat în cursa pentru dezvoltarea acestui tip de vehicul, dacă guvernul ar autorixza circulația pe șosele public a acestor automobile.