Constructorul german Mercedes-Benz a reușit să echipeze un automobil cu o baterie ce asigură 1.000 de kilometri rulare, o valoare care poate deveni recordul în industria auto pentru un autoturism. Primele teste în trafic real au adus provocări tipice pentru prototipul prezentat.
Noua platformă electrică dezvoltată de Mercedes-Benz, EQXX, are o autonomie a bateriei, după o încărcare completă, de 1000 km, sau cel puțin așa reiese din calculele tehnice făcute de companie, pe baza parametrilor tehnologiei utilizate. Pentru a verifica noua platformă, inginerii Mercedes au derulat un test în trafic real, cu prototipul Vision EQXX, supravegheat de cei de la TUV, instituție independentă specializată în verificări tehnice. Testul a presupus rularea la vitezele maxime admise pe segmentele de drum parcurse, depășiri ale altor vehicule, precum și o serie de șosele în pantă, care au pus la încercare motorul și bateria.
Testul derulat cu plecare din localitatea germană Sindelfingen până în localitatea franceză Cassis, traversând Alpii, a însumat 1.008 kilometri parcurși cu o singură încărcare. La sosirea în punctul de destinație, mașina afișa un rest de energie al bateriei suficient pentru 140 de kilometri.
Succesul nu este reprezentat de autonomia în sine, deoarece sunt constructori care au atins acest prag de 1000 km, dar cu prețul uriaș al unor baterii foarte mari. Cei de la Mercedes spun însă că eficiența pe care a atins-o această tehnologie regăsită pe platforma EQXX este cea care reprezintă progresul. Consumul de energie în acest test a fost de 8,7 kWh la 100 km, adică aproximativ jumătate față de cât consumă astăzi un automobil electric. EQS, de exemplu, modelul de top al Mercedes, este considerat a fi unul dintre cele mai eficiente vehicule electrice ale momentului și totuși consumă aproximativ 17 kWh/100 km.
„Mercedes-Benz Vision EQXX este despre cum ne imaginăm viitorul mașinilor electrice. Cu doar un an și jumătate în urmă, am pornit acest proiect pentru cel mai eficient Mercedes-Benz construit vreodată, cu un consum uimitor de mai puțin de 10 kWh pe 100 km. Are o autonomie de peste 1000 km la o singură încărcare folosit o baterie care ar putea să încapă și într-un vehicul compact. Vision EQXX este un automobil avansat în atât de multe dimensiuni și în plus arată spectaculos și futuristic. Cu asta, subliniază încotro se îndreaptă compania noastră: vom construi cele mai dezirabile automobile electrice din lume”, a declarat Ola Kallenius, CEO al Daimler AG și Mercedes-Benz AG.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ FOTO EuroNCAP lovește din nou Dacia: Jogger, punctat cu o stea fără să-l testezePrintre parametrii măsurați ai testului se numără o viteză medie de 90 km/h, respectiv o viteză maximă pe autostradă de 140 km/h. Traseul a fost unul variat, planificat pentru a pune la încercare mașina și tototdată pentru a testa și sistemul de recuperare a energiei. Și temperaturile au acoperit o gamă destul de largă, de la circa 3 grade Celsius în zona de munte, la 18 grade Celsius în apropiere de sosire.
Bateria de pe Vision EQXX, cu o capacitate de 100 kWh, folosește un nou tip de celule, cu o chimie diferită, ce va intra în producția de serie din 2024. Tehnologia folosește siliconul la construcția anodului, ceea ce conferă o densitate foarte mare a celulei. Motorul electric de 150 kW are și el un rol important, deoarece are un randament foarte mare, de 95%, fiind dezvoltat chiar de inginerii Mercedes. Nu în ultimul rând, întreaga arhitectură este una pe 900 volți, ceea ce asigură o viteză mai mare de încărcare, dar și o rețea de cabluri mai subțiri, care consumă mai puțină energie. Un plus este și sistemul de 117 celule fotovoltaice amplasate pe acoperiș, care au contribuit la o suplimentare cu energie, dar care s-ar putea să nu fie menținute pe versiunile de serie. Doar acesta încarcă bateria cu până la 25 kWh pe zi, conform măsurătorilor.
Primul model care va utiliza elementele noii platforme va fi un viitor A Class, care nu va avea 1000 km de autonomie, după cum au explicat cei de la Mercedes, dar va avea o eficiență mult superioară celei actuale, adică maxim 10 kWh pe 100 km, consum.