Ford a prezentat într-un eveniment dedicat presei din România noul Puma, o versiune schimbată complet la interior, cu schimbări discrete la exterior, caracterizată în special printr-un nivel foarte ridicat de tehnologie.
Așa cum era firesc, Ford Puma a primit la jumătatea vieții un facelift care ar trebui să mențină ritmul vânzărilor cel puțin la valorile de până acum. Având în vedere succesul pe care l-a înregistrat SUV-ul produs la Craiova în ultimii ani, măsura revizuirii a fost necesară mai ales pentru a păstra mașina în actualitate din punct de vedere al tehnologiei, și exact asta s-a întâmplat cu Puma.
„Știm bine că modelele produse în România de Ford au avut succes. Rezultatele, în special cele ale lui Ford Puma, arată o calitate extraordinară, fiind modele în topul segmentelor în care joacă. Putem spune că prima generație a lui Ford Puma a fost un real succes? S-au vândut peste jumătate de milion de Puma la nivel european, iar în România, de la lansare s-au vândut, până în 2023, peste 10.000 de unități.
Noul Ford Puma se diferențiază nu doar prin designul exterior, ci și prin tehnologii de ultimă generație, tehnologii pe care noul Puma le va primi. Este primul hibrid produs în România și va fi și primul crossover 100% electric”, a declarat Roxana Capătă, director Ford România, compania care coordonează activitățile de vânzări ale mărcii Ford pe piața noastră.
Directorul Ford a precizat că se așteaptă ca noul Ford Puma să aibă o creștere peste media pieței și, mai ales, peste cea a segmentului din care face parte, B-SUV.
Design
Designul celui mai vândut model al mărcii Ford în Europa nu a fost schimbat aproape deloc, fiind preferate accentele noi în zona blocurilor optice și a părții frontale (grilă și spoiler). Tehnologia LED a avansat acum, cu sistemul Dynamic Matrix LED, mult mai inteligent, care vine totodată cu un alt aspect al liniilor farului.
Marile schimbări sunt vizibile însă la interior, reprezentanții Ford explicând jurnaliștilor prezenți că a fost preferată o stabilitate a designului exterior, deoarece acesta a fost extrem de apreciat de clienți, cu actualizarea substanțială a interiorului.
Primul impact în habitaclu este cel cu bordul masiv și cele două ecrane care sunt amplasate aici, unul pentru instrumentarul de bord, de 12 inchi, și unul pentru infotainment, de 12,8 inci. Orientate către șofer, cele două sunt operate de SYNC 4, cea mai nouă versiune a sistemului de operare Ford, care aduce și o serie de îmbunătățiri de performanță: un procesor mai puternic și conectivitate 5G. Deasupra bordului se află o veritabilă surpriză pentru fani, un soundbar. Toate trei, ecranele și soundbarul sunt standard pe orice echipare ce va fi disponibilă.
În ceea ce privește tehnologiile, am remarcat în prezentarea celor de la Ford posibilitatea de actualizare OTA (Over The Air), bazată pe conectivitatea 5G. Sunt vizate aplicații și funcții, streaming multimedia, informații despre trafic în timp real sau servicii prin Ford Pass.
Pe de altă parte, sistemele de asistență au fost îmbunătățite și ele în special la capitolul siguranță. Pilotul automat adaptiv folosește acum conexiunea la Internet pentru funcții inteligente, pentru a adapta viteza în intersecții sau viraje, de exemplu în sensuri giratorii. Adaptarea inteligentă va acționa și farurile Dynamic Matrix LED.
Motoare
Motoarele propuse de Ford pe noul Puma sunt cunoscute, toate fiind variante ale propulsorui de 1.0 litri, produs și el la Craiova. Versiunea cea mai accesibilă va fi echipată cu o variantă de 125 CP, cu un consum declarat de 5,3 – 6 litri și o accelerație de 9,8 secunde (de la 0 la 100 km/h), oferit împreună cu cutia manuală cu 6 trepte sau cea automată cu 7 trepte. Motorul principal, cel care reprezintă oferta de bază a acestui model, va rămâne cel de 155 CP, cu 5,5 – 6,3 litri/100 km consum și accelerație de 8,7 secunde. Este însoțit doar de cutia automată și are o viteză maximă de 200 km/h. Vârful de gamă va fi o versiune de 170 CP, mai puternică cu 10 CP decât predecesorul său. Acest propulsor va fi disponibil pe versiunea de performanță ST, cu accelerație de 7,4 secunde și viteză maximă de 210 km/h, cu un consum ceva mai mare, de 6 – 6,5 litri. Dispare motorul de 1.5 litri, ceea ce înseamnă că toate motorizările de pe Puma, la momentul lansării, vor fi hibride de tip Mild Hybrid, adică în combinație cu un generator – recuperator de energie și o mică baterie, care nu acționează însă direct roțile.
Puma electrică
Așa cum a fost anunțat deja, Ford Puma va avea începând din acest an o versiune electrică, care va intra în producție la sfârșitul anului și care va ajunge pe piață cel mai probabil anul viitor. Deocamdată nu ne-au fost oferite informații detaliate despre tehnologia pe care o va folosi acest model, fiind în schimb dezvăluit numele: Ford Puma Gen-E. Sunt așteptate baterii și motoare care să fie apropiate ca valori de cele anunțate pentru Tourneo Courier Electric, însă nu există la acest moment date oficiale.
CITEȘTE ȘI Creșteri mari pentru Dacia, în Franța, în prima lună din an. Spring rămâne în topul vânzărilor, deși nu mai primește subvențieVersiuni de echipare
Ford a ales să simplifice versiunile oferite clienților, pentru o alegere mai ușoară. Așa cum am mai scris, cele două ecrane sunt standard încă de la versiunea de intrare, Titanium. La fel și soundbar-ul, chiar dacă linia de sunet B&O, cu 10 difuzoare, este doar opțională. ST-Line și ST-Line X sunt celelalte două versiuni de echipare, fiecare cu dotările sale.
Printre modificările anunțate se numără noua cotieră, regândită la cererea clienților, cutia din portbagaj (MegaBox), noul volan, cu două spițe, cu o formă ergonomică, teșită la partea inferioară, și sistemul de camere video 360, care poate afișa imaginea panoramică a mașinii.
Vor fi disponibile șase culori, inclusiv noul Cactus Grey, o culoare care combină gri și verde-bej, care ar trebui să devină în scurt timp cea mai vândută culoare a modelului.
Prețurile noului Puma vor fi anunțate peste aproximativ două luni, tot atunci urmând să fie deschise și comenzile, odată cu startul producției. Cel mai probabil, primele livrări vor fi făcute în vara acestui an, însă informațiile certe vor fi comunicate la data lansării comerciale.
Vânzări
Ford Puma a fost și în 2023 unul dintre cele mai vândute SUV-uri din Europa, cu un volum total de aproximativ 160.000 de unități, conform Data Force. În segmentul B-SUV, Puma a urcat pe locul al treilea, fiind cea mai bună performanță a sa de la lansare, la finalul unui an cu o creștere de 16,7% a înmatriculărilor acestui model, în Europa.