Automobiliștii europeni care folosesc vehicule pe motorină, care se luptă deja cu prețuri record, se îndreaptă spre noi majorări de prețuri la pompă comparativ cu cei care au automobile pe benzină, arată o analiză realizată de Reuters.
Restricțiile cu privire la importurile de motorină din Rusia, impuse după invazia din Ucraina, au subminat statutul motorinei de alternativă ieftină la benzină în Europa, agravând o criză a costului vieții în regiune, arată Agerpres.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"În mod fundamental, Europa nu poate supraviețui fără motorina rusească", susține Kevin Wright, analist la firma de consultanță Kpler.
Pe lângă impactul direct asupra celor aproximativ 140 de milioane de automobiliști europeni care folosesc motorină, prețurile mari la acest combustibil afectează întreaga economie și inflația deoarece este carburantul preferat de către industria și fermierii europeni.
Datele analizate de Energy Aspects și Wood Mackenzie arată că diferența de preț dintre motorină și benzină va ajunge la aproximativ 25 de dolari per baril în trimestrul patru, de la aproximativ 13 dolari per barul în trimestrul al doilea.
CITEȘTE ȘI ANCOM caută mașini VIP"Dacă folosești un automobil pe motorină este probabil că vei fi afectat puțin mai mult decât unul pe benzină", spune Eugene Lindell, analist la FGE.
Aceasta problemă este una care afectează în mod deosebit Europa. Cota autoturismelor diesel pe piața europeană este de peste 40%, comparativ cu 4,5% în SUA.
Analiștii avertizează că impactul deplin al invaziei rusești asupra pieței energetice abia urmează să fie resimțit. La finele lunii mai liderii UE au convenit să reducă importurile de petrol din Rusia cu 90% până la finele anului. Aceste sancțiuni introduse treptat înseamnă că toate livrările de țiței rusesc prin intermediul navelor vor fi interzise de la începutul lunii decembrie și toate produsele rafinate rusești două luni mai târziu.
CITEȘTE ȘI Ford trece la concedieri, mii de angajați vor plecaMulte companii fie au încetat să cumpere combustibili rusești sau au început să caute alternative la țițeiul rusesc Urals, care sunt mai potrivite pentru producția de benzină decât de motorină. În consecință, analiștii se așteaptă ca prețurile la benzină se se mai reducă în trimestrul patru, pe măsură ce cererea sezonieră se va diminua, în timp ce motorina este posibil să rămână scumpă.
Însă creșterea prețului motorinei este posibil să accelereze o tranziție dinspre vehiculele diesel, chiar dacă pe termen lung, în condițiile în care Europa încearcă să pună capăt vânzărilor de vehicule noi cu motoare pe combustie din 2035.
Tranziția de la automobilele pe motorină spre cele pe benzină a devenit evidentă în ultimii ani, susține Rimoon Agaiby, responsabil pentru Germania la firma de consultanță auto Ricardo. "Orice majorare a diferenței de preț între motorină și benzină nu va face decât să sprijine această tendință", a adăugat Agaiby.
Datele de pe piața automobilelor second-hand arată că oamenii încearcă să vândă mai mult vehicule diesel comparativ cu cele benzină. Portalul Motorway a calculat că vânzările de automobile second-hand pe motorină au crescut cu 21% începând din luna mai și până în luna iunie, comparativ cu o creștere de 13% în cazul automobilelor pe benzină.
CITEȘTE ȘI Consilier al ministrului Transporturilor: Dacă în 2024 nu vom avea șantiere deschise pe A7 și A8, vă spun eu că ieșenii vor fugări candidații prin orașDeși automobilele electrice ar putea oferi o soluție, pe termen mediu, problemele pentru consumatorii europeni ar putea să se agraveze având în vedere că pentru flota de vehicule comerciale din Europa nu există o alternativă eficientă la motorină.