Dacă în era automobilelor cu combustie pericolul chinez a fost unul minor și ignorat de Europa, intrarea în era motoarelor electrice a readus în discuție situația concurenței pe care chinezii se pregătesc să o facă mărcilor locale de automobile.
Un avertisment la adresa importurilor de automobile chinezești în Europa a fost lansat de Carlos Tavares la Salonul Auto din Paris, în timpul vizitei pe care președintele francez, Emmanuel Macron, a făcut-o la standurile celor două grupuri franceze de automobile, Renault și Stellantis. CEO-ul Stellantis a cerut Uniunii Europene să ia în calcul o creștere a tarifelor vamale pentru automobilele din China, astfel încât acestea să fie similare cu cele pe care le plătesc producătorii din Europa pentru vehiculele pe care le exportă pe piața asiatică.
„Trebuie să cerem Uniunii Europene să adopte aceleași condiții în Europa, pentru producătorii chinezi, pe care noi, constructorii din vest, le avem în China”, a spus Tavares, îngrijorat de numărul mare de mărci chinezești prezente la Paris, în cadrul salonului. El a explicat că, în timp ce un producător european plătește între 15 și 25% din preț taxe vamale, constructorii chinezi plătesc doar 10% la intrarea pe piața din Europa.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Mai multe mărci din China, între care cel mai mare producător de mașini electrice, BYD, Great Wall Motors și SAIC, și-au stabilit deja reprezentanțe și încheie deja contracte cu dealeri din UE pentru a vinde mașinile electrice pe piața de aici, reprezentând deja un pericol comercial pentru mașinile europene.
Xavier Martinet, membru în Consiliul de Administrație ale Dacia responsabil pentru vânzări și marketing, spune că acesta este motivul pentru care Dacia are nevoie să se poziționeze nu doar ca o marcă ieftină, ci ca un brand cu calități.
„Știm că chinezii vor veni la un moment dat, dar nu știm cum. Uite, de exemplu MG, care vine și face o treabă decentă. Dar dacă te uiți la modelul lor concurent, Duster este o propunere mai bună. Dar MG nu atacă doar Dacia, ci atacă toate mărcile mainstream. Trebuie să luptăm pentru ceea ce suntem. Mărcile chinezești sunt destul de puternice și trebuie să ne apărăm. De aceea trebuie să facem marca cât mai dezirabilă”, spune Martinet.
„Dacă vinzi mașinile doar pentru că ești cel mai ieftin, ești vulnerabil. Într-o bună zi cineva va putea să vină și să spună «sunt mai ieftin decât tine» și îți distruge afacerea. De aceea noi vrem să dăm valoare mărcii. Oamenii trebuie să cumpere mașinile Dacia nu doar pentru că sunt accesibile, ci și pentru că le plac”.
CITEȘTE ȘI Corespondență de la Paris - Duster 3 cu motor electric: Va fi 4x4, dar vom avea o soluție diferită de cea de la Nissan. Capacitatea cilindrică a motoarelor Dacia va creșteCarlos Tavares spune însă că nu este clar dacă mărcile chinezești nu adoptă o strategie agresivă, prin care să intre pe piață cu prețuri mici chiar cu riscul pierderilor, pentru a câștiga cotă de piață, pentru a crește ulterior prețurile. „Președintele Macron a înțeles asta, dar are nevoie de un front mai larg pentru a spune bun-venit chinezilor în Europa, dar numai dacă respectă aceleași reguli ca noi”.
Un studiu realizat de grupul de protecția mediului Transport & Enviroment arată că UE ar trebui să crească subvențiile acordate constructorilor europeni de vehicule electrice, pentru ca aceștia să nu piardă cota de piață în fața constructorilor chinezi de automobile. Grupul spune că anul acesta cota de piață a acestora a crescut la 5%, iar până în 2025 aceasta ar putea crește până la 18%.
„Dacă UE nu poate să reglementeze eficient piața internă, riscă să-și piardă suveranitatea economică în industria auto”, mai arată studiul T&E.