Elon Musk schimbă din nou strategia și decide să lanseze totuși o gamă de mașini mai ieftine, de până în 25.000 dolari, și chiar mai repede, cu planuri accelerate, încercând să oprească astfel prăbușirea companiei în fața unui val de producători chinezi cu prețuri reduse.
VEZI AICI ȘI SURPRIZĂ Tesla nu mai este marcă premium
Compania intenționează acum să înceapă să producă noi modele înainte de a doua jumătate a anului 2025.
CITEȘTE ȘI FOTO Umbrărescu a preluat contractul reziliat cu o firmă italiană și a adus peste 500 muncitori la muncă non-stopAnaliștii arată însă că nu este încă clar dacă angajamentul Tesla pentru „modele mai accesibile” a fost o referire la mașina low-cost mult discutată, uneori numită Model 2. Mulți investitori văd asta ca o modalitate de a ajuta la generarea unui nou entuziasm în jurul gamei sale și de a atrage noi clienți.
Reuters a relatat anterior, citând acte interne ale companiei, că Tesla a renunțat la mașina ieftină promisă de mult timp, pe care investitorii se bazau pentru a impulsiona creșterea sa ca producător de automobile de masă, și merge spre un taxi autonom.
Acum, însă, Tesla a publicat raportul financiar pentru trimestrul 1 al acestui an, cu cifre care arată o situație delicată a constructorului american. Veniturile au scăzut simțitor, din cauza diminuării vânzărilor, iar profitul s-a diminuat din cauza scăderilor masive ale prețurilor.
Veniturile Tesla din afacerile cu automobile s-au ridicat în primul trimestrul al anului la 17,3 miliarde dolari, fiind cu 13% mai mici decât cele din urmă cu un an, iar cele totale, care inclus și producția de energie, au fost de 21,3 miliarde dolari, fiind mai mici cu 9 procente.
CITEȘTE ȘI FOTO Start pentru o nouă autostradă. Vor fi plantate 85 hectare de perdele forestiereCheltuielile de producție au crescut cu 37%, în timp ce valoarea EBITDA a scăzut drastic, cu 21%, la 3,3 miliarde dolari, de la 4,2 miliarde dolari anul trecut și de la 3,9 miliarde dolari în trimestrul 4 din 2023. Veniturile operaționale au ajuns la un nivel extrem de mic, 1,17 miliarde dolari, cu 56% mai mici decât în urmă cu un an.
Profitul net a coborât la un nivel record pentru ultimii ani, respectiv 1,1 miliarde euro, fiind cu 55% sub nivelul celui din trimestrul 1 2023 și cu aproape 7 miliarde dolari sub cel din trimestrul 4 2023.
CITEȘTE ȘI FOTO Primul depou Alstom din București pentru trenurile electrice a fost finalizatConform companiei, reducerea veniturilor a fost generată de scăderea prețului mediu de vânzare a automobilelor, declinul livrărilor de vehicule, parțial pusă pe seama activităților din uzinele din Fremont și Berlin, impactul negativ al cursurilor de schimb.
Scăderea profitabilității la un nivel istoric de 5,5% este pusă pe seama reducerii prețului mediu de vânzare, prin creșterea costurilor operaționale și a costurilor de cercetare/dezvoltare, costurile de producție pentru Cybertruck, declinul livrărilor.
Tesla a înregistrat pentru prima dată în ultimii patru ani o scădere a vânzărilor, ceea ce a tras un semnal de alarmă privind intrarea companiei într-o nouă perioadă a existenței sale, după mai mulți ani de creșteri aproape inexplicabile.
Compania a declarat anterior că scăderea are drept cauză „faza incipientă a rampei de producție a Model 3 actualizat”, care se produce în uzina din Fremont, California, la care se adaugă atât închiderea fabricilor ca urmare a atacurilor din Marea Roșie, cât și incendiului din Berlin.
În realitate, situația a fost generată de scăderea clară a cererii de mașini electrice în general, și de mașini Teslaa, în particular, suprapus peste asaltul impresionant al mărcilor chineze, în frunte cu BYD, principalii rivali.
CITEȘTE ȘI Rezultate Dacia: Duster 3, aproape 20.000 de mașini comandate în prima lună. Sandero, cel mai vândut model al grupului Renault în acest anConform cifrelor publicate de companie, Model 3 și Model Y împreună au fost livrate în 369.783 exemplare, cu 10,3% mai puține decât cele înregistrate în urmă cu un an, când scăderile de prețuri au accelerat vizibil rezultatele. În schimb, Model S și Model X au crescut cu un procent destul de mare, 59,2%, ceea ce arată că există în continuare cerere pe segmentele exclusiviste, chiar dacă volumele înregistrate sunt în continuare mici (17.027 unități). În total, livrările s-au ridicat la 386.810 automobile, în scădere cu 8,5% față de trimestrul 1 din 2023.
În ceea ce privește producția, scăderea pe segmentul Model 3/Y a fost mai mică, cu 412.376 unități, adică -2,1%, ceea ce demonstrează că justificările privind blocajele de producție nu sunt cauzele reale ale scăderii livrărilor. Producția Model S/X a fost de 20.995 unități, în creștere cu 8 procente, astfel că întotal, Tesla a produs cu 1,7% mai puține mașini decât în urmă cu un an (433.371 unități).
CITEȘTE ȘI VIDEO A fost deschisă prima centură rutieră din acest anVolumul de automobile vândut în trimestrul 1 din acest an este cel mai mic din ultimele cinci trimestre, situație care subliniază o dată în plus evoluția sub forma unei bule a vânzărilor Tesla, care între timp și-a anulat, se pare, planurile privind dezvoltarea unui model mai mic și mai ieftin.