Modelul electric de la Dacia s-a situat pe locul cinci, anul trecut, la totalul livrărilor auto din România și a luat prima poziție la capitolul mașini electrice.
Este preferată însă ca a doua mașină de familie, în timp ce în Occident, chiar dacă mai scumpă fără programul Rabla, Springul se vinde mai bine. Acolo însă există stații de încărcare în toate parcările publice și zone rezervate exclusiv mașinilor electrice. Modelul electric Dacia Spring a fost în decembrie cea mai înmatriculată mașină pe piața locală, arată datele APIA.
Luna trecută s-au înmatriculat peste 1.500 de Spring-uri, iar pentru întregul an 2021, totalul a depășit 3.000 de unități, ceea ce plasează noul model pe locul cinci. Piața mașinilor noi a totalizat 120.000 de unități anul trecut, iar patru dintre primele cinci modele sunt Dacia. Logan a fost pe primul loc, cu 13.000 de unități, Duster a trecut de 9.000, iar Sandero a trecut de 8.200 de unități. Ford Puma produs la Craiova a terminat anul cu 3.141 de unități, iar Dacia Spring a fost pe cinci, cu 3.068 de unități. Top 10 a fost completat de Renault Clio, Hyundai Tucson, Skoda Octavia, Toyota Corolla și Toyota CH-R.
Anul 2021 a fost unul extrem de bun pentru mașinile full-electrice, iar totalul a ajuns la 6.338, față de nici 2.900 în 2020. Peste 3.000 de mașini au fost Spring, iar pe locul doi a fost Volkswagen (985) și pe trei a fost Hyundai (448 de mașini). Renault a punctat cu 347 de mașini, iar Tesla a fost pe cinci, cu 223 de mașini. Pe șase a fost Skoda, iar locurile următoare au fost ocupate de Peugeot, BMW, Mercedes și Mini. Așadar, electricele au ajuns să aibă o cotă-record de 5% din piața totală. Dacă mașinile pe benzină și-au păstrat o cotă stabilă de peste 65%, cele diesel au scăzut la sub 19% față de 27% în 2020.
Nu avem infrastructură de încărcare
Proprietarii de mașini electrice protejează mediul, dar se confruntă cu problema stațiilor de încărcare care sunt puține și greu de găsit. În România sunt aproximativ 500 de stații de încărcare, cele mai multe în București – 100 la număr. Mai mult, unele trasee din țară sunt imposibil de abordat de proprietarii de mașini electrice pentru că nu există nici măcar o stație de încărcare pe parcurs, arată Adevarul
CITEȘTE ȘI Investitorii străini pariază pe RomâniaAdrian Ilie, consultant pe probleme de dezvoltare locală, susține că autoritățile centrale, dar și cele locale trebuie să vină cu soluții. „În urbanul mare, în municipii precum București, Timișoara și Cluj, de exemplu, dar nu numai, problema stațiilor de încărcare este chiar urgentă pentru că acolo se înmatriculează cele mai multe mașini electrice. În primul rând, dacă politica de combatere a poluării ar fi una reală, pentru avizarea unui nou proiect rezidențial ar exista cerința expresă ca dezvoltatorul să monteze astfel de stații de încărcare în parcări. Din păcate, acest lucru nu se întâmplă decât în cazul dezvoltatorilor clădirilor office, nu și atunci când vorbim de zona rezidențială. Apoi, ne referim la autoritățile locale. Primăriile din marile orașe ar trebui să monteze în parcări, inclusiv în centru, stații de încărcare în zone rezervate exclusiv mașinilor electrice. Așa cum se întâmplă în mai toată Europa. E foarte simplu. Nu inventăm noi roata. Dar la noi nici autoritățile centrale, statul, dar nici cele locale nu se grăbesc să facă ceva. Cel puțin marile primării fac acum mai mult management de criză, caută bugete pentru achitarea facturilor de încălzire sau se preocupă de peticirea rețelelor de termoficare și nu prea au timp de strategii de transport moderne”, a precizat pentru Adevărul Adrian Ilie.
A doua mașină a familiei
Spring este preferată ca a doua mașină de familie în orașele mari. Concret, sunt ideale pentru a fi folosite pentru uzul zilnic mai ales dacă proprietarii stau la casă. Asta pentru că mașina poate fi încărcată de la o priză obișnuită pe parcursul nopții, în aproximativ opt ore, la un preț de aproximativ 40 de lei.
După o asemenea încărcare, Dacia Spring, de exemplu, are o autonomie de 230 de kilometri conform ciclului WLTP și de 305 kilometri conform ciclului WLTP City (care cuprinde doar partea urbană a ciclului omologat). La un parcurs mediu de cel mult 40 de kilometri, Spring are o autonomie teoretică de peste șapte zile. Sigur, consumul real este unul mai mare, depinzând de temperatura ambientală, de stilul de condus al celui de la volan sau de aglomerația din trafic, dar cu siguranță Spring nu ar trebui încărcată mai repede de cinci zile de la alimentarea precedentă, lucru extrem de rentabil din punct de vedere al bugetului.
Prețul Daciei Spring pleacă de 16.990 de euro, dar, cu subvenția Rabla Plus, modelul ajunge la 9.000 de euro.
Un succes și la nivel european
Lansată la sfârșitul lunii martie 2021, Dacia Spring se bucură deja de mare succes în Europa, înregistrând până acum zeci de mii de comenzi. Spring oferă o mobilitate 100% electrică, oferind tot ceea ce este esențial pentru clienți – navigație, aer condiționat, compatibilitate Apple Carplay și Android Auto etc.