Consiliul Concurenței a declanșat, în premieră, o investigație ce vizează un posibil comportament anticoncurențial al unor companii pe piața forței de muncă calificată/specializată din domeniul producției autovehicule și/sau altor activități conexe (e.g. componente și sisteme pentru autovehicule, testare, proiectare) din România.
Companiile investigate sunt: Renault Technologie Roumanie S.R.L., Alten Si-Techno Romania S.R.L., Akka Romserv S.R.L., Bertrandt Engineering Technologies Romania S.R.L., Expleo Romania S.R.L., Fev Ece Automotive S.R.L. și Segula Technologies Romania S.R.L.
Astfel, autoritatea de concurență deține indicii privind o posibilă coordonare a comportamentului unor companii concurente cu scopul de a-și împărți piața forței de muncă calificată/specializată în domeniul activităților de inginerie automotive și de a impune un nivel minim al drepturilor salariale.
Practicile, numite „no-poach”, prin care companiile se înțeleg să nu contacteze, recruteze și/sau angajeze persoane care lucrează și/sau care au lucrat la vreuna dintre firmele implicate, elimină concurența reală între companii pentru atragerea angajaților, creând bariere artificiale pe piață, scăzând mobilitatea forței de muncă, chiar ținând-o captivă. Practic, aceste acorduri au drept consecință menținerea nivelului salariilor pentru respectivele specializări la un nivel artificial, inferior celui real.
Forța de muncă reprezintă o componentă esențială pentru desfășurarea unei activități economice pe piață, costurile cu aceasta reprezentând costuri fixe pentru societățile achizitoare (angajatorii). Prin acordurile de a nu concura pentru anumite categorii de angajați și de a își împărți angajații, companiile își coordonează achiziția de forță de muncă cu scopul de a crește puterea de cumpărare și de a reduce astfel costurile cu forța de muncă.
Activitatea de recrutare de forță de muncă reprezintă un parametru concurențial între părțile implicate, fiind aplicabile aceleași reguli privind concurența ca atunci când întreprinderile comercializează bunuri sau prestează diverse servicii.
În ultimii ani, autoritățile naționale de concurență europene, precum cele din Lituania, Ungaria, Polonia sau Portugalia, au început să investigheze și să sancționeze acorduri de tipul „no-poach” și de fixare a salariilor.
Această tendință a autorităților de concurență reflectă o atenție sporită acordată acordurilor anticoncurențiale pe piețele de forță de muncă, aspect subliniat și de Comisarul european pentru concurență, Margrethe Vestager, care a anunțat recent că acțiunile Comisiei Europene se vor concentra pe astfel de practici din sectorul resurselor umane.
În acest context, Consiliul Concurenței a efectuat inspecții inopinate la sediile și punctele de lucru ale companiilor investigate.
Inspecțiile inopinate reprezintă o etapă importantă în cadrul procedurilor de investigare a unui posibil comportament anticoncurențial, efectuarea acestora nereprezentând o antepronunțare a Consiliului Concurenței în ceea ce privește existența unei încălcări a Legii concurenței.
Documentele ridicate se află în analiza autorității române de concurență, în cadrul procedurilor specifice. Inspecțiile inopinate au fost autorizate de Curtea de Apel București și sunt justificate de necesitatea obținerii tuturor informațiilor și documentelor destinate clarificării posibilelor practici anticoncurențiale analizate.
Compania Segula Technologies Romania S.R.L a fost sancționată contravențional cu amendă în valoare de 441.494,13 lei pentru refuzul de a se supune unei inspecții desfășurate de autoritatea de concurență, respectiv nu a permis accesul inspectorilor de concurență în vederea inspectării contului de e-mail al administratorului unic al firmei.
În situația în care, în cadrul învestigației, Consiliul Concurenței va constata încălcarea regulilor de concurență, companiile implicate riscă amenzi de până la 10% din cifra de afaceri. Cu toate acestea, companiile care cooperează cu autoritatea de concurență, în cadrul programului de clemență, pot obține imunitate la amendă sau reduceri substanțiale ale amenzilor.
Investigația a fost declanșată și ca urmare a informațiilor primite pe Platforma Avertizorilor de Concurență.