Înmatriculările de autoturisme în Europa au crescut în luna septembrie, a doua lună de creștere consecutivă după 13 luni de declin, iar piața din România a înregistrat un avans de peste patru ori mai mare decât media europeană, arată datele publicate de Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), transmite Reuters.
Potrivit ACEA, 1,049 milioane de autoturisme au fost înmatriculate în luna septembrie 2022 în Uniunea Europeană, Marea Britanie și țările EFTA (Islanda, Liechtenstein, Norvegia și Elveția), în creștere cu 7,9% comparativ cu luna septembrie 2021. Piața auto din Uniunea Europeană a înregistrat o creștere și mai puternică, cu un avans de 9,6% în ritm anual. Toate marile piețe auto din UE (Germania, Franța, Spania și Italia) au înregistrat creșteri ale înmatriculărilor, în frunte cu Germania și Spania care au înregistrat creșteri de două cifre (14,1%, respectiv 12,7%), urmate de creșterile mai modeste din Franța (5,5%) și Italia (5,4%).
În România, înmatriculările de autoturisme au crescut cu 33,4% în ritm anual în luna septembrie, până la 11.927 de unități, acesta fiind a patra cea mai mare creștere procentuală înregistrată în Europa, scrie Agerpres.
De asemenea, în primele nouă luni ale acestui an, piața auto din România a înregistrat un avans de 7,9%, până la 95.276 autoturisme, în timp ce în Europa, vânzările de autoturisme au scăzut cu 9,7%, până la 8,271 milioane de autoturisme, iar în UE au scăzut cu 9,9% până la 6,784 milioane de unități.
În rândul marilor producători generaliști, vânzările liderului european Volkswagen au crescut cu 25,7% în luna septembrie, grație unor creșteri puternice înregistrate în cazul mărcilor Skoda (50,5%) și Audi (40,9%). Pentru grupul Stellantis, vânzările au crescut cu doar 0,3%, în condițiile în care creșterea vânzărilor de automobile marca Peugeot a fost contracarată de scăderea vânzărilor de automobile marca Jeep.
În ceea ce privește vânzările grupului Renault, acestea au scăzut cu 1,2% în luna septembrie, până la 85.132 de unități, într-un context în care vânzările de automobile marca Renault au scăzut cu 8,7%, însă vânzările de automobile marca Dacia au crescut cu 11,3% până la 37.009 de unități.
Pe primele nouă luni ale acestui an, marca Dacia a înregistrat o creștere a vânzărilor de 14,3% în ritm anual, în timp ce majoritatea mărcilor au înregistrat scăderi. Un număr de 321.461 de automobile marca Dacia au fost înmatriculate în Europa în primele nouă luni ale acestui an, devansând înmatriculările unor mărci precum Fiat, Citroen, Opel sau Seat.
Chiar dacă vânzările de automobile în Europa au crescut pentru a doua lună la rând, ele rămân cu mult sub nivelul din 2019, în condițiile în care constructorii auto se confruntă în continuare cu o serie de probeleme precum lipsa de cipuri și criza energetică.
Agenția de evaluare S&P Global Mobility a estimat recent că producția realizată de constructorii europeni de automobile ar putea scădea cu peste un milion de unități pe trimestru, începând de la finele acestui an și până la finele lui 2023, din cauza costurilor mari la energie care vor afecta lanțurile de aprovizionare.