Criza vacanțelor. Haosul din transporturi anulează zilnic concediile a mii de oameni. Probleme și în București

Criza vacanțelor. Haosul din transporturi anulează zilnic concediile a mii de oameni. Probleme și în București
scris 6 iun 2022

Aglomerația din aeroporturi, zborurile anulate, suprarezervate sau lipsa personalului resimțită de companiile aeriene ruinează concediile a mii de oameni din toată lumea în acest prim an de după relaxarea restricțiilor impuse de pandemie.

După doi ani de pandemie, toată lumea este dornică de vacanțe, iar asta a dus la haos pe mai multe aeroporturi din lume, mii de călători ratând vacanța mult visată din cauza cozilor atât de lungi încât pur și simplu au pierdut zborul dorit, relatează CNN într-o analiză.  

Urmărește-ne și pe Google News
VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: S-a redus încrederea în toate segmentele pieței imobiliare, cu excepția celui de retail. Piața de case din SUA arată o încetinire puternică a vânzărilor CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, analist eToro: S-a redus încrederea în toate segmentele pieței imobiliare, cu excepția celui de retail. Piața de case din SUA arată o încetinire puternică a vânzărilor

Asta li s-a întâmplat săptămâna trecută călătorilor – peste 1.000 – de pe aeroportul din Dublin. Situația a fost atât de haotică, încât guvernul l-a convocat pe directorul general al aeroportului pentru a veni cu un plan pentru restul verii, iar compania s-a angajat să plătească cheltuiala în plus a pasagerilor care au pierdut zborurile. Dar, din păcate, nu este vorba doar de Dublin. Operatorul aerian olandez KLM a încetat să mai vândă bilete timp de patru zile săptămâna trecută, ca urmare a haosului care a intervenit, pe parcursul lunilor aprilie și mai, la baza sa, aeroportul Schiphol din Amsterdam. KLM a oferit pasagerilor posibilitatea de a face o nouă rezervare, ca alternativă pentru a evita cozile lungi de la aeroport, relatează CNN.  

Între timp, aeroporturile din Marea Britanie, inclusiv Manchester, Heathrow și Gatwick, sunt subiect zilnic pentru titlurile ziarelor din cauza cozilor care se întind uneori chiar și în afara clădirilor, din cauza bagajelor dispărute și a sutelor de zboruri anulate în special de British Airways, EasyJet și Tui, arată Adevarul.  

Directorul general al Ryanair, Michael O'Leary, a declarat săptămâna aceasta la postul de televiziune ITV că Marea Britanie ar trebui „să aducă armata” pentru a ajuta la diminuarea haosului.  

PROFIT NEWS TV Radu Puiu, analist XTB România: Apar tot mai multe prognoze care indică o extindere a crizei cipurilor. Abia în 2024 se va observa o situație mai bună CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Radu Puiu, analist XTB România: Apar tot mai multe prognoze care indică o extindere a crizei cipurilor. Abia în 2024 se va observa o situație mai bună

Chiar dacă nu este așa de gravă, problema aglomerației se întâlnește și pe Aeroportul Internațional Henri Coandă. Astfel, călătorii au serios de așteptat la Check-in (25 de minute), la Security Check (cam 15 minute), dar mai ales la controlul de pașapoarte. În acest ultim caz, coada poate dura și peste 25 de minute, dar vina aparține exclusiv călătorilor, pentru că în marea majoritate nu au pașapoarte biometrice și controlul trebuie realizat fizic de polițiștii de frontieră, spun autoritățile. Cei care au pașaport biomentric beneficiază de privilegiul de a trece prin porțile automate de control astfel că totul durează câteva secunde.

Una peste alta, autoritățile recomandă să mergem la Aeroportul Internațional Henri Coandă cu cel puțin 3 ore înainte de decolarea avionului. În plus, reprezentanții aeroportului le recomandă călătorilor să se asigure că la plecarea de acasă dețin toate documentele necesare călătoriei, bilet de avion și carte de identitate sau pașaport valabil, pentru că sunt destul de multe cazurile în care cetățenii ajung la Check-in și se trezesc că nu au document de identitate.  

Perspective sumbre la orizont  CNN constată că, în general, călătoriile, vara, sunt întotdeauna o provocare, dar călătoriile din acest an trec deja la un alt nivel. Experții spun că este o furtună perfectă: brusc, toți vrem să călătorim, dar companiile aeriene și aeroporturile au concediat personal în timpul pandemiei și acum se luptă să recruteze înlocuitori. Mai simplu spus: pur și simplu nu se pot descurca cu atâția călători dintr-odată.  

Desigur, experții au avertizat de ceva timp în legătură cu această situație, dar acum cred că lucrurile se vor înrăutăți. Americanii, de pildă, sunt sfătuiți să nu călătorească în Europa în luna august, pentru că va urma „o vară nebună”.  

VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, Market Analyst eToro: Retailerii nu au putut să transfere costurile mari către clienții finali. Deja prețurile au crescut foarte mult CITEȘTE ȘI VIDEO PROFIT NEWS TV Bogdan Maioreanu, Market Analyst eToro: Retailerii nu au putut să transfere costurile mari către clienții finali. Deja prețurile au crescut foarte mult

Prețurile la benzină sunt în continuare ridicate, există o cerere-record care solicită întregul sistem, iar companiile aeriene se confruntă cu o criză de personal, inclusiv de piloți, pentru că au fost preocupate, mai ales în ultimii doi ani, să-și reducă tot timpul costurile și au făcut concedieri. La fel și aeroporturile, astfel că principala cauză care provoacă perturbările este lipsa de personal. În apărarea lor, companiile aeriene spun că au fost luate prea din scurt, că nu au fost anunțate cu suficient timp înainte în legătură cu reluarea călătoriilor. Pe de altă parte, ține și de managementul fiecărei companii în parte. Unele au reușit să se descurce și lucrurile merg bine, în timp ce altele se confruntă cu un dezastru total, arată un specialist citat de CNN.  

Iar atingerea unor niveluri adecvate de personal va fi imposibilă, dacă aeroporturile și companiile aeriene nu vor veni cu oferte salariale mai bune, avertizează experții. Angajații de la check-in sunt plătiți uneori mai puțin decât vânzătorii de la supermarket.

Ceea ce este sigur este că nu s-a atins încă vârful călătoriilor și nu există soluții pe termen scurt pentru lipsa de personal. Iar în această situație, companiile aeriene nu au altă soluție decât să anuleze zboruri, așa că se creează un cerc vicios.  

Două bătăi de cap suplimentare: Brexitul și „carmageddon“-ul  Pe de altă parte, în urma Brexitului, celor care călătoresc în Regatul Unit atât la sosire, cât și la plecare trebuie să le fie ștampilat pașaportul. Se stă la coadă la controlul pașapoartelor chiar și câteva ore. 

Apoi, mai există o problemă. Dacă nu ați rezervat încă o mașină de închiriat la sosire, ar fi bine să vă regândiți călătoria. CNN vorbește despre un adevărat „carmageddon” (joc de cuvinte între „car” – cuvântul în engleză pentru „mașină”, și „Armageddon”): prețurile pentru închirierea unei mașini sunt foarte mari.  

Pentru luna august, dacă rezervi cu două luni înainte, cea mai ieftină închiriere pentru o săptămână, în popularul oraș portughez Porto, este de 582 de dolari la o companie locală sau de 772 de dolari la o multinațională.  

PROFIT NEWS TV Radu Puiu, analist XTB România: Prețul cerealelor este foarte aproape de maximele istorice. În Europa, situația este mai gravă decât în SUA CITEȘTE ȘI PROFIT NEWS TV Radu Puiu, analist XTB România: Prețul cerealelor este foarte aproape de maximele istorice. În Europa, situația este mai gravă decât în SUA

Un operator turistic pentru Italia a declarat pentru CNN că deja nu mai poate găsi mașini pentru rezervări în Sardinia în luna iunie. CNN a verificat cel mai ieftin preț disponibil pentru o închiriere de două zile în acest weekend la diferite aeroporturi importante. Cel mai bun preț pe care l-a putut găsi a fost de 150 de dolari la Aeroportul Internațional din Los Angeles, 161 de dolari la Miami, 167 de dolari la Heathrow, 225 de dolari la Nisa, în sudul Franței, și 183 de dolari la Veneția, în Italia.  

Și în insulele grecești, destinații preferate de români, prețurile la închirieri de mașini sunt unele pe măsură în acest moment. În Santorini, de exemplu, insulă pe care poți circula destul de greu dacă nu ai o mașină închiriată, un autoturism poate fi preluat de la firmele „rent a car” pentru prețuri net superioare celor din anii trecuți. Astfel, pentru un micuț Citroën C1 rezervat acum online și preluat de la aeroport pe 15 iulie se achită echivalentul a 2.165 de lei, pentru șapte zile, adică 61 de euro pe zi. O astfel de mașină din categoria „Economy” se putea închiria în anii care au precedat pandemia cu cel mult 30 de euro pe zi, deci prețurile s-au dublat, practic.   

Românii au reînceput să caute croaziere  Și croazierele au fost puternic afectate de pandemie la început, când numărul de cazuri la bordul navelor creștea vertiginos, făcându-le adevărate focare plutitoare. Acum, chiar când oamenii sunt gata să se întoarcă la călătoriile pe apă, industria croazierelor este zguduită de aceleași probleme de personal ca și transportul aerian. Nici aici angajările nu se pot face de pe azi pe mâine, pentru că există o serie de certificări pe care trebuie să le primească membrii echipajului. Așa că unele curse sunt pur și simplu anulate, în timp ce în cazul altora sunt limitări de program sau de servicii disponibile.  

Partea bună este că, odată eliminate limitele de capacitate impuse de normele sanitare ale pandemiei, acum sunt mai multe locuri disponibile la bordul vaselor de croazieră, susține Ioan Băsea, proprietarul agenției de turism Croaziere.net.

„În acest an sperăm să atingem o cotă de 50 la sută din vânzările din 2019. Este cert că piața își revine timid. În primă fază, nu cu toate navele, dar este totuși evident că oamenii reîncep să se gândească la croaziere. Pentru români, cel mai la îndemână sunt croazierele în Marea Mediterană, care sunt și accesibile ca preț. Acestea pleacă de la 1.400 de euro pentru o cabină interioară la care se mai adaugă transportul până în portul de plecare și cel de la portul de sosire. Totuși, există și români care înțeleg să acceseze și cabine mai scumpe, de până la 8.000 de euro”, a precizat Ioan Băsea pentru Adevărul.

viewscnt
Afla mai multe despre
transport
vacanta
turism