Acțiunile Boeing au crescut cu peste 3%, pe fondul speranțelor că o grevă paralizantă de cinci săptămâni se va încheia, deși analiștii și-au exprimat îndoielile că noul contract de muncă propus, dezvăluit în weekend, va obține suficient sprijin din partea muncitorilor, transmite Reuters.
Aproximativ 33.000 de muncitori vor vota asupra propunerii de contract miercuri, după o grevă de peste o lună, care a oprit producția avioanelor, inclusiv a celui mai vândut avion, 737 MAX.
Votul coincide și cu publicarea rezultatelor financiare ale Boeing pentru al treilea trimestru, care vor include o pierdere considerabilă, scrie News.ro.
”Vedem propunerea ca un pas pozitiv. Rezolvarea rapidă a grevei este esențială pentru îmbunătățirea poziției financiare a companiei și pentru susținerea ratingului,” a declarat Ben Tsocanos, director pentru sectorul aerospațial la agenția de rating S&P Global, pentru Reuters.
Moody's a refuzat să comenteze noua propunere. Agențiile de rating au avertizat cu privire la o posibilă retrogradare, dacă greva continuă.
Noua propunere de contract, anunțată sâmbătă, include o creștere salarială de 35% pe o perioadă de patru ani, un bonus de ratificare de 7.000 de dolari, un plan de stimulente reinstituit și contribuții crescute la planurile de pensii 401(k) ale muncitorilor, inclusiv o contribuție unică de 5.000 de dolari și până la 12% în contribuții din partea angajatorului.
Creșterea salarială și bonusul de ratificare sunt o îmbunătățire față de oferta anterioară, care a fost respinsă de muncitori, dar creșterile salariale sunt încă sub cererea sindicatului de 40% pe patru ani.
Matthew Akers de la Wells Fargo, care are o opinie pesimistă asupra acțiunilor Boeing, a spus că oferta s-ar putea să nu fie ratificată.
”Analiza noastră a peste 1.000 de comentarii online implică o opinie mai constructivă, dar încă insuficientă pentru a trece,” a spus Akers într-o notă.
Seth Seifman de la J.P. Morgan a estimat că majorările salariale ar putea crește costurile Boeing cu peste 1 miliard de dolari, în timp ce o analistă a Jefferies, Sheila Kahyaoglu, a estimat cheltuielile legate de salarii la aproximativ 1,3 miliarde de dolari.
CITEȘTE ȘI Bilete de avion - Secret din spatele ușilor: În ce zile și la ce oră le poți cumpăra cel mai ieftinNoua propunere vine după săptămâni de discuții tensionate între Boeing și sindicatul IAM (International Association of Machinists and Aerospace Workers), ai cărui lideri s-au confruntat cu furia unor membri după ce au susținut prima ofertă de la Boeing, care a fost respinsă de majoritatea muncitorilor.
Chiar dacă noul contract va fi acceptat de membri, compania se va confrunta cu provocarea de a restabili rapid producția la nivelurile de dinaintea grevei.
”Bazat pe analiza noastră a grevelor anterioare de la Boeing, a fost nevoie de o medie de 6-12 luni după încheierea grevei pentru ca ratele de producție să revină la nivelurile pre-grevă. În plus, impactul grevei asupra lanțului de aprovizionare deja fragil este incert,” au declarat analiștii de la RBC Capital Markets.
Oprirea lucrului a întrerupt producția modelului Boeing 737 MAX și a altor avioane de mari dimensiuni, precum 767 și 777.
Într-o altă acțiune sindicală, aproximativ 5.000 de muncitori erau pregătiți să revină la muncă la fabricile producătorului de avioane de afaceri Textron din Wichita, Kansas, după ce au votat pentru a accepta un contract pe cinci ani care prevedea creșteri salariale de 31%.
Într-un impuls pozitiv pentru Boeing, compania Emirates Airlines din Dubai a comandat cinci avioane cargo Boeing 777F luni și va lua o decizie în acest an privind achiziția de modele Boeing sau Airbus suplimentare.