Consiliul Concurenței a sancționat 12 companii de pe piața producției, distribuției și comercializării de acumulatori auto (1 producător și 11 distribuitori) cu amenzi în valoare totală de 3,29 milioane lei, pentru încheierea unor înțelegeri anticoncurențiale în stabilirea prețului de revânzare a produselor în perioada 2008-2013, între producătorul ROMBAT S.A. Bistrița și distribuitorii săi (Chimszed Impex S.R.L., Dova Com S.R.L., Fado Trade S.R.L., Fast Consignație S.R.L., Genamag S.R.L., Nelson S.R.L., Romprioxim Impex S.R.L., Rubin S.R.L., Super-Sim S.R.L., Tenet S.R.L. și Zetas Batrom Impex S.R.L.).
Astfel, contractele încheiate între ROMBAT S.A. și distribuitori, în perioada 2008-2013, prevedeau clauze prin care se stabilea un preț minim sau fix aplicabil la revânzarea produselor ROMBAT către vânzătorul final.
Prin încheierea acestor înțelegeri, părțile au intenționat să își asigure reciproc beneficiul rezultat din vânzarea acumulatorilor auto ROMBAT, consumatorul final fiind obligat să plătească un preț mai mare pentru aceste produse.
Cele mai mari amenzi au fost aplicate producătorului Rombat, 2.957.894 lei (aprox. 657.310 euro) și distribuitorului Tenet SRL, 71.521 lei (aprox 15.894 euro).
Toate cele 12 companii au recunoscut participarea la înțelegerea anticoncurențială și au beneficiat de o reducere a amenzii de 30% din nivelul de bază. Investigația a fost declanșată în anul 2014.
În luna noiembrie a anului trecut, Consiliul Concurenței a sancționat producătorul de acumulatori Caranda și 6 distribuitori pentru încheierea unor înțelegeri anticoncurențiale pentru stabilirea prețului de revânzare a produselor și împărțirea piețelor de desfacere în perioada 2010-2015.
UPDATE Rombat a transmis o serie de precizări cu privire la sancțiunile aplicate de Consiliul Concurenței societății și distribuitorilor săi
"1. Investigația Consiliului Concurenței a avut că obiect îngrijorarea Autorității cu privire la câteva formulări neclare, ambigue, cuprinse în cadrul contractelor de distribuție din perioada 2008 – 2013.
2. În practică însă, Rombat nu a urmărit niciodată ca prin contractele încheiate cu distribuitorii săi să fixeze prețurile de revânzare ale acestora, aceștia din urmă având întotdeauna libertatea de a practica propriile politici de preț.
3. Consiliul Concurenței nu a probat în cursul investigației sale faptul că distribuitorii au aplicat în piață o politică de preț stabilită de Rombat.
4. În final însă, Rombat și distribuitorii săi au recunoscut culpă în utilizarea în perioada 2008 – 2013 a clauzelor contractuale neclare, interpretabile, având în vedere faptul că Autoritatea de Concurență poate sancționa întreprinderile și pentru încălcări de obiect ale legii (simpla existența în contracte a unor formulări care pot fi interpretate ca practici anticoncurențiale) - procedura de recunoaștere a faptei aducând o serie de beneficii întreprinderilor investigate ce apelează la aceasta"