Companiile auto au vândut anul trecut puțin peste 79 de milioane de autoturisme, în scădere cu câteva procente față de anul anterior, însă cea mai mare contribuție la acest rezultat a fost adusă de mașinile electrice. Dintre acestea se remarcă cele două modele ale Tesla, care au reușit să intre în Top 10, relevă datele analizate de Profit.ro.
Toyota RAV4 a fost cel mai vândut automobil din lume, în 2022. SUV-ul Toyota a depășit în urmă cu un an tradiționalul Corolla, care conducea clasamentul de decenii, și s-a instalat ca lider al vânzărilor, chiar dacă ambele modele ale japonezilor au înregistrat o ușoară scădere anul trecut, pe fondul crizei de semiconductori, potrivit datelor colectate de Jato Dynamics din peste 60 de piețe ale lumii, date oficiale sau, în nouă țări, date estimate. Cea mai mare surpriză vine însă de la Tesla, care reușește să-și propulseze ambele modele populare, Model 3 și Model Y, între cele mai vândute zece automobile ale lumii.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Mai mult decât atât, Model Y urcă pe locul al treilea și depășește nume extrem de populare în rândul cumpărătorilor de automobile. Celelalte automobile aflate în clasament sunt Honda CR-V, Toyota Camry, Toyota Hilux, Nissan Sentra, Toyota Corolla Cross, Ford F-150 și Tesla Model 3.
În total au fost vândute 79,4 milioane de autoturisme, în scădere cu 1,27 milioane față de 2021. Chiar dacă piețele majore, Europa sau SUA, au înregistrat scăderi ale vânzărilor, țările emergente, India, Orientul Mijlociu sau Asia de Sud-Est au reușit să compenseze și să păstreze volumul la un nivel apropiat de cel din anul anterior. Deloc lipsit de importanță a fost războiul din Ucraina, care a condus la un declin major pe cele două piețe ale țărilor implicate în conflict.
Un segment tot mai prezent în vânzările auto a fost cel al vehiculelor electrice, care a crescut, potrivit calculelor Jato, la 7,37 milioane de unități, cu 66% mai multe decât în anul anterior, ceea ce reprezintă o creștere de aproape 3 milioane de mașini în plus. Ponderea mașinilor electrice în piața auto a urcat de la 5,5% la 9,3%, la nivel global, o evoluție care arată clar tendința industriei în acest segment. În China și în Europa creșterea vânzărilor de automobile electrice a fost cu două cifre, adică de 15,6% și, respectiv, 12,2%.
Țara cu cea mai mare cotă a vehiculelor electrice în vânzările de mașini noi a rămas Norvegia, care anul trecut a avut nu mai puțin de 71% mașini electrice în totalul achizițiilor de autoturisme noi.
CITEȘTE ȘI Senatorii își cumpără 22 de Skoda Superb, cu un milion de euro, printr-o licitație cu un singur ofertant. Dealerul a mai vândut 20 de limuzine Parlamentului, anul trecutÎn ceea ce privește companiile auto cu cele mai mari vânzări, lider a fost din nou Toyota, care a ajuns la o cotă de piață de 13%, urmată de VW, cu o cotă în scădere, la 10,9%. Pe locurile 3 și 4 s-au situat Hyundai – Kia și Stellantis. Grupurile din China au însă cea mai mare creștere a ponderii în piața auto globală, între care BYD se remarcă cu o cotă de 2,4% la nivel global. Datele arată că mărcile chinezești au vândut 1,5 milioane de automobile în 2022, în afara Chinei, o creștere cu 48% față de volumul din 2021.
Din punct de vedere al tipului de autoturisme preferate de oamenii de pe întreg globul, este clar că tendința de migrare către SUV-uri a continuat, iar acest segment a ajuns să ocupe 39,7% din vânzările de autoturisme, cu un volum record de 32.8% din piața auto globală. Sedanurile, cândva cele mai populare automobile, au scăzut la 20%, fiind urmate de hatchback-uri, cu 16% din piață.