Operatorii economici de stat cu ”specific feroviar”, precum CFR Călători sau CFR Marfă, dar și alte companii subsidiare, vor putea majora cheltuielile de natură salarială față de nivelul programat în ultimul buget de venituri și cheltuieli, fără a mai respecta condiția reducerii pierderilor și/sau a plăților restante realizate în anul precedent.
De ce este important: Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare la companiile de stat, aprobată cu completări prin Legea nr. 47/2014, cât și legea bugetului de stat pe anul curent prevăd posibilitatea majorării cheltuielilor de natură salarială în bugetul de venituri şi cheltuieli aferent anului 2023 în cazul unei astfel de companii, faţă de nivelul programat în ultimul buget aprobat, sub condiţia îndeplinirii obligației cu privire la reducerea pierderilor şi/sau a plăţilor restante realizate în anul 2022.
”Contextul economic actual a determinat, în principal, o scădere a puterii de cumpărare, generată de creşterea, în anul 2023, faţă de anul 2022, a preţurilor la gazele naturale, energie electrică, combustibil, precum şi la materiale, în ansamblul lor, generând astfel o prognoză de creştere a cheltuielilor pentru anul 2023. Pe cale de consecinţă, pentru anul în curs, nu poate fi impusă condiţionalitatea pentru operatorii economici cărora li se aplică prevederile art. 9 alin. (1) lit. b) şi alin. (3) din Ordonanţa Guvernului nr. 26/2013 privind întărirea disciplinei financiare”, au constatat acum deputații majorității de guvernământ.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Ca urmare, deputații au amendat, la propunerea PSD, o ordonanță de privind privind salarizarea personalului bugetar, stablind că: ”Prin derogare de la Legea nr. 69 din 2010 a responsabilităţii fiscal-bugetare, republicată, cu modificările și completările ulterioare, pentru aplicarea prevederilor art.17 din Legea nr. 195/2020 privind statutul personalului feroviar, operatorii economici cu specific feroviar se exceptează de la prevederile alin. (7) al art.63 din Legea bugetului de stat pe anul 2023 nr. 368/2022”.
Alin. (7) al art.63 din Legea bugetului de stat pe anul 2023 stabilește că societățile de stat care în anul 2022 au înregistrat pierderi și/sau plăți restante pot prevedea în bugetul de venituri și cheltuieli al anului 2023 majorarea cheltuielilor de natură salarială față de nivelul programat în ultimul buget de venituri și cheltuieli aprobat, cu condiția reducerii pierderilor și/sau a plăților restante realizate în anul precedent.
Astfel, pentru personalul feroviar din companiile feroviare de stat, nu va mai exista restricția prevăzută de bugetul pe anul în curs.
CITEȘTE ȘI DECIZIE Singura fabrică românească de ciocolată a intrat în insolvență”Ţinând cont de cele prezentate, operatorii economici care gestionează infrastructuri publice de transport feroviar şi care se supun ariei de reglementare a unei legislaţii specifice şi a căror activitate economică de realizare a veniturilor este plafonată prin reglementări legale şi cheltuieli fixe de administrare şi funcţionare, vor avea obligativitatea aplicării prevederilor Legii nr. 195/2020. Legea anterior menţionată are ca obiect de reglementare crearea cadrului legal privind instituirea unor dispoziţii speciale pentru personalul cu atribuţii în domeniul feroviar, iar una din principalele prevederi vizează calcularea salariului prin aplicarea unor coeficienți la valoarea salariului minim brut pe țară garantat în plată”, mai arată autorii amendamentului.
Amendamentul propus de PSD și adoptat cu ajutorul celorlate partide de guvernământ mai trebuie votat și în plenul Camerei Deputaților.