CFR Călători ar putea majora prețul la bilete, din 2023, dacă inflația va crește foarte mult și în funcție de subvenția pe care compania o va primi în bugetul viitor.
"În legislație se spune că majorarea prețurilor este impusă de rata de inflație. După cum vedeți, rata de inflație, am citit astăzi declarația domnului profesor Păun, e posibil să ajungă la sfârșitul anului la 20%. Vom analiza la sfârșitul anului pe bugetul viitor, depinde de nivelul subvenției, și dacă intrăm tot așa într-o situație cu prețuri necontrolate este posibil să luăm în analiză creșterea", a afirmat directorul general al CFR Călători, Traian Preoteasa, după audierile din comisia de specialitate a Camerei Deputaților.
Întrebat dacă o eventuală decizie de majorare a prețurilor la bilete este una tehnică sau ultimul cuvânt îl va avea ministrul Transporturilor, Preoteasa a răspuns: "Este o decizie tehnică cuplată cu o decizie politică, dat fiind că majorarea tarifelor se face prin ordin de ministru, ministrul fiind om politic", scrie Agerpres.
În context, el a afirmat că, la sfârșitului anului, compania nu va înregistra arierate, însă va exista o pierdere financiară preliminată de 600 de milioane de lei, din cauza prețurilor mari la curentul electric și la combustibil. Dacă înainte de sfârșitul anului trecut factura la energie a CFR Călători era de 16 milioane lei/lună, în august 2022 valoarea acesteia ajunsese la 42 de milioane de lei.
"Noi avem un buget preliminat cu 600 de milioane de lei pierderi tocmai din acest calcul al energiei electrice și al combustibilului. Se fac rectificări bugetare, s-a făcut prima capitalizare la rectificarea de anul acesta în jur de 260 de milioane. Va fi o rectificare probabil și în noiembrie și de aici probabil că vom găsi diferența de bani. Am cerut prima dată la rectificare 400 de milioane de lei și mi s-au dat 260. Vom cere spre sfârșitul anului în jur de 150 - 200 de milioane. Am spus în sală că mai mult ca sigur anul acesta va fi închis cu arierate zero, ceea ce înseamnă că nu vom avea datorii scadente. Asta nu înseamnă că exercițiul financiar va fi pe zero sau pozitiv, din cauza faptului că această capitalizare nu intră în venituri, deci nu poate fi contabilizată", a susținut el.
Șeful CFR Călători a dat asigurări că nu există riscul de a nu pleca trenuri din gară din cauza datoriilor la electricitate.
Ultima scumpire a biletelor a avut loc în iunie 2022.
În altă ordine de idei, Traian Preoteasa a menționat că a luat în calcul și intrarea în vigoare a statutului personalului feroviar de anul viitor.
"Am luat în calcul intrarea în vigoare a statutului personalului feroviar. Fondul de salarii va crește cu în jur de 60% la intrarea în vigoare. Numai că fac o paranteză, nu la 1 ianuarie 2023 intră în vigoare. Statutul feroviar va intra în vigoare la expirarea actualului contract colectiv de muncă, care este la 1 iulie 2023. Atunci va intra în vigoare noul statut", a subliniat acesta.