Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorului (ANPC) a aplicat companiei aeriene low-cost Blue Air o nouă amendă, acum de peste 10 milioane de lei, pentru cursele anulate din 15 iunie până în prezent.
”Dată fiind situația generată pe piață de comportamentul comercial al operatorului economic Blue Air Aviation SA și a continuării acesteia, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a desfășurat o amplă acțiune de control care a avut în vedere modul de respectare a prevederilor legale din domeniul protecției consumatorilor privind serviciile de transport aerian, ale operatorului, verificându-se inițial situația zborurilor anulate în perioada 15.06.2022 - 30.08.2022 și ofertele practicate de operatorul economic atât pe site-ul oficial, www.flyblueair.com, cât și pe pagina oficială de Facebook sau din aplicația Blue Air și extinsă, ulterior, ca urmare a informațiilor apărute în spațiul public cu privire la anularea tuturor zborurilor din 06.09.2022 până în 10.10.2022”, a transmis, marți seară, ANPC, într-un comunicat de presă.
Potrivit documentului, ”în ciuda desfășurării greoaie a cercetării cauzată de reacțiile întârziate ale operatorului economic la solicitările echipei de comisari ANPC cu privire la diverse documente necesare investigației, concluziile analizării situației au fost definitivate”.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
”Astfel, echipa de control a constatat utilizarea practicilor comerciale incorecte pe scară largă, de către operatorul economic. Având în vedere prevederile art. 3 pct. 3 din Regulamentul (UE) nr. 2017/2394 al Parlamentului European și al Consiliului din 12.12.2017, aceasta înseamnă orice acțiune sau omisiune care contravine legislației care protejează interesele consumatorilor și care a adus, aduce sau ar putea aduce prejudicii intereselor colective ale consumatorilor care își au reședința în cel puțin două state membre diferite de statul în care își are originea sau a avut loc acțiunea sau omisiunea în cauză sau pe teritoriul căruia este stabilit comerciantul responsabil de acțiunea sau omisiunea în cauză”, a mai transmis ANPC.
Președintele ANPC, Horia Constantinescu, critică promovarea curselor de către Blue Air, în ciuda problemelor cu care se confrunta compaia.
”Fără combustibil, fără taxe de aeroport plătite, fără salarii achitate la zi, încă mă întreb cum urmau să se execute cursele și de ce au fost promovate, în condiția în care se știa că nu pot fi duse la bun sfârșit. Nu mai vorbesc și de faptul că fără avioane lucrurile s-ar fi complicat și mai tare (...) Declar public că mă supun testului poligraf pentru următoarele aspecte: dacă reprezentantul companiei ne-a spus că ia în calcul plecarea de pe piață în toamnă, dacă acesta ne-a povestit că nu vor mai avea avioane cu care să ducă la bun sfârșit cursele. La câți bani lipsesc din buzunarele consumatorilor, amenzile aplicate de către Autoritatea noastră mi se par extrem de mici”, a declarat Constantinescu.
CITEȘTE ȘI Dacia Sandero și Duster au detronat legendarul Logan, pe piața din România. Tesla Model 3 a intrat, în premieră, în Top 10 al vânzărilorConcluziile cercetărilor realizate de comisarii ANPC au arătat că:
operatorul economic Blue Air Aviation SA nu a propus angajamente sau un plan de măsuri reparatorii pentru consumatori în termenul stabilit de autoritățile competente
în perioada analizată, respectiv 15.06.2022 - 12.09.2022, au fost afectați 150.227 consumatori din 23 state membre ale Uniunii Europene,
practica operatorului economic a avut caracter repetitiv
valoarea prejudiciilor suferite de consumatori se ridică la suma de 19.582.065,96 EUR (echivalent, calculat la valoarea cursului din 16.09.2022), respectiv 96.447.549,47 LEI (echivalent, calculat la valoarea cursului din 16.09.2022), pentru perioada analizată și reprezintă doar valoarea biletelor achiziționate, în realitate prejudiciul fiind mult mai mare
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Blue Air se prezintă drept "o mândră companie privată românească", dar anunță că nu poate relua cursele nici după 10 octombrie. Motivul avansatrambursarea efectivă a contravalorii biletelor pentru zborurile anulate s-a realizat la un număr foarte mic de pasageri la care s-a rambursat efectiv, respectiv au fost rambursate 598 rezervări (reprezentând 0,7% din totalul de 80.826 rezervări anulate), suma totală a rambursărilor efective fiind echivalentul a 115.016,11 EUR (0,6% din suma totală a rezervărilor anulate, respectiv 19.582.065,96 EUR )
un procent de 9,8% din suma totală de rambursat, respectiv suma de 1.924.762,33 EURO s-a rambursat în wallet (portofelul electronic), reprezentând 10.685 de rambursări.
”În urma acestor constatări, echipa de comisari ANPC a decis aplicarea a 2 amenzi contravenționale, una în cuantum de 2.000.000 euro, echivalent în lei la cursul din 04.10.2022 pentru afectarea pe scară largă a consumatorilor, la dimensiunea Uniunii Europene, și o alta, în valoare de 200.000 lei, pentru abateri repetate. Totalul amenzilor se situează la valoarea de 10.094.200 lei”, a mai transmis ANPC.
Instituția precizează că acestora li se adaugă sancțiuni complementare după cum urmează:
se dispune măsura de remediere
se propune măsura de încetare a practicilor comerciale incorecte, în sensul de a nu mai pune pe piață, la dispoziția consumatorilor, oferte de zbor înșelătoare, pentru care operatorul economic nu dispune de resursele necesare efectuării acestora
CITEȘTE ȘI FOTO BMW lansează primul SUV hibrid dezvoltat exclusiv de divizia M. Au fost anunțate prețurile pentru Româniase propune suspendarea prestării serviciilor până la încetarea practicii comerciale incorecte sau până la ducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse.
În vară, ANPC a amendat compania aeriană cu 2 milioane euro, cea mai mare amendă dată unui operator economic, generând un întreg scandal.
CITEȘTE ȘI FOTO Un BMW pregătit în România stabilește un nou record mondial de viteză și devine cel mai rapid BMW diesel din istoria mărciiCompania aeriană românească low-cost Blue Air a anunțat că nu poate relua cursele nici începând cu 10 octombrie, termen avansat inițial, argumentând prin faptul că se află în discuții cu potențialii investitori, creditori și autorități guvernamentale pentru a-și restructura profilul de capital, dar procesul este unul complex.
"Multiplele dificultăți financiare și operaționale, generate de pandemia COVID-19, s-au făcut simțite într-o manieră severă la nivelul tuturor companiilor aeriene, însă cu și mai mare intensitate de către companiile aeriene regionale private care se luptă pentru supraviețuire.
În pofida acestor greutăți și a altor elemente adverse, Blue Air – o mândră companie privată românească, face tot posibilul pentru a își relua operațiunile de zbor.
CITEȘTE ȘI FOTO Trenuri oprite de la funcționare de ANPC. Amenzi pentru scaune murdare, grupuri sanitare neigienizate, praf în instalațiile de aer condiționatÎn acest scop, Blue Air se află în prezent în discuții cu potențialii investitori, creditori și Guvernul României pentru a-și restructura profilul de capital, astfel încât să poată reîncepe operațiunile aeriene.
Având în vedere, însă, complexitatea acestui proces, Blue Air nu este, din păcate, încă în măsură să reînceapă să zboare din data de 10 octombrie 2022. Blue Air va trasnmite un anunț imediat după finalizarea discuțiilor în curs cu privire la momentul la care estimează că flota sa va decola din nou.
CITEȘTE ȘI FOTO Citroen își schimbă logo-ul cu cel de acum 100 de aniBlue Air regretă în mod sincer neplăcerile cauzate atât pasagerilor, cât și angajaților, creditorilor și furnizorilor săi, și continuă să depună toate eforturile necesare pentru a minimiza întârzierile în vederea reluării operațiunilor", este mesajul companiei.
CITEȘTE ȘI FOTO Renault prezintă un nou concept-car, pentru a celebra revenirea lui Renault 5Compania aeriană Blue Air a anunțat anterior că „își propune” să reia zborurile abia din 10 octombrie.