Un tunel construit cu ajutorul ingineriei inovatoare - care va fi cel mai lung tunel scufundat din lume - intră în etapa finală a proiectului ce urmărește conectarea Danemarcei - și a țărilor nordice în ansamblu - de restul Europei, relatează The Guardian.
De pe cheiul orașului danez Rødbyhavn, cu Marea Baltică strălucind în razele soarelui, Germania este atât de aproape. încât o poți vedea - un grup de turbine eoliene se zărește la orizont. Orașul german Puttgarden se află la doar 11 mile distanță, dar pentru a ajunge acolo este nevoie fie de o călătorie de 45 de minute cu feribotul - plus timp pentru îmbarcare și debarcare -, fie de un drum de șase ore cu mașina care traversează o mare parte din Danemarca, informează News.ro.
Însă sub apă, construcția unui viitor alternativ este în plină desfășurare, sub forma celui mai lung tunel scufundat din lume - termen care desemnează un tunel construit în altă parte și apoi scufundat în locul destinat.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Când tunelul Fehmarnbelt se va deschide în 2029, oamenii vor putea traversa această întindere de apă în doar 7 minute cu trenul și 10 minute cu mașina.
Tunelul va eclipsa cu mult actualul deținător al recordului pentru drumuri și căi ferate, tunelul Drogden, de 3,5 km, care, împreună cu podul Øresund, leagă Danemarca de Suedia.
Noul tunel este considerat etapa finală a unui proiect de infrastructură în trei părți - alături de podul Øresund și de podul Marea Centură care traversează insulele daneze Zealand și Funen - care leagă Danemarca și țările nordice în ansamblu de restul Europei.
Odată ce tunelul va fi finalizat, va fi posibil să se transporte pe calea ferată mărfuri, inclusiv oțel, din nordul Norvegiei până în centrul și sudul Europei. Acesta va reduce considerabil durata călătoriei cu trenul între Copenhaga și Hamburg, de la 4 ore și jumătate la 2 ore și jumătate.
La nivel național, este punctul culminant al unei transformări a psihologiei daneze din ultimul sfert de secol, de la o peninsulă relativ izolată și o colecție de insule, la un centru internațional.
O TEHNOLOGIE DIFERITĂ
„Face parte din această legătură pe care Europa încearcă să o realizeze între nordul Norvegiei și sudul Europei, care a început atunci când am construit podul Øresund între Copenhaga și Malmö”, a declarat Mikkel Hemmingsen, CEO al companiei de stat Sund & Bælt. „Pentru a finaliza legătura, trebuie să construim această conexiune”, arată el.
Spre deosebire de o mulțime de tuneluri care trec pe sub apă - inclusiv tunelul Canalului Mânecii - care au fost construite cu ajutorul unor mașini de forat ce sapă prin pământ, secțiunile tunelului Fehmarnbelt sunt construite la suprafață și apoi scufundate pe fundul mării. Hemmingsen a declarat că această abordare este mai eficientă și mai bună pentru mediu.
The Guardian a avut acces exclusiv la primii 120 de metri ai tunelului săptămâna trecută.
Tunelul, care va cuprinde 90 de componente lungi de 217 metri, cântărind 73.500 de tone fiecare, este construit într-o fabrică înființată special pentru acest proiect.
Secțiunile finalizate vor fi aduse pe apă și scufundate înainte de a fi conectate împreună pe fundul mării, la o adâncime de aproximativ 30 de metri.
CA UN LEGO
Există șase linii de producție - concepute pentru a fi „optimizate și reduse” - fiecare producând un element diferit al tunelului.
Hemmingsen spune că realizarea tunelului seamănă mai mult cu construirea de componente electronice decât cu lucrările de construcție tradiționale. „Ceea ce facem acum nu este atât de mult un proiect de construcție normal, în care ai o mulțime de oameni care aleargă ca niște furnici într-un spațiu limitat. De fapt, seamănă mai mult cu construcția de iPhone-uri”, a exemplificat el.
Hemmingsen a comparat asamblarea celor 900 de componente mai mici pentru a forma cele 90 de elemente mai mari ale tunelului cu „asamblarea blocurilor Lego”.
„Dacă eșuați la un element, îl puteți înlocui”, a spus el. „După ce este gata, pare foarte simplu, dar din punct de vedere ingineresc există o mulțime de detalii care trebuie puse la punct înainte de a putea începe”, mărturisește directorul.
UN PROIECT DE 7 MILIARDE DE EURO
Deși durata de construcție a proiectului de 7 miliarde de euro este relativ scurtă - lucrările au început în 2021 - a fost necesară o perioadă lungă de timp pentru pregătire. În ultimii 15 ani, inginerii au pus mostre de beton în apa din zonă pentru a vedea cum reacționează diferite amestecuri la nivelurile de sare.
Proiectul este finanțat printr-un împrumut garantat de stat, care va fi rambursat prin taxe de trecere, și a primit peste 1 miliard de euro de la Comisia Europeană.
Anders Wede, managerul zonei de construcție, a crescut în apropiere înainte de a pleca și de a se întoarce pentru a lucra la tunel. El speră că fabrica - care va fi utilizată pentru diferite proiecte odată ce tunelul va fi finalizat - ar putea contribui la scăderea ratei relativ ridicate a șomajului din regiune. „Regiunea de aici a suferit foarte mult în ultimii 20-30 de ani”, a declarat Wede. „Ei (autoritățile locale) văd într-adevăr acest lucru ca pe o oportunitate de aur de a avea o nouă șansă și poate că unele companii văd potențial în zonă”, a spus el.