Brandurile chineze au fost responsabile pentru aproape o treime din vânzările de pe piața auto din Rusia, arată datele analizate de Reuters, ceea ce indică creșterea importanței Chinei după exodul companiilor occidentale, în urma invadării Ucrainei.
Vânzările de automobile din Rusia au înregistrat scăderi masive în ultimul an, după invazia armatei ruse în Ucraina și retragerea, rând pe rând, a producătorilor europeni și asitaici de pe această piață. În aceste condiții, mărcile auto din China au început să ocupe pas cu pas golul lăsat de vestici și asiatici, folosindu-se de nevoia pe care clienții ruși o au.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Chiar dacă vânzările de automobile noi din Rusia au scăzut cu peste 60% față de anul anterior, mărcile auto chineze și-au dublat vânzările în acest an, potrivit datelor oficiale privind vânzările auto din ceastă țară. Acestea au ajuns la o cotă de piață de peste 30%, de trei ori mai mare decât cele aproximativ 10 procente din 2021. După ce au trecut de momentul de maximă criză din lunile aprilie – iunie, vânzările de automobile din Rusia s-au stabilizat la o medie lunară de 45.000 de autoturisme, mai puțin de jumătate decât nivelul înregistrat în anii anterior. Lada a rămas liderul pieței, chiar dacă producția a fost puternic afectată, atât de retragerea Renault, cât și de criza majoră de componente. Pe locul al doile în vânzări a urcat însă Haval, o marcă chineză, care a înrestrat în luna noiembrie peste 4.500 de untiăți vândute și o cotă de piață de aproape 10%. De asemenea, Geely a vândut 3.500 de autoturisme, iar celelalte mărci din China au însumat și ele aproape 1000 de unități.
Dar vânzările de automobile ale brandurilor chineze, inclusiv Haval, Chery și Geely au crescut, ajungând la 16.138 unități în noiembrie, aproape dublu față de nivelul de 8.235 din ianuarie, iar cota de piață a ajuns la 31,3%, de la 9,6%, arată datele agenției ruse Autostat.
Marți, Association of European Businesses (AEB), care reprezintă companiile auto prezente pe piața rusă, a anunțat că în noiembrie vânzările de automobile și vehicule comerciale ușoare au ajuns la 46.403 unități, iar pe ansamblul acestui an vânzările ar putea ajunge la 600.000 unități. După începerea conflictului din Ucraina, Association of European Businesses (AEB) și-a revizuit previziunile privind vânzările de mașini noi în 2022, estimând un declin de aproximativ 50%, de la un avans de 3,3%.
"Există o producție redusă a brandurilor auto occidentale și puține importuri, astfel încât piața este divizată între industriile auto din Rusia și China", a explicat analistul rus Vladimir Bespalov pentru Reuters.
Dacă nu se vor modifica condițiile economice, producătorii chinezi, inclusiv Moskvich, ar putea reprezenta anul viitor 35% din vânzările din Rusia, susține Bespalov, care se așteaptă în 2023 la 800.000 de mașini vândute.
Vânzările de automobile noi produse în Rusia au scăzut semnificativ de la invadarea Ucrainei de către trupele rusești, în 24 februarie, sancțiunile limitând accesul la componente, iar mulți producători auto străini și-au suspendat operațiunile în Rusia.
Una dintre metodele pe care chinezii le-au ales pentru a pătrunde pe piața din Rusia a fost cea de a oferi kituri complete care să fie asamblate în fosta uzină Renault, care a aparținut cândva Moskvici, o marcă ce va fi din nou utilizată pe mașinile aduse din China.
Autoritățile ruse speră ca piața de automobile noi să crească anul viitor, pe fondul unei relaxări a fluxurilor de aprovizionare cu componente.