Discutat, apreciat și criticat deopotrivă în industria auto, sistemul de distribuție de automobile de tip agenție începe să prindă contur în Europa. Tot mai multe companii lucrează la implementarea acestui sistem, care le va permite să controleze prețurile de vânzare și să scadă costurile de distribuție. Audi a semnat primele contracte cu dealerii săi, în Germania.
Audi va fi prima companie auto care implementează sistemul de tip agenție la dealerii săi, odată cu semnarea contractelor care prevăd introducerea acestui sistem de la 1 ianuarie 2024 în Germania. Asta înseamnă că dealerii nu vor mai fi vânzători de mașini noi, ci doar agenți de reprezentare ai mărcii Audi, iar vânzările se vor face pe bază de comision. Dealerii au reușit să negocieze un comision de 6% pentru fiecare mașină vândută, potrivit documentelor consultate de Automobilwoche, la acest procent urmând să fie adăugat un bonus flexibil de 1,5 – 2,5% în funcție de vânzări, dar numai până în 2026, când acesta va fi eliminat.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
După cum au declarat unii reprezentanți ai dealerilor Audi, aceștia sunt mulțumiți de negocieri și mizează pe un comision total de 7,5% în următorii ani.
Spre deosebire de sistemul de distribuție clasic, care presupunea cumpărarea en-gros de mașini de către dealer, de la uzină, crearea de stocuri și apoi vânzarea lor la prețuri stabilite de cele mai multe ori după politicile proprii, sistemul de agenție nu mai permite o asemenea flexibilitate a prețurilor, dar aduce o eliberare a dealerilor de investițiile în stocuri. De asemenea, cea mai mare parte a marketingului este preluată de constructor. În acest fel, ponderea cea mai mare a veniturilor unei companii locale cu contract de dealer va fi în after sale și servicii.
Audi are negocieri cu rețelele de dealeri din mai multe țări europene, astfel că urmează să extindă acest sistem în Europa. Tot în Germania, în negocieri avansate este și Renault Group, pentru ambele mărci, Renault și Dacia, care însă are în plan trecerea la acest sistem din 2025, odată cu încetarea celor mai multe contracte la finalul anului viitor.
CITEȘTE ȘI Opel, singura marcă Stellantis prezentă la IAA Munchen, cu trei premiere mondiale. „Rămâne o surpriză pentru moment”În România, rețeaua de dealeri Dacia funcționează încă de la început pe un sistem destul de apropiat de cel de tip agenție, chiar dacă nu întrunește toate condițiile unui astfel de sistem. Mihai Bordeanu, directorul general Dacia România, spune că sistemul este foarte util pentru partenerii locali, deoarece aceștia nu ar fi avut o putere financiară suficient de mare pentru a investi în stocuri și în amenajarea showroom-urilor.
BMW este o altă companie care se pregătește să treacă la modelul de vânzări de tip agenție, însă prima marcă din grup care va face acest pas va fi Mini, în 2024, în timp ce brandul BMW țintește anul 2026 pentru implementare.