BMW începe, în Ungaria, construcția celei mai moderne uzine a grupului, o uzină situată la doar câțiva kilometri de granița cu România, reprezentând o investiție gigant, de 1 miliard euro, pe care și-au dorit-o și autoritățile de la București. Uzina ar putea avea furnizori români, dar și să aducă pe teritoriul României unii dintre furnizorii tradiționali ai grupului.
Uzina BMW Group din Debrecen (Ungaria) a intrat în faza de construire, la finalul perioadei de proiectare și autorizare, ceea ce înseamnă că, peste mai puțin de trei ani, aici va fi fabricat primul automobil electric al unei familii care astăzi este denumită generic Neue Klasse și care va aduce noi tehnologii și noi procese de producție, unele care vor face din această uzină cea mai „verde” a grupului.
Directorul de producție al BMW, Milan Nedeljković, a confirmat că investiția depășește 1 miliard de euro, bani care merg către construcție, către liniile de producție și către toate activitățile ce vor contribui la o producție cu zero CO2 emisii.
Pentru România, investiția are și un gust amar, deoarece informațiile neoficiale din anii care au precedat alegerea Ungariei au arătat că BMW a luat în calcul și țara noastră pentru această investiție. Ajunși în acest punct, singurul lucru pe care îl poate face România este să folosească oportunitățile pe care le oferă această investiție aflată la mai puțin de 100 de kilometri de frontieră.
În primul rând, furnizorii existenți ai BMW în România vor înregistra o creștere a comenzilor, începând cu 2025. În al doilea rând, România ar putea găzdui unele facilități ale celorlalți furnizori tradiționali ai BMW.
Astăzi, în contextul evenimentului de la Debrecen, Profit.ro l-a întrebat pe directorul BMW dacă este vorba despre o investiție a companiei în România, iar acesta a explicat că cei din lanțul de aprovizionare sunt liberi să-și aleagă locul în care se amplasează. „Nu obișnuim să coordonăm astfel de investiții, noi le cerem furnizorilor să aibă anumite capacități în locațiile în care dorim, iar ei sunt răspunzători de investițiile pe care le fac”, ne-a spus Milan Nedeljković.
Nu în ultimul rând, românii din zona vestică a României ar putea să-și găsească locuri de muncă la uzină, atât pe perioada construcției, cât și după startul fabricii, pe liniile de fabricație și în celelalte procese industriale din Debrecen. „Persoanele din țările vecine pot veni să lucreze, acesta unul dintre motivele pentru care fabrica este aici”, ne-a mai declarat directorul de producție al BMW.
În următorii doi ani, echipa condusă de Hans-Peter Kemser, care în prezent numără 100 de oameni, va crește la peste 1.000. "Recrutarea crește deja treptat", a anunțat Kemser.
Compania va oferi locuri de muncă pentru specialiști și oameni care sunt calificați în construcția de clădiri și sisteme, precum și în managementul facilității. Alți angajați sunt recrutați pentru resurse umane, finanțe, achiziții, IT, planificare și control. Pozițiile în producție vor fi anunțate într-o etapă ulterioară.
În septembrie 2023 va începe procesul de formare profesională locală, pentru cei care vor lucra în uzină.
Pentru Ungaria, investiția este una uriașă și întregește prezența mărcilor germane pe teritoriul său: după Audi, Mercedes, a venit rândul BMW să cheltuie 1 miliard de euro în această țară, urmând să genereze venituri pentru țara vecină.
CITEȘTE ȘI EXCLUSIV FOTO O rețea de furnizori BMW caută teren pentru spații de producție în Oradea și Arad în așteptarea fabricii din Debrecen, investiția gigant pierdută de România. Competiție între România și Ungaria„Această investiție uriașă este o garanție suplimentară că Ungaria, care are deja succes în industria auto tradițională, va rămâne lider în era mobilității electrice, nu numai în Europa, ci și în întreaga lume. BMW Group este unul dintre cei mai mari și mai moderni producători de automobile din întreaga lume și suntem mândri că a ales Debrecen pentru cea mai recentă fabrică. Demonstrează încă o dată că, în ultimii 12 ani, Ungaria a urmat o politică economică corectă și, drept consecință, a devenit un mediu de investiții competitiv la nivel global”, a declarat Peter Szijjarto, ministrul de externe.
Uzina BMW Group din Debrecen va fi una completă, cu ateliere de presă, caroserii, vopsitorie și asamblare, va fi amplasată pe un teren de peste 400 de hectare la nord-vest de oraș și va avea o capacitate de circa 150.000 de unități pe an. Vine în urma unei investiții de aproximativ un miliard de euro și va lansa producția de automobile electrice în 2025.
Milan Nedeljković a mai precizat că următoarea uzină care va beneficia de investiții pentru trecerea la procesul iFactory, implementat la Debrecen, va fi chiar uzina din Munchen, unde se află sediul central al grupului BMW. Printre trăsăturile noii uzine și cele ale iFactory se numără utilizarea energiei regenerabile în procent de 100%.