Numărul cererilor depuse spre plată anul trecut de Airclaim, companie care facilitează obținerea de despăgubiri pentru pasagerii transportului aerian, s-a ridicat la 20.116, cu 76% mai mare raportat la 2022, iar sumele aprobate la plată de companiile aeriene au depășit 2,983 milioane de euro, în creștere cu 107%, potrivit raportului de activitate al companiei, aferent perioadei 1 ianuarie - 31 decembrie 2023.
"În intervalul de timp menționat (01.01.2023 - 31.12.2023), companiile aeriene, în mod amiabil, au aprobat cereri în valoare de 2.983.400 euro (echivalentul a 14.835.000 lei). Această sumă cuprinde exclusiv aprobările curente, fără a lua în calcul sumele obținute prin negocieri directe cu operatorii", se precizează în raportul remis Bursei de Valori București (BVB).
În document se precizează că, în acord cu specificul activității, există o întârziere de până la 6 luni între momentul în care o sumă este aprobată la plată de compania aeriană și momentul în care aceasta se constituie drept venit pentru Air Claim, scrie Agerpres.
"Din momentul aprobării, până la plata efectivă, durata poate fi de până la 3 luni. Ulterior, încasarea este procesată, pasagerii sunt contactați, iar aceștia au un termen de 3 luni pentru revendicare - termen la care sumele se constitutie venit (integral pentru plățile nerevendicate sau comisionul pentru plățile revendicate)", arată Air Claim.
Dacă în 2021 sumele aprobate la plată de companiile aeriene s-au ridicat la 233.650 euro, în 2022 au depășit 1,441 milioane de euro, iar în 2023 au fost mai mult decât duble față de anul anterior.
În ceea ce privește totalul cererilor depuse spre plată, acesta era în 2021 de doar 2.445, în 2022 ajunsese la 11.416, iar în 2023 a atins 20.116.
"Odată cu schimbarea website-ului, a fost îmbunătățit și procesul de gestionare și înregistrare a cererilor pasagerilor, astfel încât în momentul de față sunt procesate doar cererile cu un grad foarte mare de eligibilitate (în trecut chiar și o cerere cu 1 oră întârziere, vădit neeligibilă, putea fi procesată dacă un client o depunea - consumând astfel resurse nejustificat). Consecința directă a acestei actualizări este că acum, la un număr ipotetic egal de cereri primite, vor fi procesate și depuse către plată un număr de aproximativ 70% dintre acestea (în trecut procentul fiind de 40%)",
CITEȘTE ȘI Stellantis a produs în Italia mult mai puține mașini electrice decât planificase pentru 2023, cumpărătorii așteptând stimulentele guvernamentaleEvoluția creanțelor cumpărate de Air Claim a fost următoarea: 486 în anul 2021, 878 în 2022 și 1.474 în 2023 (+68% față de anul precedent).
Air Claim este o companie ce se ocupă cu gestionarea pretențiilor pentru întârzieri de zbor, anulări și suprarezervări, din 2018. Înființată cu un an mai devreme, în 2017, a avut drept obiectiv protejarea drepturilor pasagerilor conform Regulamentului UE EC261/2004, ajutându-i să obțină compensația care le revine. Astfel, compania oferă un serviciu "niciun câștig, nicio taxă", iar clienții urmează să plătească un comision în cazul în care Air Claim le obține compensația.
Air Claim este listată pe Bursa de Valori București.