Conform unora dintre cele mai utilizate motoare de căutare de zboruri din lume, nu există legături directe între Milano și Sevilla sau între București și Madrid, informează Corriere della Sera.
Kayak propune ca cea mai convenabilă soluție în luna februarie pentru o călătorie Milano – Sevilla cu escală la Zurich atât la dus, cât și la întors pentru 138 de euro. În realitate, există un zbor direct, și este cel al companiei Ryanair, arată G4Media.ro.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În cazul unui zbor București – Madrid, același lucru. Deși există și opțiunea Ryanair, aceasta este ignorată de site-ul eDreams.
Războiul declarat cu ceva timp în urmă de prima companie aeriană low-cost din lume împotriva agregatorilor online i-a determinat pe mulți dintre aceștia să elimine de pe site-urile lor, la începutul lunii decembrie, aproape toate legăturile gigantului irlandez. Rezultatul? În ultima lună a anului 2023, avioanele Ryanair au zburat cu 91% din locurile vândute (92% în decembrie 2022) și 12,54 milioane de pasageri: „dispariția” de pe comparatoarele online a făcut ca Ryanair să piardă 208.000 de clienți, potrivit estimărilor Corriere.
Compania aeriană anunță însă că ”se bucură” de decizie: această mutare, susține ea, îi va încuraja pe oameni să rezerve călătorii direct pe site-ul oficial și nu va avea niciun efect asupra previziunilor anuale de profit.
De-a lungul anilor, motoarele de căutare a zborurilor – Booking.com, Kayak, Orbitz, Kiwi, Expedia, Trip.com, eDreams, Lastminute etc. – au devenit site-urile preferate de milioane de călători din întreaga lume care nu au timp (și nici chef) să meargă de la o companie aeriană la alta în căutarea celei mai ieftine opțiuni. Aproximativ o treime din veniturile marilor agregatori provin din vânzările de bilete de avion, potrivit celor mai recente studii din domeniu. Dar dacă pentru companiile aeriene medii și mici sau pentru cele cu o rețea intercontinentală, prezența pe aceste platforme aduce beneficii – și este adesea rezultatul unui acord comercial între părți – Ryanair și Southwest, celălalt gigant low-cost, sunt atât de mari încât preferă ca clienții să rezerve direct pe site-ul lor și nu prin intermediul agențiilor online sau fizice.
În orice caz, mulți dintre acești agregatori au început să vândă zboruri Ryanair pe platformele lor – fără autorizație – datorită „web scraping”, tehnica de a capta automat toate soluțiile de călătorie ale unei anumite companii aeriene, preluând programul și prețul acestora. Care este problema?
CITEȘTE ȘI Cum râdea Elon Musk de compania chineză BYD, care tocmai a depășit Tesla„Agențiile de turism online preiau cele mai ieftine oferte ale noastre și adaugă taxe suplimentare chiar și pentru servicii care nu există”, acuză Michael O’Leary, directorul general al grupului low cost (taxe pe care platformele le resping). Managerul citează apoi o anecdotă: „În noiembrie anul trecut, am fost nevoiți să anulăm unele zboruri din cauza grevelor controlorilor francezi și pentru aceasta am rambursat biletele, dar unele platforme au cerut 60 de euro ca taxă de serviciu pentru a le da călătorilor banii înapoi”.
Compania europeană low cost a inițiat mai multe litigii – invocând și dificultatea de a contacta clienții pentru a le furniza informații importante, cum ar fi anulările sau grevele -, iar în urmă cu câteva săptămâni Înalta Curte irlandeză a declarat ilegal „web scraping-ul” practicat de Flightbox, deoarece încălca termenii de utilizare ai Ryanair. La începutul lunii decembrie 2023 – a confirmat compania low-cost – „majoritatea celor mai mari agenții de turism online pirat (precum Booking.com, Kiwi, Kayak etc.) au eliminat brusc zborurile noastre de la vânzare pe site-urile lor”. O ”eliminare binevenită” pentru transportator care ”ar putea fi rezultatul presiunii exercitate de organismele de protecție a consumatorilor sau un răspuns la recenta hotărâre a Înaltei Curți irlandeze”.
Dar „chiar dacă acestea reprezintă doar o mică parte din rezervările Ryanair”, subliniază compania într-un comunicat, „ne așteptăm ca eliminarea bruscă a zborurilor noastre de pe aceste site-uri să reducă ratele de ocupare a aeronavelor pe termen scurt cu 1% sau 2% în decembrie și ianuarie și, de asemenea, să reducă randamentele pe termen scurt, deoarece punem la dispoziția consumatorilor tarife mai mici”.
Operatorul aerian low-cost nu se așteaptă ca această mișcare a agregatorilor de zboruri să „afecteze în mod semnificativ traficul nostru” și profiturile pentru anul financiar 2024 (care se încheie în martie). Corriere estimează că, între ianuarie și decembrie anul acesta, ‘dispariția’ din motoarele de căutare a zborurilor ar putea avea un impact negativ asupra celor 3,2 milioane de călători ai Ryanair și asupra veniturilor de aproximativ 260 de milioane de euro.
Analiștii sunt de acord cu previziunile companiei low-cost. Pentru Savanthi Syth, de la Raymond James, „bătălia împotriva agențiilor de turism online va provoca pagube minime” pentru Ryanair și, prin urmare, expertul își menține previziunile de profitabilitate pentru exercițiul financiar 2025 și 2026. În schimb, Syth reduce profitul pentru trimestrul octombrie-decembrie 2023 – tot din cauza numărului mai mic de pasageri la bord – de la 91 de milioane de euro, cât era anterior, la 68 de milioane de euro, în timp ce pentru întregul exercițiu financiar 2024 se așteaptă la un profit de aproximativ 1,95 miliarde de euro, care va crește la 2,33 miliarde de euro în 2025 și la 2,48 miliarde de euro în 2026.