Norofert, producător de inputuri organice din România și jucător pe piața agricolă, raportează o cifră de afaceri de 13,1 milioane lei în primul trimestru din 2023 și un profit net de 1,65 milioane lei la nivel consolidat, în ușoară scădere față de aceeași perioadă a anului precedent, pe fondul contextului dificil din agricultură.
Astfel, cifra de afaceri consolidată a scăzut cu 19,27% în comparație cu perioada similară din 2022 din cauza faptului că, față de anul trecut, în primul trimestru al acestui an, compania a ales să nu tranzacționeze cereale ecologice din cauza volatilității și, pe alocuri, a blocajului pieței de cereale bio, fermierii aflându-se în expectativa unor prețuri mai mari, după scăderile masive din ultimele luni pentru toate prețurile cerealelor, ecologice sau convenționale. Compania a adoptat o politică prudentă în creditare pe care o consideră câștigătoare în acest an, dispersia riscului pe o bază mai mare de clienți fiind gândită pentru a gestiona perioada de volatilitate din următoarele luni.
„Ne aflăm într-o perioadă de tranziție între prețuri mari ale inputurilor, îngrășăminte și pesticide, și cerealelor și normalizarea acestora, revenind treptat la nivelul anului 2021. Dificultatea anului 2023 vine tocmai din această tranziție: atunci când s-au înființat culturile de toamnă în 2022, acestea s-au făcut cu prețuri foarte mari pentru îngrășăminte, uree, azotat de amoniu, NPK, și cu perspectiva unor prețuri ale cerealelor care să facă aceste investiții profitabile.
Din păcate, începând cu noiembrie 2022, prețurile cerealelor au cunoscut un declin accelerat, ajungând azi chiar și la jumătate față de vara-toamna 2022. Rămâne însă de văzut care va fi evoluția pieței cerealelor în următoarele luni, dar sentimentul în piață este pesimist în legătură cu o îmbunătățire, mai ales când, în legătură cu cerealele ieftine din Ucraina, nu s-a ajuns încă la o concluzie care să protejeze fermierii români”, a declarat Vlad Popescu, Președinte Consiliu de Administrație Norofert S.A.
Poziția cash a companiei a cunoscut o creștere 110,58% în comparație cu T1 2022, fapt ce demonstrează că într-o perioadă dificilă în agribusiness, cu lichidități scăzute, poziția de numerar reprezintă o plasă de siguranță și o dovadă de bună gestionare a creanțelor.
Rezultatul net consolidat a cunoscut o scădere de 12,11% față de T1 2022, survenită ca urmare a netranzacționării de cereale. În domeniul în care activează compania, în general, primul trimestru din an este o perioadă cu cheltuieli mari și profitabilitate redusă.
„În opinia noastră, într-un an care cere precauție este mai responsabil să nu credităm excesiv, cu toate că în piață cererea pentru produsele noastre este în creștere, și să evităm trading-ul, care aduce un risc suplimentar din cauza volatilității acestei piețe în perioada raportată. Însă, dacă ne raportăm la core business, producția de fertilizanți și bioprotectie, marja brută a crescut de la 16,37% la 25,11%”, a adăugat Vlad Popescu.
Compania consideră că anul 2023 va fi unul comparabil cu cel precedent ca nivel de impredictibilitate economică. În agricultură există în continuare scăderi de prețuri pentru principalele culturi, grâu, porumb, floarea soarelui, rapiță, în contextul importurilor masive de cereale ieftine din Ucraina, fapt ce pune o presiune masivă pe prețul cerealelor autohtone. Mai mult, situația financiară a fermelor din România s-a deteriorat în ultimul trimestru al 2022 iar acest lucru ar putea să persiste și în 2023, daca nu se vor lua măsuri pentru protecția culturilor de proveniență autohtonă în fata prețului scăzut ale celor de import.
CITEȘTE ȘI Starea bună a culturilor de grâu din Europa ține în frâu costurile cu alimenteleÎn ceea ce privește activitatea de investiții, pentru anul 2023 acestea sunt canalizate în trei direcții majore, îmbunătățiri ale fluxului de producție lichide prin automatizări suplimentare și măriri ale capacităților de producție pentru produsele speciale pe bază de microorganisme, finalizarea laboratorului de cercetare și multiplicare bacterii în vederea dezvoltării de noi produse precum și implementarea unui sistem de irigații la ferma din Zimnicea. Costul total al investițiilor se ridică la 850.000 euro, finanțarea pentru acestea urmând a fi asigurată printr-un mix de fonduri proprii și împrumuturi bancare.
În 2023, Norofert vizează, la nivel consolidat, o cifră de afaceri de 82,5 milioane de lei, EBITDA de 17,92 milioane de lei și un profit net de 10,8 milioane de lei. Bugetul de venituri și cheltuieli aferent anului 2023 a fost aprobat de Adunarea Generală Ordinară anuală a acționarilor, desfășurată în data de 21 aprilie 2023. Rezultatele consolidate ale grupului cuprind rezultatele companiei mamă Norofert S.A. și ale filialei Agroprod CEV SRL, deținută în proporție de 100%, ce operează în regim bio un teren agricol de 1000 ha în Zimnicea, județul Teleorman.
Acțiunile Norofert Group sunt listate pe piața AeRO a Bursei de Valori București începând cu 3 martie 2020 și se tranzacționează sub simbolul NRF. Compania are în prezent o capitalizare de piață de peste 107 milioane de lei. Începând cu data de 11 octombrie 2021, acțiunile NRF sunt incluse în indicele BET-AeRO dezvoltat de BVB.