Producătorii de petrol încep să primească din ce în ce mai multe vești bune. După ce săptămâna trecută Agenția Internațională pentru Energie i-a anunțat că ar putea zări “luminița de la capătul tunelului”, un raport recent al Institutului Oxford pentru Studii Energetice remarcă apariția unui concurent la titlul de cel mai mare consumator de petrol din lume: India.
Potrivit Institutului, India ar putea detrona China de pe poziția de lider al consumatorilor de petrol, ca urmare a faptului că economia indiană înregistrează cea mai mare creștere economică între statele cu un nivel ridicat al cererii, clasa sa mijlocie având mult mai mulți bani de cheltuit decât în trecut
Cererea de petrol a Indiei a crescut cu 300.000 de barili pe zi în cursul anului trecut, în timp ce cea a Chinei s-a redus tot cu 300.000 de barili pe zi. China încearcă să-și reformeze sistemul economic, care în prezent se bazează pe performanțele marilor producători din industria grea, totodată și mari consumatori de energie.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
De la începutul secolului XXI, China a reprezentat motorul cererii de petrol la nivel global, ratele sale ridicate de creștere economică fiind dublate și de o cerere pe măsură de petrol și produse petroliere. Reducerea vitezei de creștere a economiei Chinei din ultimii ani și majorarea producției de petrol din formațiuni de șisturi bituminoase din SUA, dar și cea a Rusiei sau Arabiei Saudite, reprezintă principalele cauze ale prăbușirii petrolului de la peste 100 de dolari pe baril, la sub 30 de dolari pe baril în luna februarie.
Majorare considerabilă a cererii de țiței, benzină și motorină
În aceste condiții, pentru producătorii de țiței, ascensiunea economică a Indiei reprezintă o rază de lumină.
“În această nouă eră economică, cu o creștere în declin a economiei Chinei, un nou pretendent (la titlul de cel mai mare consumator de petrol - n.r.) a apărut: India. În prezent, au loc schimbări structurale și de politici publice care ar putea conduce la <<decolarea>> cererii de petrol a Indiei după modelul Chinei de la finalul anilor ’90”, susțin Amrita Sen, anlist șef la Energy Aspects Ltd., și Anupama Sen, de la Oxford Institute for Energy Studies, citați de Bloomberg.
Odată cu îmbunătățirea standardului de viață, membrii clasei mijlocii din India cumpără mai multe mașini, iar guvernul indian se află în plin proces de reformare a propriului Produs Intern Brut (PIB), prin majorare contribuției industriei manufacturiere în detrimentul serviciilor, motorul economic de până acum al economiei indiene.
Îl luna februarie, vânzările de autovehicule din India s-a majorat cu 11,8% față de aceeași lună din 2015.
Drept urmare, consumul de motorină s-a majorat cu 6,4%, iar cel de benzină cu 14% în primele zece luni ale anului fiscal care se încheie pe 31 martie, comparativ cu perioada similară a anului fiscal precedent. Guvernul se așteaptă la o creștere cu 7% a cererii de petrol în respectivul an fiscal.
Japonia a fost deja depășită de India în topul cererii
Agenția Internațională pentru Energie estimează consumul de petrol al Indiei pentru acest an la 4,2 milioane de barili pe zi, cifră la care consumul din India s-ar ridica peste cel al Japoniei, de numai 4,1 milioane de barili pe zi. În cel de-al doilea trimestru al anului trecut, Japonia a fost detronată de India de pe poziția de cel de-al treilea mare consumator de țiței la nivel global.
Potrivit companiei de brokeraj naval Poten & Partners, dacă India ar reuși să egaleze ritmul anual de creștere a cererii de petrol înregistrat de China în perioada 2000-20005, de 7,75%, “piața petrolului, dar și cea de transport a acestuia ar putea beneficia de un impuls semnificativ”.
Analiștii estimează că economia Indiei va înregistra, în anul fiscal care se încheie pe 31 martie, o creștere de 7,6%, cea mai ridicată din rândul statelor emergente, în timp ce PIB-ul Chinei a crescut cu doar 6,9% în 2015, cel mai redus nivel înregistrat în ultimii 15 ani.