Având în vedere că noțiunea de ”cifră de afaceri” nu mai este folosită în Codul penal pentru determinarea cuantumului sumei corespunzătoare unei zile-amendă, aceasta va fi calculată de instanță cu ajutorul a doi indicatori, respectiv veniturile totale și activele totale, cuprinse în ultima situație financiară sau, după caz raportare contabilă ori de valoarea activului patrimonial de la data comasării ori divizării, potrivit unui proiect legislativ adoptat de către Senat și analizat de Profit.ro.
De ce este important: După cum arată inițiatorii proiectului, prin Decizia nr. 708/2021, Curtea Constituțională a stabilit că dispozițiile art. 137 alin, (3) teza a doua din Codul penal, cu referire la sintagma ”cifra de afaceri", sunt neconstituționale deoarece nu întrunesc condițiile de claritate, precizie și previzibilitate, fiind contrare dispozițiilor art. 1 alin. (5) din Constituție.
Curtea a reținut că legea penată în vigoare nu stabilește înțelesul sintagmei ”cifra de afaceri” în raport cu care instanța determină cuantumul sumei corespunzătoare unei zile-amendă în cazul stabilirii amenzii pentru persoana juridică cu scop lucrativ. De asemenea, Curtea a mai precizat că norma penală criticată este lacunară în ceea ce privește determinarea sau reținerea, din punct de vedere temporal, a cifrei de afaceri a persoanei juridice cu scop lucrativ în raport cu care instanța determină cuantumul sumei corespunzătoare unei zile-amendă.
CITEȘTE ȘI Modificări avizate la Codul de procedură civilă: Prag de competență majorat la prima instanță, cauze eliminate la instanța supremă și suprimare a unei căi de atacAstfel, având în vedere criticile formulate de Curtea Constituțională cu privire la previzibilitatea sintagmei ”cifra de afaceri", proiectul adoptat de senatori introduce doi indicatori comuni situațiilor financiare anuale sau, după caz, raportărilor contabile anuale respectiv ”veniturile totale” și ”activele totale", pentru determinarea cuantumului sumei corespunzătoare unei zile-amendă.
Situațiile financiare anuale sau, după caz, raportările contabile anuale, cuprind atât veniturile totale, cât și valoarea activului total. În plus, din analiza și interpretarea coroborată a textelor cuprinse în Legea contabilității nr. 82/1991, republicată, cu modificările și completările ulterioare, este conturat sensul noțiunilor de ”situație financiară anuală” și ”raportare contabilă anuală” (art. 5, art. 9, art. 27-372).
”Prin folosirea indicatorilor ”active totale” și ”venituri totale” se realizează o evaluare precisă a activității unei persoane juridice, acești indicatori fiind deja cuprinși în situații financiare anuale sau, după caz, în raportările contabile anuale preexistente, întocmite și depuse la instituțiile competente ale statului (Agenția Națională de Administrare Fiscală), în temeiul reglementărilor contabile emise în acest sens.
Este de subliniat faptul că instanțele de judecată nu trebuie să realizeze o analiză aritmetică a celor doi indicatori, ci trebuie să evalueze cei doi indicatori si să îi aibă în vedere la determinarea cuantumului sumei corespunzătoare unei zile-amendă, sumă care trebuie stabilită în așa fel încât pedeapsa aplicată să aibă inclusiv un caracter disuasiv și să asigure funcție de exemplaritate a pedepsei”, susțin autorii proiectului.
Conform exemplului dat de inițiatori, dacă o persoană juridică activează în domeniul tehnologiei informației, este de așteptat ca valoarea activelor totale să fie la un nivel minim, însă veniturile totale să fie foarte ridicate, sens în care prin operațiunea de determinare a cuantumului sumei corespunzătoare unei zile-amendă poate avea în vedere stabilirea unei sume spre limita maximă prevăzută de lege.
Similar, în cazul unei persoane juridice care are active totale semnificative (de pildă, o societate agricolă ori zootehnică), este posibil ca veniturile totale să fie reduse (din cauza lipsei unor sisteme de irigații, secetă, epizootii etc.), caz în care identic raționamentului menționat, în operațiunea de determinare a cuantumului sumei corespunzătoare unei zișe-amendă poate avea în vedere stabilirea unei sume spre limita maximă prevăzută de lege.
CITEȘTE ȘI DOCUMENT Schimbări avizate pentru firmele din comerț și prestări servicii. Dispare obligația reînnoirii anuale a avizelor și autorizațiilor de funcționare în anumite condițiiDeoarece nu toate persoanele juridice au obligația întocmirii și depunerii de situații financiare anuale și/sau, de raportări contabile anuale, a fost completat art. 137 Cod penal prin includerea categoriilor de persoane juridice care nu întocmesc situații financiare anuale ori raportări contabile anuale, elementul de referință pentru determinarea cuantumului sumei corespunzătoare unei zile-amendă fiind, în aceste cazuri, ”valoarea activului patrimonial".
Același indicator este avut în vedere și în ipoteza particulară a persoanei juridice înființate în anul trimiterii în judecată. Astfel, soluția propusă are în vedere situația de excepție în care persoana juridică a săvârșit infracțiunea și a fost trimisă în judecată în anul înființării, așa încât nu există situații financiare anuale ori raportări contabile anuale care să poată fi avute în vedere pentru determinarea cuantumului sumei corespunzătoare unei zile-amendă.
Conform autorilor proiectului, sintagma utilizată, respectiv raportarea la ”valoarea activului patrimonial” este deja folosită în cuprinsul art. 137 alin. (3) din Codul penal pentru celelalte persoane juridice, al cărei înțeles este cel consacrat de dreptul comun, respectiv Codul civil.
Cu privire la momentul în timp, având în vedere că pot exista situații în care unele persoane juridice nu au obligația, potrivit dispozițiilor legate, de a întocmi și depune situații financiare anuale sau, după caz, raportări contabile anuale, ”activul patrimonial” luat în considerare la stabilirea cuantumului sumei corespunzătoare unei zile-amendă va fi valoarea arătată în cuprinsul raportului de expertiză, având ca punct de reper data trimiterii în judecată.
Proiectul va fi transmis acum spre dezbatere și vot deputaților.