Pentru a intra în vigoare aceste modificări, proiectul de lege trebuie adoptat de către Parlament, promulgat de către Președinție și publicat în Monitorul Oficial. Proiectul a fost semnat de peste 40 de parlamentari PSD.
Nu puține au fost situațiile in care procesarea cererilor de plată de către autoritățile centrale finanțatoare sau prin care s-au derulat programele de investiții a depășit termenul de 30 zile de la data emiterii facturii de către operatorul economic parte a unui contract de achiziție public, ceea ce a creat premisele ca autoritățile publice locale și județene să fie in imposibilitate de a se conforma termenului de 30 zile prevăzut de dispozițiile legii vizate de actualul proiect, arată inițiatorii proiectului de lege.
De asemenea, s-a deschis calea operatorului economic de a pretinde și încasa penalități și dobânzi de întârziere, cu efecte asupra bugetului unității administrativteritoriale vizate.
Din perspectiva plății TVA, actualele reglementări fiscale sunt strict legate de cifra de afaceri a operatorului economic, ceea ce reprezintă o imposibilitate a acestuia de a opta pentru TVA la încasare pentru sumele aferente contractelor de achiziție publică cu sursă de finanțare dependentă de modalitățile prevăzute de programele cu finanțare de la bugetul de stat sau din fonduri europene nerambursabile.

Proiectul legislativ
Articolul I
Legea nr. 72 din 28 martie 2013 privind măsurile pentru combaterea întârzierii în executarea obligatiilor de plată a unor sume de bani rezultând din contracte încheiate între profesioniști și între aceștia și autorităti contractante, publicată în Monitorul Oficial al României, partea I, nr. 182 din data 2 aprilie 2013, se modifică și completează după cum urmează:
1. La articolul 5, alineatul 1 se modifică și va avea următorul continut:
"(1) În raporturile dintre profesioniști, termenul de plată nu poate fi mai mare de 30 de zile calendaristice. Prin excepție, părțile pot stipula în contract un termen de plată mai mare, sub rezerva ca această clauză să nu fie abuzivă, potrivit art. 12, sau pentru situațiile in care raporturile dintre profesioniști se derulează in baza unor contracte de finanțare nerambursabilă astfel cum sunt reglementate în legislația specifică.
2. La articolul 6, alineatul 1 se completează cu lit. d), cu următorul conținut:
d) în termen de 10 zile calendaristice de la data admiterii cererii de plată și virarea sumei la bugetul instituțiilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, beneficiare ale proiectelor de investiții de interes public local sau județean finanțate din fonduri nerambursabile de la bugetul de stat sau din fonduri europene nerambursabile, de către autoritătile publice coordonatoare de program, autorități de management sau organisme intermediare, în baza contractelor de finanțare încheiate în acest sens, sau de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești pronunțate în litigiile privind contractele de finanțare.

Articolul II
Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, publicată în Monitorul Oficial nr. 688 din 10 septembrie 2015, se modifică și completează, după cum urmează:
3. La articolul 282, alineatul 3 se completează cu o nouă liter ă c), cu următorul continut:
(3) Prin excepție de la prevederile alin. (1) și alin. (2) lit, a), exigibilitatea taxei intervine la data incasării contravalorii integrale sau parțiale a livrării de bunuri a prestării de servicii, în cazul persoanelor impozabile care optează in acest sens, denumite în continuare persoane care aplică sistemul TVA la încasare. Sunt eligibile pentru aplicarea sistemului TVA la incasare:
c) persoanele impozabile inregistrate in scopuri de TVA conform art. 316, care au sediul activității economice in România conform art. 266 alin. (2) lit, a), a căror incasare a facturilor depinde de virarea sumelor la bugetul instituțiilor publice, astfel cum sunt definite la art. 2 alin. (1) pct. 39 din Legea nr. 273/2006, cu modificările și completările ulterioare, indiferent de sistemul de finanțare și de subordonare, beneficiare ale proiectelor de investiții de interes public local sau județean finanțate din fonduri nerambursabile de la bugetul de stat sau din fonduri europene nerambursabile, de către autoritățile publice coordonatoare de program, autorități de management sau organisme intermediare, în baza contractelor de finanțare incheiate în acest sens, sau de la data rămânerii definitive a hotărârii judecătorești pronunțate în litigiile privind contractele de finanțare, cu condiția ca depășirea plafonului cifrei de afaceri în anul calendaristic precedent prevăzut la lit. a să fie exclusiv rezultatul contractelor de achiziții publice încheiate cu instituțiile și autoritățile publice locale și judetene.
4. La articolul 282 se introduce un nou alineat (12) Cu următorul conținut:
(12) În aplicarea prevederilor alineatului 3, lit. c), Guvernul revizuiește normele metodologice in 60 zile de la intrarea in vigoare a prezentei legi.