A fost deja întocmit un dosar de evaziune fiscală, cu prejudiciu de aproximativ 30 de milioane de lei.
Conform unor surse judiciare, în perioada 2021 - 2024 au fost înființate mai multe societăți de transport alternativ de persoane, controlate de patru administratori, care au colaborat cu peste 800 de șoferi.

După recrutarea șoferilor, aceștia încheiau fie contracte de închiriere a autoturismelor deținute de suspecți, fie contracte de comodat, prin care transmiteau cu titlu gratuit autoturismul propriu către societățile comerciale - operatori de transport, care se ocupau de obținerea autorizațiilor de transport de la Autoritatea Rutieră Română (ARR), precum și de înscrierea pe platformele de ride-sharing.
Potrivit datelor din anchetă, firmele nu aveau angajați proprii, figurând cu sedii în patru locații pe raza județului Timiș și un punct de lucru/sediu secundar în municipiul Arad.
Săptămânal, din sumele încasate de la companiile deținătoare ale platformelor de ride-sharing, administratorii își rețineau un comision de 10%, plus o sumă fixă de 70 de lei în fiecare săptămână, cu titlu de servicii de contabilitate, iar restul banilor le era remis în numerar șoferilor.
Cei 70 de lei nu ajungeau la vreun contabil, ci erau însușiți tot de către administratori.

Ulterior, fondurile astfel obținute, de ordinul milioanelor de lei, erau retrase în numerar din conturile societăților comerciale controlate de cei patru administratori. Din banii încasați, aceștia achiziționau imobile, autoturisme de lux, precum și autoturisme folosite pentru activitățile comerciale de transport.
Procurorii au descoperit că această activitate frauduloasă se desfășura pe o perioadă de maximum un an. În momentul în care o firmă din acest circuit intra în atenția organelor fiscale, activitatea și flota de autoturisme erau mutate pe o altă societate comercială.
Pentru a eluda răspunderea penală, societățile comerciale erau fie înființate pe numele unor persoane interpuse, fie cesionate în ultima parte a activității, când se proceda, în schimbul oferirii unor sume de bani (1.000 lei săptămânal sau lunar), la desemnarea altor reprezentanți legali.
VEZI MAI JOS NOTIFICAREA OFICIALĂ PRIMITĂ ȘI DE ȘOFERI ÎN ACEASTĂ SEARĂ, INTRATĂ ÎN POSESIA PROFIT.RO
Acum, tot mai mulți șoferi de transport alternativ părăsesc firmele terțe la care activau și trec pe PFA propriu, ca urmare a numeroaselor controale ANAF.
Platforma românească Pick transmite că, numai în ultimele zile, a sprijinit să treacă la PFA „un număr de șoferi aproape egal cu numărul celor convertiți în ultimele 9 luni”.

Aplicația susține că a ajuns astfel deja la mii de șoferi convertiți de la „angajați” pe firme la PFA propriu.
„Au venit către noi foarte mulți șoferi care ne-au spus că își doresc să nu aibă dubii cu privire la legalitate, pentru a-și putea continua activitatea. S-au săturat de instabilitatea unor firme a căror legalitate nu o pot verifica.
Ei își fac treaba, dar nu știu dacă angajatorul lor și-o face", spune Tudor Beiu, CEO Pick.

Decizia Antifraudă transmisă deja către Uber și Bolt, în fapt instituirea de măsuri asigurătorii pe sumele care ar trebui să ajungă la firme și șoferi, este parte a acțiunilor luate împotriva evaziunii fiscale din acest domeniu, ajunsă la o amploare șocantă, potrivit celor mai recente cazuri.
Cele 100 de firme cu flote vizate de decizie sunt cele mai mari din țară, au declarat sursele Profit.ro.
Nu sunt vizate platformele în sine, ci firme care activează pe cele două platforme.

Aceste firme au fost alese ca urmare a riscului fiscal extrem de ridicat, constatat în urma analizelor de risc ale inspectorilor Antifraudă, iar măsurile asigurătorii sunt impuse pentru recuperarea unor prejudicii foarte mari.
De ce a luat această decizie Antifrauda: Multe firme cu flote de mașini prezente pe cele două platforme nu sunt, de fapt, proprietarele mașinilor, ci le au luate în comodat de la alte firme. Șoferii lucrează pentru firmele care iau mașinile în comodat, dar acestea nu virează către bugetul de stat impozitul și contribuțiile reținute la veniturile plătite șoferilor, precum și alte taxe și impozite. Când Antifrauda le găsește, prejudiciile produse statului sunt mari, dar firmele care le-au cauzat nu au bunuri care să poată fi executate, nici măcar mașinile.

Reacțiile pe platformele sociale ale șoferilor care și-au distribuit articolul Profit.ro sunt împărțite, de la aprecieri la critici virulente.
"Ideea e că doar unii plătesc taxe și alții nu. Dacă toată lumea ar plăti taxele, ar fi mai mici pentru toată lumea. Deci important e să fie aceleași reguli pentru toată lumea. În particular, când toată lumea va plăti taxe în cazul asta, va scădea numărul de șoferi, va crește dinamicul și cei care acum plătesc taxe vor plăti taxe în continuare, dar vor câștiga mai bine. Așa că e normal să se bucure. Așa cum și cei care nu plătesc acum taxe se bucură că au un câștig mai mare", spune un șofer.
"A început Jihadul!", reacționează însă un altul, nemulțumit.

"Luați cash că e groasă", spune un altul.
"Era și cazul", "Hai că se poate, felicitări!", sunt alte comentarii.
Blocarea plăților, așa cum a fost cerută acum de către Antifraudă, vizează doar firmele cu flote cu risc fiscal foarte ridicat și controlate de ANAF.
Cele două platforme - Uber și Bolt - au fost notificate cu privire la suspendarea plăților. Ca urmare a măsurii, accesul online pentru generarea de venituri este temporar restricționat.
Din informațiile obținute de Profit.ro, această situație se aplică la nivel național, în toate județele, pentru flotele vizate și șoferii respectivi activi pe platformele Uber și Bolt.


Evaziune de amploare a unor firme care operează pe platformele Uber și Bolt
În ultimul timp, Antifrauda a identificat cazuri de evaziune fiscală de amploare tot mai mare. Evaziunea este generată de către firmele care operează pe cele două platforme, iar datele folosite de ANAF provin în mare măsură din raportările lunare pe care le fac Uber și Bolt.â
Frauda a fost generată de firmele care operează în domeniul transportului alternativ (ride-sharing). Neregulile descoperite de inspectori vizau impozitul pe venit și neplata unor contribuții obligatorii aferente salariilor.

Potrivit inspectorilor antifraudă, o societate-paravan reținea un comision de 5–10% din sumele primite de la platformele de transport alternativ, iar diferența de sumă era redistribuită șoferilor, fără fiscalizare.
În urma investigațiilor derulate pe parcursul anului 2025, au fost identificate nereguli privind impozitul pe venit și neplata unor contribuții obligatorii aferente salariilor. Inspectorii ANAF au dat și sancțiuni contravenționale pentru alte abateri constatate, în cuantum total de aproximativ 4,8 milioane de lei, se arată într-un comunicat de presă al ANAF.
De asemenea, inspectorii au descoperit că numeroase societăți nu fiscalizează corect veniturile și ascund plata veniturilor salariale, aducând prejudicii la bugetul de stat.

Potrivit sursei citate, schema evazionistă constatată funcționa astfel: o societate paravan reținea un comision de 5–10% din sumele primite de la platformele de transport alternativ, iar diferența de sumă era redistribuită șoferilor (cash sau virament) fără fiscalizare.
Pentru a combate acest fenomen, inspectorii Antifraudă au sesizat organele de urmărire penală în 90 de cazuri. De asemenea, au fost identificate și 30 de situații în care șoferii nu foloseau aparate de marcat fiscale și nu emiteau bonuri, fiind sancționați conform legii, precizează aceeași sursă.
Potrivit ANAF, Ministerul Finanțelor a introdus în acest an un nou instrument legislativ: declarația informativă D397. Aceasta obligă platformele de transport alternativ să transmită periodic date direct către Fisc, permițând acum un control activ și în timp real.