Firmele și alte forme de organizare, cum sunt PFA, trebuie să dețină Registrul Unic de Control (RUC), potrivit legislației în vigoare. În acest registru sunt notate toate controalele pe care diversele instituții cu astfel de atribuții, ANAF, ANPC, Inspecția Muncii, control sanitar etc, le desfășoară la respectivul operator economic. Registrul, pe care firmele trebuie să îl cumpere de la ghișeele ANAF, este unul dintre documentele birocratice care generează o nemulțumire semnificativă în rândul contribuabililor. Un proiect la care lucrează acum mai mulți parlamentari, în consultare cu Ministerul Finanțelor, ar urma să mute RUC în mediul online, unde va fi accesibil firmelor și instituțiilor de control, degrevând astfel operatorii economici de povara de a deține și păstra aceste registre.
Inițiativa, printre ai cărei promotori semnificativi se numără parlamantarii Anca Dragu (USR) și Cristian Tuță (PNL) are perspective bune de adoptare odată ce se ajunge la un proiect final, întrucât reprezintă o măsură veritabilă de debirocratizare, benefică inclusiv pentru stat și instituțiile de control. Clarificarea unor aspecte la nivel tehnic cu Ministerul Finanțelor, încă din faza de pregătire a proiectului, contribuie de asemenea la perspectivele ca măsura să fie adoptată de Parlament și implementată.
"Un sistem online ar face statul responsabil de acest registru, contribuabilul fiind doar un beneficiar al său. Instituțiile de control vor trebui să noteze în registrul electronic înainte de a începe activitatea de control. Contribuabilul nu va trebui să mai aibă grija unui astfel de registru, îl va găsi în spațiul privat individual unde deja are cont și știe ce este. La acest proiect încă lucrăm, iar în perioada următoare vom avea și versiunea finală de amendament pe care sa îl vadă și sa îl agreeze și Ministerul Finanțelor", a declarat, pentru Profit.ro, parlamentarul PNL, Cristian Tuță.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
"RUC este un instrument util, menit să prevină posibilele abuzuri ale organelor de control asupra firmelor. Din păcate, RUC a rămas un catastif prăfuit, anacronic. Prin această inițiativă legislativă, RUC se mută online, pe spațiul privat virtual. Toate actele de control vor fi încărcate acolo. Deoarece debirocratizarea și digitalizarea ajută firmele să devină mai competitive, mai dinamice, sperăm ca aceasta inițiativă să devină realitate cât mai curând", spune, pentru Profit.ro, și parlamentarul USR Anca Dragu.
Responsabilitatea administrării eControl, sistemul online care va înlocui actualul RUC, ar putea fi în sarcina CNIF, centrul IT al Ministerului Finanțelor.
Trecerea în online va asigura autorităților o imagine de ansamblu asupra controalelor efectuate. Se va vede astfel dacă anumite firme sunt ocolite de inspectori, în timp ce altele sunt vizate frecvent de controale.
De asemenea, ar putea fi evitate situațiile în care mai multe instituții ale statului merg în control concomitent la un contribuabil, situație care este excesiv de împovărătoare mai ales pentru firmele mici.
Un alt beneficiu pentru stat ar fi posibilitatea de a fi analizată mai bine activitatea funcționarilor cu atribuții de control.
CITEȘTE ȘI Ministrul Finanțelor are o ofertă: Cei care denunță fapte de evaziune ar putea primi un procent din sumă. În SUA, procentajul acordat avertizorului este de 15-30% din ce recuperează FisculÎn prezent, orice formă juridică de organizare, trebuie să dețină RUC. Un registru trebuie păstrat la sediul social, pentru consemnarea controalelor din partea diverselor instituții, dar astfel de documente trebuie să existe și la fiecare punct de lucru înregistrat.