Astfel, furnizorii vor avea obligația de a le comunica clienților:
a) încetarea, începând cu data de 1 aprilie 2026, a aplicabilității schemei de sprijin pentru gaze naturale instituită prin Ordonanță de urgență a Guvernului nr. 6/2025, cu modificările și completările ulterioare;
b) faptul că, începând cu data de 1 aprilie 2026, prețul final al gazelor naturale facturat de furnizor va fi prețul contractual, care este, după caz, prețul comunicat clientului final la momentul încheierii contractului de furnizare sau cel comunicat cu ocazia actualizării condițiilor economice aferente contractului, iar în cazul clienților finali pentru care se asigură furnizarea gazelor naturale în regim de ultimă instanță, modul de stabilire a prețului final facturat în conformitate cu dispozițiile legale în vigoare;
c) faptul că schimbarea furnizorului de gaze naturale este un proces simplu, gratuit, care nu implică modificări de ordin tehnic, indiferent de furnizorul de gaze naturale ales de către clientul final;
d) modalitățile de încheiere a unui contract de furnizare a gazelor naturale în regim concurențial, respectiv prin negocierea directă cu furnizorul a prețului și a condițiilor comerciale sau prin acceptarea unei oferte propuse de către acesta, după caz, ori posibilitatea clientului final de a recurge la selectarea furnizorului prin procedee specifice de licitație/achiziție publică;
e) modalitatea prin care clientul poate efectua o analiză comparativă a ofertelor-tip de furnizare a gazelor naturale existente pe piață, respectiv prin intermediul aplicației web „Comparator oferte-tip de furnizare a gazelor naturale”, administrată de Autoritatea Națională de Reglementare în Domeniul Energiei.
″Totodată, în cazul clienților finali cărora nu li se modifică prețul contractual la data de 1 aprilie 2026, s-a introdus în sarcina furnizorului obligația de a-i informa, până la data de 2 martie 2026, cu privire la prețul aplicabil începând cu 1 aprilie 2026, întrucât s-a considerat că este foarte important ca și aceștia să cunoască prețul contractual actual, având în vedere faptul că există posibilitatea ca, pe perioada aplicării schemei de sprijin, unele contracte de furnizare să fi fost prelungite în mod tacit, pe perioade succesive de timp, fără modificarea condițiilor contractuale″, spune ANRE.
Informările vor fi transmise de către furnizori ca anexe la facturile de consum sau prin modalitățile de comunicare convenite de către părți prin contract sau comunicate ulterior de către clienții finali, în cazul modificării acestora.
Furnizorii de gaze naturale vor trebui să poată face dovada că au depus toate diligențele pentru informarea clienților finali din portofoliu.
După cum a relatat Profit.ro, furnizorii de gaze naturale membri ai Federația Asociațiilor Companiilor de Utilități din Energie (ACUE) susțin eliminarea plafoanelor de preț final, de 0,31 lei/kWh pentru clienții casnici și de 0,37 lei/kWh pentru cei non-casnici, de la 1 aprilie 2026, cum prevede legislația în vigoare, însă cu reintroducerea pentru producătorii interni a obligației legale de ofertare pe piețele angro.
Din ACUE fac parte cei mai mari jucători de profil, precum Engie, E.ON sau Premier Energy.
″Din punctul nostru de vedere, plafonul trebuie ridicat, credem în efectele benefice ale pieței libere, dar trebuie planificată foarte bine ieșirea de sub plafon. Spre deosebire de energia electrică, ieșirea de sub plafon la gaze naturale se va face în sezonul cald, când facturile, cel puțin la clienții casnici, sunt cele mai mici.
Dar asta nu înseamnă că niște evoluții nedorite pe piața angro, în ceea ce privește cotațiile, nu ar influența ulterior prețul final la consumator al gazului, deci valoarea facturii în sezonul rece. Deci credem că trebuie gândită ieșirea de sub plafon. Noi credem că o soluție ar fi ca, pe o perioadă limitată de timp, să revenim la acel Gas Release Program (GRP), dar suntem deschiși și la alte soluții, care să poată să asigure o evoluție cât mai lină a prețului în zona de angro″, a declarat directoarea executivă a ACUE, Daniela Dărăban.
GRP reprezintă obligația legală impusă producătorilor interni de gaze naturale de a scoate la vânzare în fiecare an, pe piețele angro centralizate din România, un anumit procent minim din volumul total anual de livrări. Obligația a fost în vigoare înainte de plafonarea prețurilor finale, ultimul procent reglementat fiind de 40%.
Cei mai importanți producători din România sunt Romgaz, OMV Petrom și Black Sea Oil&Gas.
Odată cu plafonarea prețurilor la consumatori, impusă furnizorilor, s-a reglementat și cotația cu care producătorii vând angro către furnizori pentru asigurarea consumului populației și CET-urilor care produc pentru sistemele centralizate de încălzire, la 120 lei/MWh.
″Într-adevăr, achiziția la 120 lei/MWh pentru clientul casnic și CET-uri asigură încadrarea în plafon sau chiar sub plafon a prețului final al clientului casnic. Eu nu pot să fac o estimare vizavi de impactul liberalizării, pentru că nu am vizibilitate pe achizițiile de după martie 2026 și cred că este chiar greu să faci o estimare pe impactul de preț. Nu ai vizibilitate pe prețul angro, iar undeva aproape de 60% din factura finală la client este prețul de achiziție angro. Nu am vizibilitate ca să pot să spun care este, prețul de achiziție al fiecărui furnizor, pentru a vedea care ar fi prețul final.
GRP este un program de vizibilitate pe cantitățile disponibile la nivelul ofertei. Nu este un preț impus, este vorba de vizibilitate, de disponibilitate. Există această problemă. Când nu știi dacă găsești gaze, poți să achiziționezi la un preț mai mare. În acest fel s-ar îndepărta riscul de a nu mai găsi gaze. Este motivul pentru care spunem că trebuie să existe discuții și să avem un plan. Un plan făcut astăzi ne poate ajuta să avem vizibilitate post-martie 2026. Discuții concrete pe evoluțiile din piața de gaze post-martie 2026, cel puțin cu noi nu au existat″, a punctat Dărăban.
Premierul Ilie Bolojan a sugerat recent, răspunzând unei întrebări, că statul ar putea acorda sprijin consumatorilor vulnerabili și după eliminarea, de la 1 aprilie anul viitor, a plafonării prețurilor finale la gaze naturale, la fel cum a început să facă după expirarea anul acesta, de la 1 iulie, a plafonării la energie electrică.
El a fost întrebat dacă, în perspectiva liberalizării prețurilor la gaze din primăvara lui 2026, ia în considerare prelungirea schemei de plafonare sau un ajutor pentru persoanele vulnerabile.
″Cred că se poate lua în considerare susținerea categoriilor care sunt vulnerabile și pe mai departe″, a spus Bolojan.
Persoanele singure cu venituri reduse, precum și alte categorii de consumatori casnici de electricitate aflați în sărăcie energetică, beneficiază de sprijin de la stat, sub forma unui tichet de valoare lunar denumit tichet de energie, în valoare de 50 de lei, pentru a-și plăti facturile de curent electric după eliminarea plafonării prețurilor finale, de la 1 iulie 2025.
Acest sprijin pentru facturile la energie electrică expiră însă chiar de la 1 aprilie 2026.
Răspunsul premierului sugerează că sprijinul ar putea fi și prelungit după această dată, și extins, pentru a acoperi și facturile la gaze naturale.
La comisiile Camerei Deputaților se află din septembrie proiectul legii de aprobare a ordonanței de urgență de instituire a sprijinului, adoptat de Senat, cu câteva modificări.

















