Indemnizație de hrană pentru transportatorii români și majorarea plafonului neimpozabil

Indemnizație de hrană pentru transportatorii români și majorarea plafonului neimpozabil
scris 4 dec 2023

Transportatorii români ar urma să beneficieze de o indemnizație de hrană de 40 euro/zi, sumă deductibilă fiscal, Totodată, va fi majorat, de la 3 la 4 salarii de bazã, plafonul neimpozabil pentru o serie de indemnizații primite de transportatori, conform unui proiecta legislativ inițiat de liberali, în frunte cu fostul premier Nicolae Ciucă și fostul ministru de Finanțe Alexandru Nazare.

”Povara menținerii României în afara Spațiului Schengen a fost dusă de catre mediul privat românesc, iar sectorul transporturilor a fost cel mai puternic afectat. Aceasta povară riscă acum să transforme sectorul într-unul necompetitiv față de competitorii regionali. Ca atare, măsurile de compensare propuse reprezintă măsuri menite să mențină competitivitatea, în sensul în care să ofere condiții similare cu acelea de care beneficiază transportatorii din regiune și din alte state Schengen”, arată inițiatorii.

Urmărește-ne și pe Google News

Potrivit acestora, pierderile cumulate între  2012-2022, din cauza amânarii nejustificate a aderării la Spațiul Schengen se ridică la peste 16,55 miliarde euro, adica mai mult decât suma granturilor disponibile pentru România în cadrul Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR).

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum

Inițiatorii mai arată că indemnizația de hrană este obligatorie șa nivelul Uniunii Europene, în contextul în care diurna pentru transportatorii români nu a fost actualizată (indexatã) din anul 2002, iar, dacă s-ar fi actualizat, astăzi ar fi trebuit să ajungã la 76 euro.

DECIZIE Toate firmele și instituțiile publice trebuie să accepte plata fără numerar. Salariile și pensiile pot fi primite, la alegere, în numerar sau în cont CITEȘTE ȘI DECIZIE Toate firmele și instituțiile publice trebuie să accepte plata fără numerar. Salariile și pensiile pot fi primite, la alegere, în numerar sau în cont

Pentru toate aceste motive și ”din dorința de a asigura cel mai bun climat economic pentru dezvoltarea unuia dintre cele mai puternice sectoare de activitate economică din România”, proiectul prevede instituirea, în regim de urgență, a următoarelor măsuri:

- Instituirea indemnizației de hrană pentru lucrătorii mobili prevăzuți în Hotărârea Guvernului nr. 38/2008 privind organizarea timpului de muncă al persoanelor care efectuează activități mobile de transport rutier;

- Definirea cuantumului indemnizației de hrană la echivalentul în lei a 40 euro/zi, sumă deductibilă fiscal;

- Majorarea, de la 3 la 4 salarii de bazã, a plafonului neimpozabil și scutit de contribuția de asigurări sociale și contribuția de asigurări sociale de sănătate pentru indemnizația de delegare, indemnizația de detașare, inclusiv indemnizația specifică detașării transnaționale, prestațiile suplimentare primite de lucratorii mobili prevazuți în Hotarârea Guvernului nr. 38/2008, indemnizațiile și orice alte sume de aceeași natură, altele decât cele acordate pentru acoperirea cheltuielilor de transport și cazare primite pe perioada deplasării în altã localitate etc.

Autorii proiectului mai arată că majoritatea statelor membre UE au definite indemnizații de hrană pentru angajați în funcție de timpul petrecut în afara firmei și banii se acordă începând de la 4 ore. Asttfel, în Germania, în anul 2023 se acordă o indemnizație de hrană lunară în valoare de 288 euro.

Decizie pregătită - Marile magazine, obligate să angajeze personal medical CITEȘTE ȘI Decizie pregătită - Marile magazine, obligate să angajeze personal medical

În ce privește contribuția transporturilor rutiere de marfă la economia României, inițiatorii arată că:

- este vorba de principalul contribuitor la exportul de servicii al României care doar în ultimii 5 ani a avut o contribuție la exportul de servicii de 30,7 miliarde euro (22% din total export servicii);

- conform datelor Ministerului Muncii, în transport și depozitare sunt 486.531 angajați.

- la nivel european, România este a 7-a piață de transport marfă per total în UE-27 si locul al 3-lea la cross-trade și cabotage.

În anul 2022, costurile operaționale ale transportatorilor români au crescut cu 18-20% față de cele din 2021, acestea find compensate de volumul de mărfuri mai mare cu 6%, pâna la 64,4 de miliarde tone-km.

Anul acesta, arată inițiatorii, volumul de mărfuri a început să scada deja cu peste 10%, ceea ce a dus și la scăderea tarifelor pentru al doilea trimestru consecutiv, inclusiv tariful pentru cursele spot. Pentru perioada ianuarie-iulie 2023, transportul rutier de marfă a contribuit cu 4,6 miliarde euro la exportul de servicii (20% din total).

 

viewscnt
Afla mai multe despre
transportatori
indemnizație
hrană
40 euro
plafon
majorare
impozit