Competența notarilor publici în privința deschiderii procedurii notariale succesorale va fi extinsă din circumscriptia teritorială a judecătoriei în care își au biroul individual sau societatea profesională notarială în circumscripția unui tribunal, conform unui proiect legislativ adoptat de Parlament. Totodată, notarii vor putea fi suspendați nu doar pentru neachitarea obligațiilor bănești profesionale, ci și a impozitelor, tarifelor şi a oricăror alte obligaţii băneşti datorate bugetului de stat sau bugetului local, în legătură cu exercitarea profesiei.
Proiectul, prezentat anterior de Profit.ro și adoptat de Senat în decembrie anul trecut, fusese completat de deputați în comisiile de specialitate cu noi prevederi, care extindeau și mai mult competențele în materie civilă ale notarilor, dar în urma unei note a Ministerului Justiției cu privire la încălcarea bicameralismului, amendamentele din comisii au fost respinse la votul din Camera Deputaților.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
În forma adoptată, proiectul aduce, în primul rând, o serie modificări și completări legislative referitoare la angajații cu studii superioare și personalul auxiliar care își pot desfășura activitatea în baza unui contract de muncă în birourile individuale și societățile profesionale notariale.
Acestora ”notarul public le poate delega anumite atribuții de natură administrativă, în condiţiile stabilite prin regulament”, prevede proiectul.
Totodată, propunerea legislativă prevede extinderea competenței notarilor publici în privința deschiderii procedurii notariale succesorale, din circumscripția teritorială a judecătoriei, în care își au biroul individual sau societatea profesionala notarială, în cea a unui tribunal.
”În cazul în care în circumscripția unui tribunal sunt mai mulți notari publici, competența de îndeplinire a procedurii succesorale aparține primului notar public sesizat. Notarul public va verifica dacă procedura succesorală nu s-a deschis la un alt notar public din circumscripția aceluiași tribunal, cercetând în acest scop registrul de evidență a succesiunilor,” prevede proiectul.
”Aceasta extindere a competenței teritoriale a notarilor publici, în materie de deschidere a procedurii succesorale, este necesară pentru a facilita accesul persoanelor interesate la servicile publice notariale pentru a asigura soluționarea cauzelor succesorale într-un interval de timp mai scurt și pentru a evita aglomerarea acelor birouri individuale notariale care funcționează în localități cu populație și potențial economic reduse”, argumentează inițiatorii.
CITEȘTE ȘI Mișcare pregătită - Triplare a limitei de deductibilitate pentru contribuția la Pilonul III de pensii și pentru asigurările private de sănătateProiectul clarifică și care sunt obigațiile de natură profesională pe care dacă nu le achită intergral, în termen de două luni de la scandență, notarul este suspendat din funcție.
Astfel, prin obligaţii băneşti profesionale se înţeleg următoarele: cota de contribuţie profesională datorată Uniunii Naţionale a Notarilor Publici şi Camerei Notarilor Publici, contribuţia la sistemul propriu de pensii datorată Casei de Pensii a Notarilor Publici, contribuţia de răspundere civilă datorată Casei de Răspundere Civilă a Notarilor Publici, tariful datorat pentru serviciile furnizate de Centrul Naţional de Administrare a Registrelor Naţionale Notariale şi alte obligaţii băneşti profesionale.
De asemenea, este reglementat un caz nou de suspendare a notarului public, și anume ”pentru neachitarea integrală, la scadenţă, a impozitelor, tarifelor şi a oricăror alte obligaţii băneşti datorate bugetului de stat sau bugetului local, în legătură cu exercitarea profesiei”.
CITEȘTE ȘI Nouă ordine de preempțiune la vânzarea terenurilor agricoleInițiatorii mai arată că a fost avut in vedere și frecvența cererilor formulate de unii notari publici de a-și schimba sediul biroului individual sau al societății profesionale notariale, astfel că este propusă o nouă prevedere potrivit căreia la concursul de schimbare a sediului notarial se pot înscrie notarii publici în funcție de data depunerii cererii de înscriere la concurs.
Pentru a intra în vigoare, proiectul mai trebuie promulgat de șeful statului.