Sancțiunile pentru unele abateri de la obligațiile privind utilizarea sistemului electronic de declarare e-Transport vor fi suspendate până la 31 martie, iar sancțiunea suplimentară privind confiscarea mărfurilor va fi modificată, prin instituirea unui sistem de aplicare graduală în perioadă de 12 luni, respectiv doar amendă la prima abatere, amendă plus confiscarea într-un procent de 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate în cazul contribuabililor aflați la a doua abatere, plus o confiscare de 50% la cea de-a treia abatere și 100% abia la a patra abatere, conform unei ordonanțe de urgență care este adoptată azi de către Guvern. O perioadă de 12 luni fără abateri, resetează sistemul de aplicare graduală.
”Adoptăm și alte măsuri preluate tot de la mediul privat pentru a eficientiza sistemul RO e-Transport și a nu genera blocaje în activitatea companiilor”, a anunțat premierul Ciolacu, la începutul ședinței de Guvern.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Într-un proiect pus pe site-ul Ministerului Finanțelor în octombrie, era prevăzută suspendarea sancțiunilor până la 31 decembrie 2024, însă proiectul care a intrat în ședința Guvernului a stabilit un nou termen, 31 martie 2025. De asemenea, față de proiectul inițial a fost modificat sistemul gradual de confiscare, inclusiv prin introducerea unui sistem de 12 luni de resetare.
Sancțiunile suspendate sunt cele pentru netransmiterea coordonatelor GPS în e-Transport și nerespectarea obligației de a pune codul UIT la dispoziția conducătorului auto.
Firmele au obligații privind declararea în e-Transport a transporturilor de mărfuri, iar datele sunt folosite de către ANAF, Vama și Poliție pentru a verifica trasabilitatea mărfurilor transportate.
Pentru a asigura instrumentele necesare atingerii scopului urmărit prin implementarea sistemului RO e-Transport, au fost introduse prevederi prin care se creează posibilitatea utilizării de către organele de control ale Agenției Naționale de Administrare Fiscală a unor informații colectate/ deținute de companiile naționale și societăților naționale cu capital integral de stat.
"Având în vedere numeroasele solicitări ale operatorilor economici adresate Ministerului Finanțelor și ANAF, atât în scris, cât și în cadrul întâlnirilor care au avut loc la sediul ministerului cu reprezentanții mediului de afaceri, care au fost impactați prin aplicarea sancțiunile impuse pentru nerespectarea obligațiilor prevăzute de e-Transport și care, consideră aceștia, sunt disproporționate în raport cu obiectivul combaterii fraudei în domeniul TVA, cu luarea în considerare a esenței normei legale care vizează caracterul ilicit al operațiunilor economice/trasabilitatea bunurilor cu risc fiscal, respectiv neînregistrarea/nedeclararea vădit ilegală a surselor de impozitare, chiar și fără codul unic de identificare (UIT), se impune asigurarea unui echilibru just între interesele în concurs, respectiv păstrarea proporționalității sancțiunilor în raport cu gravitatea faptei", arată Ministerul Finanțelor.
CITEȘTE ȘI Ministerul Finanțelor a modificat parțial regulile de aplicare a amnistiei fiscaleAmânarea sancțiunilor
De asemenea, având în vedere consultările cu reprezentanții mediului de afaceri, cu privire la timpul necesar pentru a implementa și testa complet sistemele interne în conformitate cu cerințele e-Transport, precum și necesitatea adaptării sistemelor informatice și a metodologiilor de lucru ale contribuabililor la cerințele de conformare care privesc declararea transporturile rutiere internaționale de bunuri, pentru a nu afecta activitatea acestora, se propune ca aplicarea dispozițiilor art. 13^1 alin.(1) lit. e) și alin.(3) din OUG nr. 41/2022, pentru săvârșirea faptei prevăzute la art. 13 ^ 1 alin.(1) lit.e) din aceeași ordonanță de urgență, să se suspende până la data de 31 martie 2024.
Pentru faptele prevăzute la art. 13 ^1 alin. (1) lit. c) din OUG nr. 41/2022 dispozițiile art. 13^1 alin.(3) din același act normativ se aplică în continuare în mod corespunzător.
Suspendarea sancțiunilor
"Art. 13 ^ 1 alin.(1) lit.e) :
e) nerespectarea de către operatorul de transport a prevederilor art. 8^2"
"Art. 8^2
(1) Operatorul de transport rutier este obligat să asigure transferul datelor curente de poziționare a vehiculului de transport, care fac obiectul declarației, pe toată durata traseului de transport al bunurilor care fac obiectul monitorizării prin Sistemul RO e-Transport.
(2) Operatorul de transport rutier este obligat să echipeze vehiculele de transport cu dispozitive de tip terminal de telecomunicații care utilizează tehnologii de poziționare și transmisie de date prin satelit menționate la art. 4 alin. (1) lit. b^1).
(3) Prevederile alin. (2) nu se aplică în cazul în care datele de poziționare ale vehiculului de transport sunt transferate de dispozitivele acestuia.
(4) Operatorul de transport rutier este obligat să pună la dispoziția conducătorului auto codul UIT primit conform prevederilor art. 8 alin. (2)."
Sistem gradual de confiscare
Astfel, se propune, ca în cazul sancțiunilor aplicate în temeiul art. 13^1 alin. (2) din OUG nr. 41/2022 pentru contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), instituirea unui sistem gradual de aplicare a sancțiunii complementare a confiscării, respectiv confiscarea într-un procent de -15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate în cazul contribuabililor aflați la prima abatere, -50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate în cazul contribuabililor aflați la cea de-a doua abatere - 100% în situația în care operatorul economic săvârșește trei contravenții.
În cazul sancțiunilor aplicate în temeiul art. 13^1 alin. (2) din OUG nr. 41/2022 pentru contravențiile prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), instituirea unui sistem gradual de aplicare a sancțiunii complementare a confiscării, respectiv:
- la prima abatere se aplică exclusiv amenda contravențională;
- În situația în care, în termen de maximum 12 luni de la prima sancționare a faptei, operatorul economic săvârșește a doua contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care a fost sancționat, contravenția se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum și confiscarea a 15% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
- În situația în care operatorul economic săvârșește a treia contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care a fost sancționat, contravenția se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum și confiscarea a 50% din contravaloarea bunurilor nedeclarate;
- Începând cu săvârșirea celei de-a patra contravenții din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care operatorul economic a fost sancționat, contravenția se sancționează cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice, precum și confiscarea a 100% din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
- Dacă un operator economic săvârșește, într-un termen mai mare de 12 luni de la prima sancționare a faptei, a doua contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), pentru care a fost sancționat, contravenția se sancționează doar cu amendă de la 10.000 de lei la 50.000 de lei în cazul persoanelor fizice sau cu amendă de la 20.000 de lei la 100.000 de lei în cazul persoanelor juridice.
Această a doua contravenție, săvârșită la un interval de timp care depășește un an, raportat la prima faptă care a fost sancționată, determină o resetare a sistemului de aplicare graduală astfel că, în acest caz, agentul constatator va aplica doar sancțiunea contravențională principală. Începând de la acest moment, în cazul în care operatorul economic săvârșește a doua faptă într-un interval de maximum 12 luni, a treia, respectiv a patra faptă din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), se aplică sancțiunea contravențională principală precum și gradual, confiscarea a 15%, 50% și respectiv 100%, după caz, din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
Pentru o mai bună înțelegere a intenției de reglementare exemplificăm în cele ce urmează modalitatea de aplicare a dispozițiilor care vizează aplicarea graduală a sancțiunii complementare:
Prima contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b) a fost săvârșită la data de 1 martie 2025. Agentul constatator aplică doar amenda nu și sancțiunea complementară.
Situația nr. 1
Dacă după un termen de maximum 12 luni de la prima contravenție( ex 1 ianuarie 2026) pentru care agentul constatator a aplicat doar amenda, operatorul economic săvârșește a doua contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), agentul constatator aplică amenda precum și confiscarea a 15 % din contravaloarea bunurilor nedeclarate. Ulterior, la a
treia, respectiv a patra contravenție, se aplică amenda precum și gradual, confiscarea a 50%, respectiv 100 % din contravaloarea bunurilor nedeclarate. Începând cu cea de-a patra contravenție agentul constatator aplică amenda precum și confiscarea a 100 % din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
Situația nr.2
Dacă după un termen mai mare de 12 luni de la prima contravenție ( ex 1 mai 2026) pentru care agentul constatator a aplicat doar amenda, operatorul economic săvârșește a doua contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b), agentul constatator aplică doar amenda nu și sancțiunea complementară, acesta fiind situația practică în care are loc resetarea sistemului de aplicare graduală a sancțiunii complementare. Dacă prin raportare la data de 1 mai 2026, contravenientul săvârșește, într-un interval de maximum 12 luni, o altă contravenție din categoria celor prevăzute la alin. (1) lit. a) și b) , agentul constatator aplică amenda precum și confiscarea a 15 % din contravaloarea bunurilor nedeclarate. Ulterior, la a treia, respectiv a patra contravenție, se aplică amenda precum și gradual, confiscarea a 50%, respectiv 100 % din contravaloarea bunurilor nedeclarate. Începând cu cea de-a patra contravenție agentul constatator aplică amenda precum și confiscarea a 100 % din contravaloarea bunurilor nedeclarate.
Pentru a se putea ține evidența, va fi înființat un registru electronic de către CNIF
Constatarea și aplicarea sancțiunilor se fac de către persoanele împuternicite din cadrul ANAF, Autorității Vamale Române, precum și de către ofițerii și agenții de poliție din cadrul Poliției Române. Pentru a asigura condițiile necesare unei corecte aplicări a dispozițiilor în forma propusă prin prezentul proiect de act normativ, au fost introdus prevederi cu privire la înființarea unui registru electronic la nivelul Centrului Național pentru Informații Financiare care să fie pus la dispoziția organelor de control.
Procedura prin care persoanele împuternicite accesează registrul se stabilește prin ordin comun al președintelui ANAF, al președintelui Autorității Vamale Române și al ministrului Afacerilor Interne.