DECIZIE Băncile și societățile de asigurare de stat, industria de apărare vor respecta regulile guvernanței corporative, nu și R.A.-A.P.P.S. Agenția de monitorizare (AMEPIP) ia 0,1% din veniturile companiilor de stat și decide angajările

DECIZIE Băncile și societățile de asigurare de stat, industria de apărare vor respecta regulile guvernanței corporative, nu și R.A.-A.P.P.S. Agenția de monitorizare (AMEPIP) ia 0,1% din veniturile companiilor de stat și decide angajările
scris 10 mai 2023

Instituțiile de credit și băncile de dezvoltare care au calitatea de întreprinderi publice, precum și societățile de asigurare de stat, dar și întreprinderile publice din industria de apărare și securitate națională vor aplica dispozițiile legislației speciale privind guvernanța corporativă, potrivit unor amendamente adoptate de Parlament, prin votul final al deputaților, la ordonanța de urgență prin care Guvernul a înființat Agenția pentru Monitorizarea și Evaluarea Performanțelor Întreprinderilor Publice (AMEPIP). Aceasta va percepe de la companiile de stat o taxă de până la 0,1% din venituri, putând prelua și funcția de autoritate tutelară și anula numirile la conducerea acestora.  

De ce este important: Potrivit ordonanței adoptate de Guvern anul trecut, pentru a pune în practică Planul Național de Rederesare și Reziliență al României (PNRR) și pentru a adera la OCDE, Ministerul Finanțelor va păstra funcția de reglementare împreună cu calitatea de autoritate publică tutelară pentru întreprinderile publice din subordine, dar funcția de coordonare a întreprinderilor publice va fi realizată de către AMEPIP. Noua instituție va funcționa în subordinea directă a Guvernului și în coordonarea prim-ministrului, urmând să se implice în procedura de selecție pentru numirea administratorilor de întreprinderi publice de la nivel central, inclusiv prin stabilirea unor indicatoril de performanță, anexă la contractul de mandat, prin care să se asigure că o companie de stat are profit.

Guvernul se angajase să nu mai prelungească nelimitat mandatele provizorii pentru membrii consiliului de administrație ai unei companii de stat, să nu mai acorde indemnizații variabile pentru membrii neexecutivi și să limiteze indemnizația variabile pentru membrii executivi.

Obligația de a răspunde clienților la telefon în cel mult 5 minute prin operator uman, avizată și extinsă la bănci, IT&C, transporturi și autorități publice CITEȘTE ȘI Obligația de a răspunde clienților la telefon în cel mult 5 minute prin operator uman, avizată și extinsă la bănci, IT&C, transporturi și autorități publice

De asemenea interesant: În pofida existenței unui cadru legislativ privind guvernanța corporativă a întreprinderilor publice, conform Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 109/2011, în practică reglementările nu au fost uneori implementate, guvernanții dând adesea legi speciale pentru a excepta unele companii de stat de la aplicarea acestor principii.

Mai mult, Raportul referitor la îmbunătățirea guvernanței întreprinderilor publice din România, elaborat de către Organizaţia pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OCDE) și publicat în anul 2022, indică mai multe motive pentru ineficiența guvernanței corporative în România: lipsa monitorizării, a mecanismelor de asigurare a respectării legislației și a responsabilității, precum și dispozițiile, rolurile și responsabilitățile instituționale neclare.

Urmărește-ne și pe Google News

În Planul Național de Rederesare și Reziliență al României (PNRR), Guvernul s-a angajat la îmbunătățirea guvernanței corporative a întreprinderilor publice, monitorizării eficiente și controlului, cu accent pe performanță și responsabilitate. Totodată, pentru a adera la OCDE, România trebuie să respecte Ghidul privind Guvernanța Corporativă a Întreprinderilor Publice elaborat la nivelul acestei organizații.

Evenimente

28 noiembrie - Profit Financial.forum
DECIZIE Nou document obligatoriu la vânzarea unui autoturism CITEȘTE ȘI DECIZIE Nou document obligatoriu la vânzarea unui autoturism

Modficările aduse de Parlament 

Băncile de stat, societățile de asigurări și companiile din industria de apărare

Ordonanța de urgență stabilea că prevederile sale nu se aplică instituțiilor de credit și societăților de asigurări cu capital majoritar de stat.

Aleșii au stabilit însă că: ”Instituțiile de credit prevăzute de Ordonanța de urgență a Guvernului nr.99/2006 privind instituțiile de credit și adecvarea capitalului, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr.227/2007, cu modificările și completările ulterioare, precum și băncile de dezvoltare care sunt constituite și funcționează potrivit Legii nr.207/2022 pentru reglementarea unor măsuri privind cadrul general aplicabil constituirii și funcționării băncilor de dezvoltare din România, cu modificările și completările ulterioare, care au calitatea de întreprinderi publice, aplică dispozițiile legislației speciale privind guvernanța corporativă. În măsura în care regulile de guvernanță corporativă prevăzute de legislația specială nu dispun, se aplică prevederile prezentei ordonanțe de urgență”.

Aceeași prevedere a fost adoptată pentru societățile a căror activitate este reglementată de Legea nr.237/2015 privind autorizarea și supravegherea activității de asigurare și reasigurare, cu modificările și completările ulterioare, și intermediarii principali autorizați de Autoritatea de Supraveghere Financiară a căror activitate este reglementată de Legea nr.236/2018 privind distribuția de asigurări, cu modificările și completările ulterioare, care au calitatea de întreprinderi publice. 

Mai mult, prevederile ordonanțe ide urgență se vor aplica întreprinderilor publice din industria de apărare și securitate națională. În acest caz, procedura de selecție a membrilor consiliului de administrație cuprinde o etapă suplimentară, constând în efectuarea verificării de securitate. În situația în care un candidat selectat nu a obținut avizul favorabil necesar accesului la informații clasificate, acesta nu poate fi numit în funcția de administrator al întreprinderii publice.

Aleșii puterii susțin că modificările menționate au fost adoptate conform celor discutate cu OCDE și cu Comisia Europeană, pentru conformitate cu cerințele din Decizia Consiliului UE de implemnetare a PNRR.

Prevederile ordonanței de urgență nu se vor aplica întreprinderilor publice care au ca obiect principal de activitate administrarea bazei materiale de reprezentare și protocol, ca urmare nu se vor aplica R.A.-A.P.P.S., una dintre întreprinderile publice cu cele mai mari pierderi. Cu circa 2.000 de angajați și active imobiliare importante, printre care Hotelul Triumf sau Clubul Floreasca, sute de apartamente și vile în zone rezidențiale din Capitală, Regia Autonomă Administrația Patrimoniului Protocolului de Stat (RA-APPS) a preluat de la regimul comunist atribuția de administrare a caselor de protocol.

DOCUMENT Noi tarife și majorări cu aproape 20% la cele actuale pentru marcarea bijuteriilor și la alte operații cu metale și pietre prețioase CITEȘTE ȘI DOCUMENT Noi tarife și majorări cu aproape 20% la cele actuale pentru marcarea bijuteriilor și la alte operații cu metale și pietre prețioase

AMEPIP va putea deveni autoritate publică tutelară la companii

Invocând discuțiile cu reprezentanții OCDE și Comisiei Europene din acest an, pentru întărirea rolului AMEPIP, s-a introdus un nou text privind preluarea de către aceasta a rolului de autoritate publică tutelară în cazurile în care autoritatea tutelară nu își îndeplinește obligațiile referitoare la: separarea direcției strategice de conducerea executivă a întreprinderii publice, inclusiv eliminarea oricăror avantaje directe sau indirecte ce pot deriva din dreptul de proprietate publică, în special în privința reglementării unei anumite piețe, a finanțării sau taxării unei anumite activități sau a aplicării regulilor de achiziții publice; transparență în ceea ce privește deciziile strategice, tranzacțiile cu părțile afiliate si informațiile financiare auditate; asigurarea operării întreprinderilor publice în condiții de egalitate a șanselor prin raportare la ceilalți operatori economici; respectarea legislației din domeniile concurenței, fiscal, al achizițiilor publice și a celorlalte reglementări aplicabile, în egală măsură, întreprinderilor publice și întreprinderilor private; impunerea de cerințe de rentabilitate similare cu cele ale societăților cu capital privat; stabilirea unor indicatori de performanță, care să urmărească interesul public în cazul operatorilor economici care au ca obiect de activitate obligații de serviciu public.

În acest caz, Guvernul României va încredința AMEPIP, prin hotărâre, exercitarea drepturilor de proprietate asupra unei întreprinderi publice și, în mod corelativ, va dispune ca autoritatea publică tutelară de la nivel central să înceteze exercițiul acestor drepturi asupra acelei întreprinderi, după ce anterior a mai fost notificată de către AMEPIP pentru încălcarea uneia dintre aceste obligații

Conform unui alt amendament, ”AMEPIP poate sancționa întreprinderile publice, autoritățile publice tutelare și persoanele fizice vinovate de neîndeplinirea cu rea-credință a indicatorilor de performanță; neîndeplinirea în mod repetat a indicatorilor de performanță de către întreprinderea publică sancționată poate conduce la preluarea de către AMEPIP a calității de autoritate publică tutelară, prin act normativ aprobat de Guvern”.

DOCUMENT DECIZIE Românii vor putea crește în gospodării mai mult de 5 porci, dar vor trebui să respecte reguli stricte. Cerințele impuse CITEȘTE ȘI DOCUMENT DECIZIE Românii vor putea crește în gospodării mai mult de 5 porci, dar vor trebui să respecte reguli stricte. Cerințele impuse

AMEPIP va putea anula selecția sau numirea administratorilor și va lua până la 0,1% din veniturile companiilor

În plus față de reglementările din ordonanță, aleșii au mai stabilit că AMEPIP: ”primește rapoartele finale ale comisiilor de selecție și nominalizare de la autoritățile publice tutelare, în termen de 3 zile lucrătoare de la finalizarea procedurilor de selecție și nominalizare a administratorilor. În termen de 10 zile de la data primirii raportului, AMEPIP emite un aviz conform prin care aprobă sau anulează procedura, dispunând măsuri de remediere”.

Dacă ordonanța prevedea limitarea indemnizației variabile pentru membrii executivi la nivelul a 72 de câștiguri salariale medii brute lunare, acum aleșii au stabilit că partea ”variabilă va avea la bază indicatorii de performanţă financiari şi nefinanciari, negociaţi şi aprobaţi de autoritatea publică tutelară (...) cu respectarea metodologiei aprobate prin ordin comun de Ministerul Finanțelor Publice și Secretariatul General al Guvernului”.

Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale AMEPIP se asigură de la bugetul de stat şi din venituri proprii, iar acum aleșii au stabilit că: ”Veniturile proprii ale AMEPIP provin din amenzi și dintr-un tarif de monitorizare de până la 0,1% din veniturile totale stabilite prin situațiile financiare anuale ale întreprinderilor publice, aprobate pentru anul precedent, stabilit anual prin ordin al președintelui AMEPIP”.

Parlamentul a mai stabilit vă evaluarea managementului AMEPIP se face o dată la doi ani, printr-un audit extern independent, iar selectarea entității care va efectua auditul se face de către Secretariatul Guvernului, prevederilor achizițiile publice. Raportul de evaluare a managementului AMEPIP se publică pe pagina de internet a Secretariatului General al Guvernului și pe pagina de a AMEPIP.

viewscnt
Afla mai multe despre
amepip
băncii
asigurări
parlament
companii
stat
guvernanta
corporativ
agenție
guvern
profit
monitorizare
pnrr
ocde
indemnizație
consiliu
administrație