ANAF a pregătit introducerea unui formular care va trebui depus lunar de către operatorii de platforme digitale de transport alternativ, Uber, Bolt și BlackCab. Formularul, analizat de Profit.ro, va conține date despre firmele care operează pe aceste platforme, despre autoturisme, sumele încasate pentru curse, kilometri parcurși, precum și despre șoferi, cum ar fi nume și CNP. Scopul noii declarații lunare pe care ANAF o introduce pentru Uber, Bolt și BlackCab este să combată munca la gri, situațiile în care firmele declară că unii șoferi lucrează un număr redus de ore, dar din datele operatorilor de platforme reiese că lucrează mult mai mult. De asemenea, peste 56.000 de conducători auto care lucrau pe cele trei platforme, nu figurau ca salariați la nivelul anului trecut.
UPDATE Potrivit informațiilor primite de Profit.ro, formularul a fost pregătit de către ANAF în urma solicitărilor formulate, în cadrul discuțiilor cu Fiscul, de către asociația reprezentativă a industriei de transport alternativ, pentru a ajuta la transparența totală a trasabilității sumelor.
Cadrul legal pentru acest domeniu este foarte puțin reglementat și astfel s-a constatat că există un procent semnificativ de operatori de transport alternativ (firmele care operează pe platforme) care activează în domeniu și care nu-și îndeplinesc obligațiile legale. Aceste obligații se referă la declararea veniturilor obținute, respectiv achitarea taxelor și impozitelor datorate, arată ANAF într-un proiect de ordin de președinte.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Benzina și motorina se scumpesc de la 1 ianuarieLa nivelul Direcției analiză risc s-a concluzionat că există un risc sistemic în activitatea de transport alternativ. Principalele riscuri asociate ale activității de transport alternativ cu autoturism și conducător auto intermediată printr-o platformă digitală, sunt:
- nedeclararea veniturilor;
- subdeclararea muncii - angajații operatorilor de transport sunt declarați cu 2 ore de muncă, în realitate aceștia lucrând peste 8 ore pe zi raportat la numărul de kilometri parcurși.
- avantaje concurențiale incorecte;
Legislația reglementează calitatea de angajat a conducătorului auto care desfășoară activitate de transport în numele și seama unui operator de transport alternativ.
Coroborând datele transmise de operatorii platformelor digitale cu cele existente la nivelul bazelor de date ANAF (an raportare 2023), a rezultat faptul că există 56.095 conducători auto care nu figurează ca salariați (conform D112), respectiv există o diferență între numărul de conducători auto declarați de operatorii de transport persoane în regim de ride sharing ca fiind angajați ai acestora pentru realizarea activităților de transport persoane prin intermediul platformelor digitale UBER - Filiala București, Bolt Services Ro și BlackCab Systems (80.735 conducători auto) și numărul mediu de salariați aferent celor 9.257 societăți, conform D112 (24.640 salariați).
"Rezultă faptul că, în domeniul transportului alternativ de persoane, se identifică un risc sistemic, care necesită o intervenție rapidă, concentrată și durabilă în vederea creșterii gradului de conformare la declararea creanțelor fiscale și prevenirii, descoperirii și combaterii ferme a faptelor care au ca efect frauda și evaziunea fiscală. Prin instituirea unei declarații informatice specifice care îi vizează exclusiv pe operatorii de platformă avizați, potrivit legii, vom avea acces în timp util la datele de interes fiscal pentru a se putea interveni operativ în vederea reducerii evaziunii fiscale în domeniu și recuperării sumelor datorate de contribuabilii care u calitatea de operatori de transport alternativ", arată ANAF.
CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Benzina și motorina se scumpesc de la 1 ianuarieOperatorul platformei digitale este persoana juridică pe numele căruia se emite avizul tehnic pentru platforma digitală prin intermediul căreia se efectuează transportul alternativ. Operatorul de transport alternativ este persoana fizică autorizată, întreprinderea individuală, întreprinderea familială sau persoana juridică deținătoare a autoturismului cu care se efectuează transportul alternativ. Conducătorul auto este titularul sau angajatul unui operator de transport alternativ.
Ce date se vor raporta prin noul formular
Formularul se completează și se depune de către operatorii platformelor digitale de transport alternativ cu autoturism și conducător auto.
- formularul se depune lunar, până în ultima zi calendaristică a lunii următoare perioadei de raportare.
- vor fi transmise date despre operatorii de transport alternativ
- data acceptării pe platformă,
- data eliminării de pe platformă,
- valoarea curselor realizate de către operatorii de transport alternativ - se înscrie valoarea totală a curselor realizate în perioada de raportare de operatorul de transport alternativ, consemnată în documentele emise către pasager
- valoarea încasărilor realizate de operatorul de transport alternativ - se înscrie valoarea totală a sumelor încasate de operatorul de transport alternativ prin intermediul operatorului platformei digitale (include: virament bancar și cele în numerar, indiferent de tipul acestora) în perioada de raportare.
- informații privind autoturismele și conducătorii auto
- denumirea operatorului de transport alternativ.
- cod de înregistrare fiscală
- numărul de înmatriculare al autoturismului care a efectuat curse.
- data la care autoturismul a fost acceptat pe platforma digitală.
- data la care autoturismul a fost eliminat de pe platforma digitală, în condițiile legii.
- numărul total de kilometri efectuați în cursele realizate în perioada de raportare.
- durata totală a curselor realizate în perioada de raportare.
- valoarea totală a curselor realizate în perioada de raportare, consemnată în facturile emise către pasager
- totalul sumelor încasate în numerar în perioada de raportare.
- numele și prenumele conducătorului auto.
- codul numeric personal al conducătorului auto.
- data la care conducătorul auto a fost acceptat pe platforma digitală.
- regimul juridic al conducătorului auto: angajat al operatorului de transport alternativ sau titular al operatorului de transport alternativ.
- data la care conducătorul auto a fost eliminat de pe platforma digitală