Parlamentul votează a 3-a oară legea șefilor porturilor. Istoria proiectului, cu acuze și sesizări. Doar doi membri din conducere vor avea experiență în domeniu DOCUMENT

Perspective   
Parlamentul votează a 3-a oară legea șefilor porturilor. Istoria proiectului, cu acuze și sesizări. Doar doi membri din conducere vor avea experiență în domeniu DOCUMENT

Doar doi dintre membrii consiliului de administrație al unei administrații portuare vor trebui să aibă experiență în sectorul transportului naval, logistic, de operare portuară sau în administrarea infrastructurii din domeniul naval, conform unui proiect de lege adoptat pentru a treia oară de Parlament.

Noua formă adoptată a proiectului vine după ce fostul președinte Iohannis a solicitat reexaminarea legii, iar apoi a trebui să sesizeze în două rânduri Curtea Constituțională, care i-a dat dreptate cu privire la neimpunerea unei experiențe în domeniul transportului navala pentru șefii administrațiilor portuare.

Urmărește-ne și pe Google News
ULTIMA ORĂ DOCUMENT Guvernul ia în calcul micșorarea taxei pe stâlp, fiind însă constrâns și de deficit. Avertisment de deteriorare semnificativă a situației Portului Constanța CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ DOCUMENT Guvernul ia în calcul micșorarea taxei pe stâlp, fiind însă constrâns și de deficit. Avertisment de deteriorare semnificativă a situației Portului Constanța
Evenimente

3 aprilie - Eveniment Profit Health.forum - Sănătate nouă
16 aprilie - Maratonul de Educație Financiară

Parlamentul eliminase din procedura de selecție a conducerii administraților portuare condiția experienței profesionale de 5 ani în domeniul naval.

Acum, aleșii puterii au stabilit că: ”Cel puțin doi dintre membrii Consiliului de administrație vor avea competențe profesionale dovedite prin minimum 5 ani de experiență în administrarea sau managementul unor entități, persoane juridice ce desfășoară activități specifice sectorului transport naval, logistic, operare portuară, administrarea infrastructurii de transport naval sau competențe profesionale dovedite prin minimum 5 ani de experiență în cadrul autorităților administrației publice centrale sau locale ori institutiilor publice, îndeplinind atribuții de conducere, reglementare sau control in domeniul naval”.

Parlamentul votează a 3-a oară legea șefilor porturilor. Istoria proiectului, cu acuze și sesizări. Doar doi membri din conducere vor avea experiență în domeniu DOCUMENT

De asemenea, în urma deciziei CCR, aleșii au reintriodus condiția experienței de 7 ani în domeniul științelor inginerești, economice, sociale, juridice sau în domeniul de activitate al respectivei intreprinderi publice.

ULTIMA ORĂ DOCUMENT Uber și Bolt - obligate să raporteze lunar la ANAF date despre șoferi, mașini, curse și bani CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ DOCUMENT Uber și Bolt - obligate să raporteze lunar la ANAF date despre șoferi, mașini, curse și bani

Opoziția a acuzat faptul că modificarea legislației este grăbită acum de guvernanți deoarece vor să controleze conducerile administrațiilor portuare și să influențeze tarifele practicate de acestea, în funcție de interese clientelare.

Procedural, opoziția a reclamat că și noua formă adoptată este neconstituțională, deoarece Parlamentul a depășit solicitările din cererea de reexaminare.

Adoptarea proiectului vine și după ce procurorii DNA au dispus reținerea pentru 24 de ore a 18 persoane în cazul unor infracțiuni de luare și dare de mită presupus a fi comise de către funcționari publici și oameni de afaceri în legătură cu activitatea economică desfășurată în Portul Constanța. Între acestea se află șeful Direcției Tehnice a C.N. Administrația Porturilor Maritime S.A. Constanța, Florin Laurențiu chirilă, și șeful suspendat al organizației municipale PSD Constanța, Ion Dumitrache. Sumele de bani ce ar fi fost primite ca mită de către funcționarii publici sunt de aproximativ 350.000 de euro.

Judecători de la instanțele bucureștene au respins însă propunerile DNA privind arestarea preventivă a celor 18 persoane acuzate de corupție din Portul Constanța. Astfel, Tribunalul București a dispus ca 14 inculpați să fie cercetați de DNA în stare de libertate sub control judiciar, doi nu au nicio măsură restrictivă, iar un om de afaceri va sta în arest la domiciliu.

Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a afirmat ulterior că mai mulți dintre angajații Portului Constanța, care sunt vizați de ancheta de corupție, au intrat în concediu, beneficiind de prevederi ale contractului colectiv de muncă (CCM). Ministrul Transporturilor admite că există ”un minus de imagine” în ceea ce privește Portul Constanța după deschiderea dosarului penal care vizează mai mulți angajați din administrația portului, însă susține că ”totodată există un plus, pentru că se arată faptul că a fost, e pe cale de a fi extirpată o zonă nesănătoasă”.

DECIZIE Firmele au la dispoziție încă 18 luni pentru implementarea versiunii actualizate a CAEN Rev.3 CITEȘTE ȘI DECIZIE Firmele au la dispoziție încă 18 luni pentru implementarea versiunii actualizate a CAEN Rev.3

Istoria proiectului

Fostul președinte Iohannis a sesizat pentru a doua oară la Curtea Constituțională același proiect de lege în noiembrie 2023, după ce cu o lună înainte Parlamentul stabilise din nou că experiența de 5 ani în domeniul naval nu ar fi necesară pentru conducerile administrațiilor portuare

În decembrie 2023, Curtea Constituțională a admis obiecția de neconstituționalitate formulată de fostul președinte.

După cum a relatat Profit.ro, în decembrie 2022, președintele Iohannis a retrimis Parlamentului pentru reexaminare o lege prin care a fost eliminată din procedura de selecție a conducerii administraților portuare condiția experienței profesionale de 5 ani în domeniul naval, iar majoritatea PSD-PNL-UDMR nu doar că nu a dat curs solicitării, ci a redus și mai mult experiența necesară, de la 5 ani la 1 an. Proiectul a fost votat în Parlament, iar șeful statului a sesizat Curtea Constituțională, arătând că majoritatea a procedat la alte modificări, care nu au legătură cu cererea de reexaminare, încălcând astfel flagrant cele statuate prin jurisprudența Curții Constituționale.

Iohannis a reclamat că, prin modificările aduse de Parlament privind domeniile de studiu necesare, a fost eliminată condiția ca experiența profesională de 5 ani să fie în cadrul autorităților administrației publice centrale sau locale ori instituțiilor publice și a condiției ca respectivele competențe profesionale dovedite prin minimum 5 ani de experiență îndeplinind atribuții de conducere, reglementare sau control să fie în domeniul naval, condiții prevăzute de legislația în vigoare.

Legea adoptată de Parlament și retrimisă de șeful statului prevedea în schimb ca membrii selectați ”să aibă competențe profesionale dovedite prin minimum 5 ani de experiență în administrarea sau managementul unor entități, persoane juridice care desfășoară activități specifice sectorului transport, logistic, administrarea infrastructurii de transport sau competențe profesionale dovedite prin minimum 5 ani de experiență îndeplinind atribuții de conducere, reglementare sau control”, fiind eliminată în prima privință administrația publică, iar în ultima privință domeniul naval.

Parlamentul în doar două zile, pe 19 decembrie 2022 la Senat și pe 20 decembrie 2022 la Camera Deputaților, a votat din nou legea și nu doar că nu a reinstituit domeniul naval ca necesar în dovedirea competențelor membrilor de conducere selectați la conducerea porturilor, ci a redus de la 5 ani la 1 an experiența cerută în administrarea unor entități din transporturi.

Parlamentul votează a 3-a oară legea șefilor porturilor. Istoria proiectului, cu acuze și sesizări. Doar doi membri din conducere vor avea experiență în domeniu DOCUMENT

Companii de stat - pregătite să fie scutite de la selectarea șefilor pe principii de management corporativ CITEȘTE ȘI Companii de stat - pregătite să fie scutite de la selectarea șefilor pe principii de management corporativ

De la prima sesizare de neconstituționalitate, CCR a admis obiecțiile președintelui, dar Parlamentul a admis parțial cererea lui Iohannis.

Astfel, atât la Senat, cât și la Camera Deputaților, în proiectul reexaminat a fost reintrodus criteriul de competență privind cel puțin 5 ani de experiență în funcții de conducere în administrația publică centrală sau locală, dar nu și în domeniul naval.

Parlamentul votează a 3-a oară legea șefilor porturilor. Istoria proiectului, cu acuze și sesizări. Doar doi membri din conducere vor avea experiență în domeniu DOCUMENT

De asemenea, în cazul noii proceduri pentru selecția directorului general nu apărea vreo experiență necesară în domeniul naval. 

Parlamentul votează a 3-a oară legea șefilor porturilor. Istoria proiectului, cu acuze și sesizări. Doar doi membri din conducere vor avea experiență în domeniu DOCUMENT
ULTIMA ORĂ Impozitul pe bacșiș poate fi eliminat după doar 2 ani de la aplicare. Argument: a fost un eșec CITEȘTE ȘI ULTIMA ORĂ Impozitul pe bacșiș poate fi eliminat după doar 2 ani de la aplicare. Argument: a fost un eșec

Obiecțiile reluate de președinte

Șeful statului arăta că Parlamentul a reintrodus condiția de competențe profesionale dovedite prin minim 5 ani de experiență în administrarea sau managementul unor entități, în locul cerinței de un an de experiență solicitată pentru membrii organelor de conducere ale administrațiilor portuare, aspect ce constituise o depășire a limitelor reexaminării, promovându-se o reglementare nouă.

Distinct de aceste intervenții, arată președintele, Parlamentul modificase domeniul de activitate al entităților în cadrul cărora persoanele din organele de conducere ale administrațiilor portuare trebuie să dovedească o experiență de minimum 5 ani. Astfel, dacă potrivit formei în vigoare, se solicită minimum 5 ani de experiență  „în administrarea sau managementul unor entități, persoane juridice ce desfășoară activități specifice sectorului transport naval, logistic, operare portuară, administrarea infrastructurii de transport naval”, noua formulare introdusă se referea la „persoane juridice cu capital de stat sau privat”, aspect ce depășește limitele cererii de reexaminare.

”Dacă în forma de dinainte de cererea de reexaminare a Președintelui și ulterior, după aceasta, Parlamentul a eliminat sintagmele „operare portuară”, respectiv „naval” din cuprinsul acestei cerințe, prin modificările aduse în ultima etapă, în cel de al treilea ciclu legislativ parcurs, Parlamentul a modificat această condiție, reglementând generic „experiență în administrarea sau managementul unor entități, persoane juridice cu capital de stat sau privat” și permițând, practic, oricărei persoane care îndeplinește această condiție, indiferent de domeniul în care și-a desfășurat activitatea anterior, să ocupe o funcție în organele administrațiilor portuare ale statului. O astfel de modificare reprezintă o soluție complet nouă, care nu doar că depășește limitele reexaminării, ci, prin gradul ridicat de generalitate, diluează orice standard de experiență profesională necesară într-un domeniu relevant pentru conducerea administrațiilor portuare ale statului român”, subliniază Klaus Iohannis.

Potrivit acestuia, noua redactare reflecta o concepție legislativă diferită, mult mai permisivă în ceea ce privește standardele de selecție pentru pozițiile menționate.

Interdicție pregătită pentru primării la concesionarea piețelor și cimitirelor. Anulare a concesiunilor existente. Argumente cu Piețele Moghioroș și Amzei CITEȘTE ȘI Interdicție pregătită pentru primării la concesionarea piețelor și cimitirelor. Anulare a concesiunilor existente. Argumente cu Piețele Moghioroș și Amzei

Șeful statului reclama și modificarea criteriilor obligatorii pentru selecția membrilor organelor de conducere ale administrațiilor portuare, în sensul înlocuirii condiției alternative de ”competențe profesionale dovedite prin minimum 5 ani de experiență îndeplinind atribuții de conducere, reglementare sau control” cu ”5 ani experiență în funcții de conducere în administrația publică centrală sau locală”. 

Această modificare, consideră președintele, reprezintă o soluție legislativă complet nouă cu privire la un aspect care nu a fost vizat direct de cererea de reexaminare și fără ca această schimbare de concepție să fie consecința indirectă a reanalizării legii prin prisma observațiilor formulate în cererea de reexaminare.

”Înlocuirea cerinței privind competențele profesionale dovedite prin ”minimum 5 ani experiență îndeplinind atribuții de conducere, reglementare sau control” cu o cerință generală privind experiența în funcții de conducere în administrația publică centrală sau locală, cerință care este una și mai permisivă și reprezintă la rândul său un regres din perspectiva standardelor de experiență profesională, depășește, din nou, cadrul dezbaterii declanșate de cererea de reexaminare și exprimă o nouă voință politică cu privire la care Președintele României nu mai poate opune dreptul de veto suspensiv, prin formularea unei cereri de reexaminare.

Așa cum rezultă din cele expuse anterior, standardele profesionale privind ocuparea funcțiilor din cadrul organelor de conducere ale administrațiilor portuare au fost succesiv diminuate, până la diluare”, mai arăta președintele.

Șeful stat mai reclama și nerespectarea Constituției de către Parlament privind procedura reexaminării, cât și o serie de neclarități din textul legii.

viewscnt
Afla mai multe despre
port
șefi
doi
membri
conducere
ca
experiență
naval
iohannis
sesizare
ccr
parlament
reexaminare