Doar doi dintre membrii consiliului de administrație al unei administrații portuare vor trebui să aibă experiență în sectorul transportului naval, logistic, de operare portuară sau în administrarea infrastructurii din domeniul naval, conform unui proiect de lege adoptat pentru a treia oară de Parlament.
Noua formă adoptată a proiectului vine după ce fostul președinte Iohannis a solicitat reexaminarea legii, iar apoi a trebui să sesizeze în două rânduri Curtea Constituțională, care i-a dat dreptate cu privire la neimpunerea unei experiențe în domeniul transportului navala pentru șefii administrațiilor portuare.

3 aprilie - Eveniment Profit Health.forum - Sănătate nouă
16 aprilie - Maratonul de Educație Financiară
Parlamentul eliminase din procedura de selecție a conducerii administraților portuare condiția experienței profesionale de 5 ani în domeniul naval.
Acum, aleșii puterii au stabilit că: ”Cel puțin doi dintre membrii Consiliului de administrație vor avea competențe profesionale dovedite prin minimum 5 ani de experiență în administrarea sau managementul unor entități, persoane juridice ce desfășoară activități specifice sectorului transport naval, logistic, operare portuară, administrarea infrastructurii de transport naval sau competențe profesionale dovedite prin minimum 5 ani de experiență în cadrul autorităților administrației publice centrale sau locale ori institutiilor publice, îndeplinind atribuții de conducere, reglementare sau control in domeniul naval”.

De asemenea, în urma deciziei CCR, aleșii au reintriodus condiția experienței de 7 ani în domeniul științelor inginerești, economice, sociale, juridice sau în domeniul de activitate al respectivei intreprinderi publice.

Opoziția a acuzat faptul că modificarea legislației este grăbită acum de guvernanți deoarece vor să controleze conducerile administrațiilor portuare și să influențeze tarifele practicate de acestea, în funcție de interese clientelare.
Procedural, opoziția a reclamat că și noua formă adoptată este neconstituțională, deoarece Parlamentul a depășit solicitările din cererea de reexaminare.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, a afirmat ulterior că mai mulți dintre angajații Portului Constanța, care sunt vizați de ancheta de corupție, au intrat în concediu, beneficiind de prevederi ale contractului colectiv de muncă (CCM). Ministrul Transporturilor admite că există ”un minus de imagine” în ceea ce privește Portul Constanța după deschiderea dosarului penal care vizează mai mulți angajați din administrația portului, însă susține că ”totodată există un plus, pentru că se arată faptul că a fost, e pe cale de a fi extirpată o zonă nesănătoasă”.

Istoria proiectului
Fostul președinte Iohannis a sesizat pentru a doua oară la Curtea Constituțională același proiect de lege în noiembrie 2023, după ce cu o lună înainte Parlamentul stabilise din nou că experiența de 5 ani în domeniul naval nu ar fi necesară pentru conducerile administrațiilor portuare.
În decembrie 2023, Curtea Constituțională a admis obiecția de neconstituționalitate formulată de fostul președinte.
După cum a relatat Profit.ro, în decembrie 2022, președintele Iohannis a retrimis Parlamentului pentru reexaminare o lege prin care a fost eliminată din procedura de selecție a conducerii administraților portuare condiția experienței profesionale de 5 ani în domeniul naval, iar majoritatea PSD-PNL-UDMR nu doar că nu a dat curs solicitării, ci a redus și mai mult experiența necesară, de la 5 ani la 1 an. Proiectul a fost votat în Parlament, iar șeful statului a sesizat Curtea Constituțională, arătând că majoritatea a procedat la alte modificări, care nu au legătură cu cererea de reexaminare, încălcând astfel flagrant cele statuate prin jurisprudența Curții Constituționale.
Iohannis a reclamat că, prin modificările aduse de Parlament privind domeniile de studiu necesare, a fost eliminată condiția ca experiența profesională de 5 ani să fie în cadrul autorităților administrației publice centrale sau locale ori instituțiilor publice și a condiției ca respectivele competențe profesionale dovedite prin minimum 5 ani de experiență îndeplinind atribuții de conducere, reglementare sau control să fie în domeniul naval, condiții prevăzute de legislația în vigoare.
Legea adoptată de Parlament și retrimisă de șeful statului prevedea în schimb ca membrii selectați ”să aibă competențe profesionale dovedite prin minimum 5 ani de experiență în administrarea sau managementul unor entități, persoane juridice care desfășoară activități specifice sectorului transport, logistic, administrarea infrastructurii de transport sau competențe profesionale dovedite prin minimum 5 ani de experiență îndeplinind atribuții de conducere, reglementare sau control”, fiind eliminată în prima privință administrația publică, iar în ultima privință domeniul naval.
Parlamentul în doar două zile, pe 19 decembrie 2022 la Senat și pe 20 decembrie 2022 la Camera Deputaților, a votat din nou legea și nu doar că nu a reinstituit domeniul naval ca necesar în dovedirea competențelor membrilor de conducere selectați la conducerea porturilor, ci a redus de la 5 ani la 1 an experiența cerută în administrarea unor entități din transporturi.

De la prima sesizare de neconstituționalitate, CCR a admis obiecțiile președintelui, dar Parlamentul a admis parțial cererea lui Iohannis.
Astfel, atât la Senat, cât și la Camera Deputaților, în proiectul reexaminat a fost reintrodus criteriul de competență privind cel puțin 5 ani de experiență în funcții de conducere în administrația publică centrală sau locală, dar nu și în domeniul naval.

De asemenea, în cazul noii proceduri pentru selecția directorului general nu apărea vreo experiență necesară în domeniul naval.


Obiecțiile reluate de președinte
Șeful statului arăta că Parlamentul a reintrodus condiția de competențe profesionale dovedite prin minim 5 ani de experiență în administrarea sau managementul unor entități, în locul cerinței de un an de experiență solicitată pentru membrii organelor de conducere ale administrațiilor portuare, aspect ce constituise o depășire a limitelor reexaminării, promovându-se o reglementare nouă.
Distinct de aceste intervenții, arată președintele, Parlamentul modificase domeniul de activitate al entităților în cadrul cărora persoanele din organele de conducere ale administrațiilor portuare trebuie să dovedească o experiență de minimum 5 ani. Astfel, dacă potrivit formei în vigoare, se solicită minimum 5 ani de experiență „în administrarea sau managementul unor entități, persoane juridice ce desfășoară activități specifice sectorului transport naval, logistic, operare portuară, administrarea infrastructurii de transport naval”, noua formulare introdusă se referea la „persoane juridice cu capital de stat sau privat”, aspect ce depășește limitele cererii de reexaminare.
”Dacă în forma de dinainte de cererea de reexaminare a Președintelui și ulterior, după aceasta, Parlamentul a eliminat sintagmele „operare portuară”, respectiv „naval” din cuprinsul acestei cerințe, prin modificările aduse în ultima etapă, în cel de al treilea ciclu legislativ parcurs, Parlamentul a modificat această condiție, reglementând generic „experiență în administrarea sau managementul unor entități, persoane juridice cu capital de stat sau privat” și permițând, practic, oricărei persoane care îndeplinește această condiție, indiferent de domeniul în care și-a desfășurat activitatea anterior, să ocupe o funcție în organele administrațiilor portuare ale statului. O astfel de modificare reprezintă o soluție complet nouă, care nu doar că depășește limitele reexaminării, ci, prin gradul ridicat de generalitate, diluează orice standard de experiență profesională necesară într-un domeniu relevant pentru conducerea administrațiilor portuare ale statului român”, subliniază Klaus Iohannis.
Potrivit acestuia, noua redactare reflecta o concepție legislativă diferită, mult mai permisivă în ceea ce privește standardele de selecție pentru pozițiile menționate.

Șeful statului reclama și modificarea criteriilor obligatorii pentru selecția membrilor organelor de conducere ale administrațiilor portuare, în sensul înlocuirii condiției alternative de ”competențe profesionale dovedite prin minimum 5 ani de experiență îndeplinind atribuții de conducere, reglementare sau control” cu ”5 ani experiență în funcții de conducere în administrația publică centrală sau locală”.
Această modificare, consideră președintele, reprezintă o soluție legislativă complet nouă cu privire la un aspect care nu a fost vizat direct de cererea de reexaminare și fără ca această schimbare de concepție să fie consecința indirectă a reanalizării legii prin prisma observațiilor formulate în cererea de reexaminare.
”Înlocuirea cerinței privind competențele profesionale dovedite prin ”minimum 5 ani experiență îndeplinind atribuții de conducere, reglementare sau control” cu o cerință generală privind experiența în funcții de conducere în administrația publică centrală sau locală, cerință care este una și mai permisivă și reprezintă la rândul său un regres din perspectiva standardelor de experiență profesională, depășește, din nou, cadrul dezbaterii declanșate de cererea de reexaminare și exprimă o nouă voință politică cu privire la care Președintele României nu mai poate opune dreptul de veto suspensiv, prin formularea unei cereri de reexaminare.
Așa cum rezultă din cele expuse anterior, standardele profesionale privind ocuparea funcțiilor din cadrul organelor de conducere ale administrațiilor portuare au fost succesiv diminuate, până la diluare”, mai arăta președintele.
Șeful stat mai reclama și nerespectarea Constituției de către Parlament privind procedura reexaminării, cât și o serie de neclarități din textul legii.