La prima vedere, povestea arestării lui Carlos Ghosn nu este altceva decât o afacere murdară în care s-a băgat până la cot unul dintre cei mai influenți oameni din industria auto mondială și chiar din elita globală.
Dar, dincolo de aparențe, derularea evenimentelor lasă impresia unei acțiuni atent construite, care amintește, cumva, de răzbunarea aprigă a samurailor, dispuși să-și sacrifice viața pentru a plăti o poliță. Hiroto Saikawa este un japonez care a crescut în Nissan de la 24 de ani. Practic, toată viața lui, peste 40 de ani de carieră, înseamnă Nissan, unde s-a angajat imediat după ce a terminat facultatea. De 13 ani este în Consiliul de Administrație al companiei, unde a avut ocazia să vadă și să voteze tot ce s-a întâmplat cu Nissan în epoca Ghosn
În 2001, când Carlos era numit președinte al Nissan, Saikawa era deja director de achiziții al Alianței Renault Nissan și lucra pentru Nissan Europe. Altfel spus, japonezul care conduce astăzi Nissan a trăit, cu dinții strânși, sub Carlos Ghosn, care a devenit, în ultimii 19 ani, din salvator al companiei, un lider puternic, de care se tem toți și de a cărui plecare se tem toți.
CITEȘTE ȘI Split TVA, cronica unui eșec anunțatÎn ultimul an, Ghosn a primit însă o nouă misiune. Aceea de a uni Nissan și Renault, într-un mod în care nimeni să nu le mai poată desface. A primit un nou mandat de la acționarii Renault și a pornit un război de rutină cu acționarii Nissan, pentru a-i convinge să accepte o structură mult mai aproape de o fuziune. Reacțiile japonezilor nu au întârziat să apară. Replici de genul “Renault și Nissan nu vor fuziona niciodat!” au colorat întreg procesul, în timp ce Alianța Renault Nissan Mitsubishi a mers mai departe prin crearea de sinergii în business-ul fiecăreia dintre cele trei. Dar în Japonia profitul e doar o parte a poveștii. Respectul, onoarea, loialitatea sunt noțiuni la fel de puternice pentru un samurai.
Modul în care Hiroto Saikawa a anunțat ilegalitățile de care îl acuză pe Carols Ghosn este o noutate. De obicei, companiile care sunt nevoite să se confrunte cu o anchetă a autorităților adoptă o poziție rezervată, în care lucrurile nu se tranșează decât în spatele cortinei. Saikawa a apărut în fața ziariștilor supărat, plin de nervi. Părea că și-a păstrat nervii pe care îi avea în urmă cu un an, când și-a cerut iertare, cu capul plecat, pentru deficiențele constatate în procesul de verificare și certificare a vehiculelor Nissan. A denunțat cu deminitate faptele pe care le-a comis Ghosn, chiar dacă acestea incriminau compania pe care o conduce. Și-a cerut iertare de la acționari și l-a acuzat pe Ghosn de toate relele pământului, lăsând uitate vremurile în care Ghosn salva de la faliment Nissan. “Prea multă putere în mâinile unui top executiv”, a spus Saikawa.
Dincolo de aparențe, toată povestea pare tot mai mult o acțiune de îndepărtare de la putere a lui Carlos Ghosn. Îmbătat de putere, francezul de origine braziliană a ignorat, probabil, cultura organizațională japoneză, care nu seamănă deloc cu cea europeană. Încercând să subordoneze Nissan acționarilor de la Renault, punând presiune pe executivii niponi, a declanșat energii nebănuite.
Faptele de care este acuzat sunt grave, iar probele despre care vorbește Saikawa probabil că există. Japonezii le-au folosit împotriva lui pentru că au considerat că a venit momentul. Au considerat că, dincolo de profit, onoarea lor merită sacrificii. Pentru că, prin sacrificarea lui Ghosn, Nissan își pune acum în pericol business-ul și viitorul Alianței din care face parte.