Cel mai așteptat model al mărcii Dacia, SUV-ul Duster 3, a ratat ocazia de a se apropia de liga campionilor din punct de vedere al siguranței oferite pasagerilor, chiar dacă a trecut la o nouă platformă, iar prețul majorat simțitor ar fi permis probabil și o creștere substanțială a tehnologiilor de protejare a celor aflați în mașină și, poate, a celor aflați pe șosea.
Pentru un istoric scurt, să amintim că Dacia Sandero a primit chiar și 4 stele în 2013, e drept, într-o perioadă în care testele erau mai puțin dure. În 2017, vechiul Duster a primit 3 stele, la teste cu o duritate crescută. După 2021, testele s-au înăsprit și mai mult, astfel că Spring și Jogger au primit doar câte o stea, aproape șocant, iar Sandero Stepway 2 stele, la fel și Logan.
Am putea spune că este o evoluție, față de generația care tocmai și-a încheiat ciclul de viață? Mai degrabă nu, dacă analizăm ce se află în spatele testului.
28 noiembrie - Profit Financial.forum
Știm foarte bine faptul că Dacia are un model de business atipic, bazat pe „esențial”, astfel încât să poată oferi clienților mașini accesibile. Conceptul „design to cost” al mărcii a fost promovat în ultimii ani cu atâta consistență încât au auzit de el până și pruncii de la grădiniță.
Ce înseamnă acest concept? Înseamnă că Dacia, producător de mașini, îi spune furnizorului că vrea un volan de 15 euro. Iar el, furnizorul, îi propune cele mai bune variante de volan, la banii respectivi. E o diferență față de alți producători, care cer volan din materialul X, cu y butoane, iar furnizorul le transmite care este prețul. În acest fel, Dacia controlează prețul final încă de la startul proiectului.
Ce importanță are acest lucru? Pe scurt, conceptul „design to cost” permite indiscutabil directorilor și inginerilor Dacia și Renault să știe încă de la bun început, atunci când mașina ajunge în faza de proiectare, câte stele va primi la testele de siguranță. Asta înseamnă, printr-o logică simplă, că directorii Dacia sunt cei care au decis ca nivelul de siguranță al copiilor dintr-un Duster 3 să fie de numai 84%, iar cel al șoferului și pasagerilor adulți să fie de numai 70%.
Ce înseamnă acest 70% pe care și l-au asumat șefii Dacia? Potrivit descrierii EuroNCAP, protecția toracelui în cazul impactului frontal este „marginală”. Nu e nici „bună”, nici „adecvată”, ci mediocră. Protecția adulților nu se obține cu cine știe ce software-uri complicate, ci cu centuri și airbag-uri de calitate, dar și o structură a caroseriei proiectată să reziste la impact. 70% înseamnă că la un impact moderat (60 km/h) poți fi rănit grav.
Ce spune testul mai departe: la impactul frontal cu o barieră deformabilă mobilă (care simulează un vehicul în mișcare), protecția șoferului este slabă (WEAK), la un pas să fie cea mai slabă de pe scala de măsurare (POOR). La impactul lateral s-a constatat că există o deplasare a șoferului în lateral, ceea ce înseamnă că centura de siguranță nu funcționează corect și apare din nou riscul serios de rănire prin lovirea de caroseria mașinii. Și asta a fost asumată de cei care au aprobat proiectul.
În privința protecției copiilor, Duster nu are niciun sistem de fixare a scaunelor de copii pe locul din dreapta, deși acest scaun este utilizat frecvent de mamele aflate singure în mașină cu copilul. Scaunul din dreapta nu are nici senzor care să detecteze prezența unui copil. Lipsesc toate aceste sisteme și pentru locul din centru, pe bancheta din spate. Acestea și altele sunt detalii care au tras în jos nota SUV-ului produs la Mioveni și care au fost asumate de la bun început de șefii mărcii, cei care ar trebui să fie prezenți în showroom atunci când un client primește cheile și să-l privească în ochi spunându-i: eu am decis ca siguranța ta să fie mai precară în mașina Dacia, pentru că tu nu vrei să plătești prea mulți bani pe chestiile astea.
Vine și întrebarea firească: ar fi scumpit toate aceste sisteme atât de mult mașina, astfel încât să o facă nevandabilă? Dacă recitim toate articolele scrise de noi și de alte publicații pe tema profitului pe care îl generează Dacia proprietarilor companiei putem încerca o corelare între cele două sume: costul elementelor de siguranță suplimentare versus profitul de două cifre pe care îl face marca, un profit pe care nu-l reușesc multe mărci din industria auto.
CITEȘTE ȘI VIDEO Dacia Duster 3 a obținut trei stele la testele de siguranță EuroNCAPS-a vorbit mult, șefii Dacia au făcut-o cu certitudine în repetate rânduri, despre imposibilitatea ca Dacia să-și echipeze mașinile cu cele mai noi tehnologii de asistență, nici măcar ca opționale. Sunt de acord cu acest lucru (nu sunt convins de partea cu opționalele) și știu că nota cea mai slabă din testele de siguranță este și cea care dă punctajul final. Dar ar fi fost extraordinar să vedem că - dincolo de sistemele sofisticate pe care nu și le permite - Duster 3 reușește să ofere niveluri de siguranță la impact comparabile cu cele ale altor mărci.
Skoda, de exemplu, a fost comparată de multe ori cu Dacia, datorită poziției în piață, ca marcă accesibilă. Toate modelele cehilor au 5 stele EuroNCAP, deși sunt mai ieftine decât cele ale VW. Citroen este un brand care astăzi nu se sfiește să spună că vrea să concureze pe culoarul Dacia, dar toate punctajele obținute în ultimii ani de marca franceză au fost de minim 4 stele, majoritatea de cinci.
Astăzi, doar Suzuki mai primește un număr de stele egal cu cel al lui Duster, fiind evident că Suzuki este o marcă ce se îndreaptă tot mai mult și cu bună știință către zona de low-cost. Modelul Swift, care a primit trei stele, costă aproape cât un Sandero Stepway și oferă cam aceleași echipamente standard, dar cu un motor hibrid. Swift și Duster sunt de altfel singurele modele din 2024 cu mai puțin de 80% punctaj la protecția pasagerilor adulți. În plus, Duster are al treilea cel mai slab scor la protecția copiilor, în 2023 și 2024, după Swift și Skoda Kodiaq. Duster are, totodată, cel mai slab scor la protecția pietonilor din ultimii doi ani. Duster are cel mai slab scor la sistemele de asistență (siguranță asistată), din ultimii trei ani. În acești trei ani, doar trei mașini au primit trei stele la testele de siguranță: Dacia Duster, Suzuki Swift și mașina de marfă Ford Tourneo Custom.
Probabil că succesul lui Duster și al viitorului Bigster va continua și cu această notă de trecere, iar clienții vor aprecia în continuare prețul acestui model. Dar dezamăgirea pe care o produce Duster din cauza imposibilității de a-și depăși condiția de mașină low-cost în privința siguranței va rămâne acolo, până la următoarea generație, peste opt ani.