De mulți ani de zile, mediul de afaceri din România se tot roagă de guvernanți (indiferent de ce culoare politică ar fi aceștia) să nu mai schimbe regulile jocului peste noapte. De mult timp încoace, nimeni nu se mai plânge de fiscalitate ridicată (chiar dacă, în opinia mea, munca este în continuare supra-taxată) și nimeni nu se mai plânge de posibile ajustări și schimbări. "DOAR SĂ ȘTIM DIN TIMP“ spun pe aceeași voce, din ce în ce mai sonoră, antreprenorii români.
Apogeul a fost atins în decembrie 2018, când, cu puțin timp înainte de Crăciun, a apărut Ordonanța 114, care urma să intre în vigoare de la începutul lui ianuarie 2019. O Ordonanță de Urgență făcută fără consultare publică, fără studiu de impact și cu aplicabilitate după 10 zile. O reglementare care schimbă, practic, toate planurile de afaceri pentru 2019 făcute cu atâta trudă de fiecare companie în parte timp de mai multe luni de zile. Totul peste noapte aruncat la gunoi. Noi, antreprenorii români, am mai luat-o cum am luat-o, că ne-am cam obișnuit să fim pompieri, dar investitorii străini s-au dus înapoi la firmele mamă, care tocmai aprobaseră bugetele pentru 2019, să le spună că s-a schimbat schimbarea, pentru că la Guvern a avut cineva un vis despre ce trebuie făcut ca să iasă bine bugetul țării. Crede cineva că, în așa condiții, oamenii, fie ei români sau străini, mai sunt dispuși să-și investească banii aici? Probabil că e ceva similar cu jucatul la ruletă, cu același șanse de câștig sau pierdere.
Ce a urmat în tabăra mediului de afaceri a fost impresionant. Panică generală, mobilizare masivă, ședințe interminabile, studii de impact, modificări peste modificări ale bugetelor, mii și mii de ore petrecute, căutând piatra în lacul în care a fost aruncată. Consecința a fost modificarea modificării, dar doar parțial și, iarăși, fără studiu de impact. Vorbeam cu reprezentanții unor bănci și îi întrebam cum e acum, iar răspunsul lor era ceva de genul “este, evident, mult mai bine decât ce era inițial în Ordonanță, dar per total e rău, rău de tot, pentru că nimeni nu mai are încredere și toată lumea se așteaptă ca astfel de chestiuni să se poată întâmpla oricând“. Cumva, cumva, s-a reparat o jucărie, dar niciun copil nu mai dorește să se joace cu ea, operația a reușit, pacientul a murit.
CITEȘTE ȘI “Eu, maică, cu cine votez?”Peste câteva zile vine un referendum. Aparent este despre justiție și fiecare este liber să se poziționeze cum dorește într-o zonă mult discutată, mult dezbătută și suficient de complicată. Dar, dincolo de justiție a doua întrebare (“sunteți de acord cu extinderea dreptului de a atacă ordonanțele direct la Curtea Constituțională?“) vizează direct mediul de afaceri. Extinderea dreptului de a sesiza la CCR ordonanțele de urgență sau ordonanțele simple, indiferent de obiectul lor, adoptate fără consultarea beneficiarilor, fără studiu de impact și fără un termen rezonabil de intrare în vigoare, este benefică unui mediu economic sănătos, stabil și predictibil.
Dacă răspunsul românilor la această întrebare va fi “DA“, atunci mediul economic, adică exact cei care produc plus-valoare, care fac în așa fel încât să existe bani de pensii și salarii pentru doctori, profesori – și nu numai -, care produc banii pentru spitale și autostrăzi, va fi mai protejat, iar investițiile mai sigure.
Această chestiune nu are nimic de-a face cu politica, nici cu Președintele și nici cu partidele politice și lupta lor, de multe ori lipsită de conținut. Dacă oamenii (printre care și cei peste 600 000 de antreprenori din România, dar și angajații lor) vor ieși la vot, vor răspunde cu “DA“ la întrebarea legată de Ordonanțele de urgență, atunci semnalul către orice fel de guvern actual sau viitor și de orice culoare politică va fi EXTREM DE PUTERNIC ȘI CLAR !
Legiuitorul va avea obligația să gândească un mecanism eficient de sesizare la CCR, inclusiv la inițiativa mediului de afaceri, ceea ce va aduce un plus de garanție și predictibilitate. Până la urmă și la urmă vorbim despre ÎNCREDERE, și cred că este momentul (sau ultimul ceas) să ne apucăm să o reclădim. Referendumul poate să fie un prim pas în acest sens. E momentul să nu mai ratăm șanse, ci să acționăm; fiecare dintre noi și fără a mai aștepta ceva de la alții.
Dragos Anastasiu este proprietarul grupului de turism și transport Eurolines