Go back to business (I)

scris 3 iun 2019

“Final Four-ul” alegerilor din România și-a consumat prima etapă, cu rezultate încurajatoare, la prima vedere pentru mediul de afaceri. Agitația politică continuă însă, în detrimentul revenirii în prim-plan a subiectelor economice de actualitate.

Pentru Guvern și Parlament, toate aspectele legislative legate de evoluția economiei în 2019 trebuie să fie prioritare. Începutul de an ne arată o creștere economică care nu este sustenabilă, dacă ne uităm la creșterea deficitelor comercial și de cont curent, precum și la nivelul alarmant în care se derulează împrumuturile Ministerului de Finanțe. Opinia mea este că trendul va continua și în lunile aprilie-mai, în ciuda optimismului guvernamental, iar primul “decont” va trebui să vină odată cu rectificarea bugetară din iulie 2019. 

Legătura dintre referendum și business CITEȘTE ȘI Legătura dintre referendum și business
Urmărește-ne și pe Google News

Sunt multe subiecte care necesită analiză și corecție, dar vreau să mă refer doar la patru dintre ele.

În primul rând, avem OUG 79/2017 pentru modificarea și completarea legii 227/2015, prin care s-au tranferat obligațiile sociale din sarcina angajatorilor, în cea a angajaților. De peste 18 luni, acest act normativ este în Parlament și așteaptă avizele comisiilor de specialitate din Camera Deputaților. Vorbim de un act normativ emis în viteză, fără un studiu de impact profesionist, fără să se respecte termenul de 6 luni de intrare în vigoare a modificărilor la Codul Fiscal și care stabilește un record greu de egalat, ca termen de aprobare parlamentară. Partidele s-au proziționat în favoarea sau în defavoarea aprobării lui. Realitatea este că actul normativ emis acum 18 luni și-a produs efectele, majoritatea companiilor au mărit salariile brute prin transferul contribuțiilor și singura soluție realistă este aprobarea lui. Ideea anulării lui și revenirii la vechile salarii, ar produce un haos și probabiil sute de mii de litigii de muncă. Concluzionând, singura soluție realistă astăzi este aprobarea OUG 79/2017 și promulgarea legii de aprobare. 

În al doilea rând avem “celebra “ OUG 114/2018, “cadoul pus sub bradul de Crăciun” al mediului de afaceri, în 28 decembrie 2018. Ea a fost completată de OUG 19/2019, aprobată tacit în Senat și este în procedura de avizare și aprobare la Camera Deputaților. Vorbim de un act normativ complex, apărut tot peste noapte și evident fără studiul de impact obligatoriu și care deja are efecte nefavorabile asupra mediului de afaceri, precum și asupra percepției potențialilor investitori financiari și strategici privind siguranță și predictibilitatea unei investitiții în România.

Nu vreau să reiau aspectele majoritar negative din OUG 114, doar să subliniez un aspect care mi se pare foarte grav, într-un stat membru al Uniunii Europene. Printr-un articol din ordonanța, prin derogare de la legea responsabilității fiscal-bugetare 69/2010 (lege organică!), este suspendată responsabilitatea Primului Ministru și a Ministrului de Finanțe, pentru perioada 2019-2021, privind practic orice măsură de cheltuire a banilor publici. Este ca și cum într-o companie privată, CEO-ul și CFO-ul ar da o decizie internă, prin care ar spune că indiferent de măsurile decise, ei nu sunt responsabili de încălcarea prevederilor legale.

Concluzionând, având în vedere toate implicațiile negative ale OUG 114, prezentate pe larg în acest început de an, singura soluție realistă este abrogarea ei.Parlamentul poate prelua puținele aspectele pozitive existențe în OUG și să le transpună în actele normative aplicabile.

Următoarele două subiecte vor fi prezentate în următorul articol. 

Marius-Dumitru Marin este ex-CEO Macon Group și actual CEO al MDM Top Consultancy 

viewscnt
Afla mai multe despre
alegeri
opinie