Indiferent de industria în care activezi, domeniul pe care îl abordezi sau spațiul în care te desfășori, mai devreme sau mai târziu afacerea ta va trebui să se adapteze și să apeleze la influența digitală. Foarte puține industrii funcționează fără a utiliza măcar în mică măsură inteligența artificială, iar pe viitor majoritatea companiilor vor aplica într-o formă sau alta tehnologia digitală.
Afacerile din domeniul IT&C sunt în continuă evoluție și extindere, zona fiind una extrem de ofertantă și căpătând aplicabilitate în tot mai multe direcții. În permanență apar noi tendințe în domeniu, nu doar în zonele evidente precum securitate cibernetică și big data, ci și în domenii precum etică, reglementări și confidențialitate. Pe lângă sfera extinsă a tehnologiei, foarte multe joburi care în momentul de față nu implică în mod normal abilități tehnice, precum comunicarea sau vânzările, vor presupune abilitatea de a coda sau programa. Există deja numeroase afaceri mai mici din domenii complet diferite care se folosesc și ele de cunoștințele digitale pentru a gestiona mai eficient anumite zone iar, conform studiilor, în circa 20 de ani, 90% dintre joburi vor necesita cel puțin un nivel minim de cunoștințe digitale.
Abilitățile mixte și deficit de specialiști
Însă cunoștințele digitale nu sunt singurele luate în considerare de angajatori, un rol semnificativ căpătând și ceea ce azi numim soft skills. Înțelegerea afacerii, dar și a nevoilor clienților, devine extrem de importantă, la fel ca lucrul în echipă și abilitățile de comunicare. Nu mai este suficient să codezi excelent, trebuie să ai o vedere de ansamblu și să te adaptezi mediului în care lucrezi, aceste elemente reprezentând un adevărat diferențiator pentru un specialist IT.
Și nu este vorba doar despre o tendință de moment. Studiile susțin că tehnologia va avea un impact direct asupra multor joburi, însă va genera și efecte indirecte. Pe lângă cererea pentru matematică, informatică și analiză de date, se va simți și nevoia îmbunătățirii unor atribute precum creativitatea, analiza critică, persuasiunea sau negocierea.
Ținând cont că numărul specialiștilor în IT este unul insuficient, chiar și fără a lua în considerare aceste noi abilități mixte necesare, nu este de mirare că există un gap semnificativ între cerere și ofertă. Acest lucru se datorează, pe de o parte, ritmului de formare din facultăți și universități care nu este suficient de alert pentru a ține pasul, iar, pe de alta, pregătirii axate doar pe abilitățile tehnice, fără a include materii care să acopere nevoile de soft skills.
Educație continuă, bazată pe colaborare
Pe termen lung, va fi necesară găsirea unor soluții prin care numărul specialiștilor din domeniu să înregistreze, atât o creștere cantitativă, cât și o schimbare calitativă, soluții ce pot fi implementate doar printr-o abordare bazată pe colaborare între școli, angajați și angajatori.
Vorbim despre un domeniu dinamic, în plină schimbare și evoluție, așa că procesul de învățare este unul continuu. Rolurile și pozițiile devin din ce în ce mai fluide, este nevoie de pregătire constantă și de antrenarea abilităților hard și soft în egală măsură, pentru a fi mereu la curent cu ceea ce se întâmplă și a profita de oportunitățile apărute. Angajatorii care înțeleg aceste schimbări survenite la nivelul abilităților vor fi cu un pas înainte celorlalți. Formarea angajaților pe termen lung și oferirea unor instrumente de care aceștia au nevoie pentru a evolua devin extrem de importante într-un mediu de lucru. Așa că apare nevoia unor culturi organizaționale puternice care promovează o gândire bazată pe învățare continuă și variată. Expresia ‘omul, cât trăiește, învață’ se potrivește mănușă cu ceea ce înseamnă digitalizare în prezent pentru a fi relevanți pentru job-urile viitorului.
Claudia Tamași este country manager Codecool