În secolul XXI, pe contribuabilul român persoană fizică îl costă în jur de 250 lei să depună online o declarație anuală la ANAF.
Pe agenda publică, în ultimele zile, și-au făcut loc, lucru rar de altfel, și dificultățile depunerii declarațiilor la ANAF, în acest caz legate de Declarația 600. Problemele aduse, din nou în atenție, sunt cauzate de infrastructura învechită a Fiscului, dar și de lipsa de interes a autorităților pentru îmbunătățirea lucrurilor.
Renumita declarație 600 - "Declarație privind venitul asupra căruia se datorează contribuția de asigurări sociale și cu privire la încadrarea veniturilor realizate în plafonul minim pentru stabilirea contribuției de asigurări sociale de sănătate“ este din 2018 obligatorie pentru toate persoanele fizice ce au obținut venituri din activități independete, chirii, investiții sau alte surse peste un plafon de 12 salarii minime pe economie. Termenul de depunere al acesteia este 31 ianuarie 2018.
Se estimează la nivelul ANAF că un număr de peste 210.000 de persoane fizice au această obligație declarativă, număr primit, însă, cu rezerve de unii specialișți în fiscalitate, inclusiv de un fost șef al Fiscului.
CITEȘTE ȘI Reintroducerea “stimulentelor” salariale pentru funcționarii ANAF, bomboana de pe coliva contribuabililor onești?Această declarație se poate depune la ghișeu, prin poștă cu confirmare de primire și, din 15 ianuarie 2018, a anunțat ANAF că se poate depune online pe portal anaf.ro
Toate bune și frumoase de aici încolo, am putea spune! Măcar în ce privește Declarația 600.
Ce nu ne spune însă ANAF?
Păi nu ne spune că, pentru a depune online această declarație, persoana fizică este OBLIGATĂ să dețină un certificat digital calificat, iar în baza acestuia se poate semna electronic această declarație și depune pe portal anaf.ro.
Să vedem ce înseamnă pentru persoana fizică această procedură.
În primul rând, cunoștințe destul de bune de operare pe calculator pentru achiziția certificatului digital calificat de la un furnizor autorizat și în cele din urmă pentru transmiterea pe portal anaf.ro a declarației.
CITEȘTE ȘI Statutul de milionar s-a demonetizat odată cu monedaPentru înregistrarea în vederea obținerii certificat digital calificat se urmează o procedură laborioasă și se anexează o serie de documente.
Redăm câțiva pași din această procedură anevoioasă și care durează cel puțin câteva săptămâni bune până persoana fizică intră în posesia certificatului digital calificat:
1. Accesați formularul de înregistrare și selectați filă Persoană fizică,
2. Alegeți produsul pe care doriți să îl obțineți,
3. Completați formularul cu datele dumneavoastră și descărcați documentele care se generează,
4. Depuneți personal* la unul dintre sediul furnizorului sau reprezentant următoarele documente, având asupra dvs. actul de identitate în original (în vederea identificării cerute de Regulament):
- o copie a actului dvs. de identitate,
- contractul, semnat în 2 exemplare originale,
- documentul Termeni și condiții generale, semnat în 2 exemplare,
- dovada plății proformei (prețul în Euro se plătește în avans, în lei, la cursul de schimb BNR valabil în ziua efectuării plății).
Și dacă am ajuns la preț, acesta este de 47 euro + TVA pe o perioada de 1 an, însă diferă cu puțin în funcție de furnizorul de certificate digitale.
CITEȘTE ȘI Modificarea Legii evaziunii fiscale pentru incriminarea nereținerii la sursă, partea nevăzută a icebergului fiscal recent lansat la apăPrin urmare, aproximativ 56 euro, adică aproximativ 250 lei, trebuie să scoată din buzunar o persoană fizică ca să își achiziționeze acel certificat digital, cu ajutorul căruia în final va putea depune Declarația 600 aferentă anului 2018 - online pe portal anaf.ro așa cum ne asigură Fiscul.
Pentru a depune Declarația 600 în 2019, încă 56 euro – 250 lei – vorba aceea: ”alți bani, altă distracție“ online!
Cu alte cuvinte, e o mare vrăjeală frază "Formularul 600 să poată fi transmis și în format electronic, de pe portalul www.anaf.ro“, în condițiile în care o persoana fizică nu are timp efectiv la dispoziție până la 31 ianuarie 2018 să-și ia un certificat digital, știută fiind procedura greoaie de achiziție a acestuia. Totodata, prețul de 250 lei pe care trebuie să-l plătească DOAR pentru a depune o declarație o dată pe an este un un preț mult prea mare pentru contribuabilul român.
CITEȘTE ȘI Când Statul seamănă vânt, contribuabilii culeg furtunăO variantă acceptabilă ar fi ca acea depunere online să se poată face nu doar cu certificat digital (ce costă 250 lei) ci și cu un user și o parolă (pe care persoana fizică să le ia în baza documentului de identitate) pe Spațiul Privat Virtual (SPV) așa cum se poate depune în prezent Declarația 200 de venit sau Declarația 220 – privind venitul estimat de cei ce obțin venituri din activități independente.
Cornel Grama este consultant fiscal din Cluj și unul dintre fondatorii și administratorii Asociației “Tax Advisors” și al Grupului Tax Advisors de pe Facebook, cu un număr de peste 15.000 de membri.