Mai puțin de 24 de ore ne despart de termenul limită de depunere a Declarației 600 și, coroborat cu poziția oficială a noului guvern de amânare a termenului de depunere și/sau anulare a Declarației 600, ne aflăm într-un impas. Mai depunem sau nu mai depunem Declarația 600 la ANAF în situația în care avem această obligație?
Răspunsul corect este că depinde foarte mult de ce se va întâmpla în prima ședință de guvern, planificată pentru miercuri, 31 ianuarie 2018.
Scurtă recapitulare: Ministerul Finanțelor a publicat pe website-ul instituției, în dezbatere publică, pe 22 ianuarie 2018, un proiect de ordonanță de urgență pentru amânarea termenului de depunere a Declarației 600. Proiectul are un singur articol de prorogare a termenului de depunere pentru 1 martie 2018.
CITEȘTE ȘI Statutul de milionar s-a demonetizat odată cu monedaÎn aceste condiții, nu putem lua în calcul o eventuală anulare a obligativității de depunere a Declarației 600, cel puțin la acest moment.
Pentru a deveni literă de lege, proiectul trebuie aprobat de Guvern cel mai târziu pe 31 ianuarie 2018. Însă aprobarea nu este și suficientă, întrucât pentru a intra în vigoare, Ordonanța de Urgență trebuie publicată în Monitorul Oficial tot în data de 31 ianuarie 2018.
Avem astfel două scenarii, primul fiind acela în care Guvernul va urgenta aprobarea si publicarea OUG in Monitorul Oficial în data de 31 ianuarie 2018 și al doilea scenariu în care OUG nu va fi publicată in Monitorul Oficial în data de 31 ianuarie 2018. În primul scenariu, noul termen de depunere a declarației 600 va fi 1 martie 2018, iar contribuabili vor avea la dispoziție cel puțin încă o lună pentru aprofundarea acestui subiect și a determina dacă trebuie să depună sau nu declarația 600.
Ce se întamplă însă dacă publicarea în Monitorul Oficial va fi realizată ulterior datei de 31 ianuarie 2018? În acest scenariu, ne raportăm la prevederile legii încă în vigoare care prevede că termenul de depunere este 31 ianuarie 2018, iar neîndeplinirea de către contribuabil la termen a obligațiilor de declarare este sancționată de ANAF cu o amendă cuprinsă între 500 lei și 1000 lei.
Declarațiile oficiale de până la această oră creditează primul scenariu și ne așteptăm ca cel puțin termenul de depunere să fie prorogat. Conform acelorași declarații, ar urma ca, după amânare, să fie analizate obligațiile care le revin persoanelor fizice care obțin venituri extra salariale.
CITEȘTE ȘI Reintroducerea “stimulentelor” salariale pentru funcționarii ANAF, bomboana de pe coliva contribuabililor onești?În ultimele zile s-a vorbit de simplificare, debirocratizare și, eventual, comasare a unor declarații, nu și de o modificare a prevederilor din Codul fiscal referitoare la obligațiile acestor categorii de contribuabili. Cu alte cuvinte, oficialii au făcut referire la formularistică și proceduri. Or Declarația 600 este mecanismul prin care se duc la îndeplinire obligațiile de plată ale contribuțiilor de asigurări sociale și de sănătate care le revin acestor persoane fizice (cu venituri din activități independente, chirii, dividende, drepturi de autor etc). De altfel, Declarația 600 nu este o invenție a anului 2018. Ea a fost utilizată și în anii anteriori. Principalele noutăți, transpuse în Declarația 600, se găsesc în OUG 79/2017 și vizează principiile de impozitare, însemnând baza de impunere raportată la plafonul de 12 salarii minime obținute în 2017, plățile trimestriale anticipate și lipsa posibilității de a aplica regularizarea la venitul real obținut. În concluzie, dacă autoritățile vor aduce modificări doar procedurii de declarare, fără a schimba și fondul, respectiv principiile din OUG 79/2017, simplificarea va avea loc doar la nivelul formei în care sunt declarate veniturile.
Radu Derscariu este director Global Employer Services în cadrul Deloitte România