Sistemul voucherelor de vacanță a fost pregătit: angajatorii vor fi însă cei care decid când le înmânează salariaților tichetul

Sistemul voucherelor de vacanță a fost pregătit: angajatorii vor fi însă cei care decid când le înmânează salariaților tichetul
Thomas Dincă
Thomas Dincă
Marius Oncu
Marius Oncu
scris 25 mai 2017

Instituțiile publice și companiile de stat vor fi obligate, din luna iulie, să acorde vouchere de vacanță angajaților, în cuantum egal cu contravaloarea unui salariu de bază minim brut pe ţară, angajatorul fiind însă cel care stabilește, de comun acord cu sindicatul, când anume acordă aceste vouchere, valabile doar pentru hoteluri și pensiuni din țară.

Introducerea voucherelor de vacanță din luna iulie a fost anunțată anterior în exclusivitate Profit.ro, hotelierii de pe litoral cerând atunci ca acest lucru să se întâmple mai devreme pentru ca bugetarii să poată folosi tichetele pentru sejururi la mare.

Urmărește-ne și pe Google News

La nivelul Guvernului a fost însă redactat doar acum proiectul care introduce voucherele, iar data a rămas luna iulie.

Astăzi, salariul minim brut este de 1.450 de lei, aceasta urmând să reprezinte valoarea voucherului care urmează să fie acordat.

În baza legislației actuale, salariații din mediul privat și cei din sectorul bugetar pot primi vouchere de vacanță în limita a 6 salarii minim brute (nu doar un singur salariu cum este pregătit acum), care pot fi folosite doar în turismul românesc. Voucherele sunt suportate integral de angajator, iar sumele sunt deductibile la calculul impozitului pe profit.

Hotelierii - nemulțumiți că circa jumătate dintre turiștii din Republica Moldova veniți pentru a petrece Crăciunul și Revelionul pe stil vechi își pregătesc mâncarea în cameră, la reșou CITEȘTE ȘI Hotelierii - nemulțumiți că circa jumătate dintre turiștii din Republica Moldova veniți pentru a petrece Crăciunul și Revelionul pe stil vechi își pregătesc mâncarea în cameră, la reșou

Guvernul a amânat însă de fiecare an acordarea acestor vouchere. Practic, bugetarii au avut mereu prevăzut în lege că pot primi, atunci când pleacă în vacanță, vouchere în limita a 6 salarii minim brute, dar acest drept le-a fost amânat de fiecare dată. Acum, voucherele le sunt acordate, dar limitate valoric la un singur salariu, cu argumentul că Guvernul trebuie să se încadreze într-o anumită limită a deficitului bugetar.

"Pe de o parte, proiectul își propune să oblige, începând cu 1 iulie 2017, instituțiile publice și companiile de stat să acorde anual tuturor salariaților câte un voucher de vacanță (fără a mai fi limitate la nivelul sumelor prevăzute în acest scop în bugetul de stat sau bugetele locale). Pe de altă parte, Guvernul dorește să limiteze valoarea acestui tip de primă sub formă de voucher la nivelul unui salariu minim brut garantat în plată (în prezent, limita maximă este de 6 salarii minime brute)", confirmă pentru Profit.ro Ramona Jurubiță, Partner KPMG, Head Tax and Legal.

De asemenea, în legislația actuală - neaplicată niciodată - aceste vouchere erau prevăzute să fie acordate atunci când angajatul pleca în concediu. Proiectul pregătit acum la nivelul Guvernului lasă însă decizia privind momentul acordării voucherelor la mâna angajatorului, care trebuie însă să se consulte cu sindicatul. Practic, voucherul de vacanță va putea fi acordat oricând în timpul anului, nu obligatoriu la momentul plecării în concediu.

Confesiunea unei menajere de lux CITEȘTE ȘI Confesiunea unei menajere de lux

Documentul stabilește și că nivelul maxim al sumelor care pot fi acordate salariaților de către alți angajatori decât instituțiile publice și companiile de stat reprezintă contravaloarea a maximum șase salarii de bază minime brute pe țară, dar și că societățile de stat vor acorda prime angajaților numai sub forma acestor vouchere de vacanță.

Astăzi, legea limitează acordarea primelor sub forma voucherelor doar pentru momentul plecării în concediul de odihnă, nu pentru întregul an sau pentru Sărbători.

Ramona Jurubiță precizează însă că, în acest caz, nu este vorba de o limitare a primelor.

"Propunerea de modificare de ordonanță nu ar avea ca efect eliminarea altor categorii de prime pentru salariații din sistemul bugetar sau de la companiile cu capital de stat. O astfel de măsură nu ar putea fi dispusă printr-un act normativ care reglementează acordarea voucherelor de vacanță", precizează Partner-ul KPMG.

Impactul asupra cheltuielilor bugetare determinat de acordarea voucherelor de vacanță în acest an este estimat la 1,73 miliarde lei, pentru aproximativ 1.2 milioane de persoane angajate în sistemul bugetar.

viewscnt
Afla mai multe despre
vouchere vacanta
bugetari
tichete