Stocul de retail modern din București a ajuns la finalul anului trecut la 1,225 milioane de metri pătrați, după ce dezvoltatorii au finalizat două centre comerciale noi cu o suprafață închiriabilă de aproape 100.000 mp, gradul de ocupare al proiectelor comerciale ridicându-se la 96%.
Sectorul 6 din București, care cuprinde cartiere precum Militari, Crângași și Drumul Taberei, continuă să dispună de cea mai mare suprafață de spații comerciale moderne din București, ajungând la un stoc cumulat de 301.000 de metri pătrați la finalul anului 2016, potrivit studiului Bucharest Retail Market realizat de DTZ Echinox.
Pe a doua poziție la nivelul Bucureștiului se află sectorul 3 (cartierele Titan, Vitan, Dristor), cu un stoc de 270.000 mp, astfel că în cele două zone sunt concentrate 47% din spațiile de retail modern din București.
Spre comparație, stocul de retail modern din Timișoara, cel mai dezvoltat oraș din țară pe acest segment, este de 220.000 mp, sub nivelul înregistrat în sectoarele 3 și 6 ale Capitalei.
CITEȘTE ȘI 2017 în retail: Dispar două branduri de magazine, va continua extinderea pe proximitate și discountÎn timp ce în sectorul 3 a fost finalizat anul trecut proiectul Parklake Plaza, în sectorul 6 a fost extins proiectul Militari Shopping. Per total, la nivelul Capitalei au fost finalizate anul trecut spații comerciale noi cu o suprafață închiriabilă de aproape 100.000 de metri pătrați.
Creșterea semnificativă a consumului înregistrată anul trecut, de circa 14%, se reflectă și în gradul de ocupare al proiectelor comerciale din București, care se situează la 96%. Centrele comerciale dominante au un grad de ocupare egal sau apropiat de nivelul de 100%, în timp ce spații disponibile mai mari pot fi gasite în anumite proiecte din sectoarele 3, 4 si 5.
Densitatea medie de spații comerciale moderne a ajuns la un nivel de 650 mp / 1.000 de locuitori, cel mai ridicat nivel fiind înregistrat în sectorul 1 (967 mp / 1.000 de locuitori), care găzduiește proiectul Băneasa, cea mai mare dezvoltare comercială din Romania, cu o suprafață cumulată de 140.000 mp (Băneasa Shopping City, Galeria Feeria și Baneasa Retail Park). De altfel, în Băneasa se înregistrează și cele mai ridicate chirii prime la nivelul Bucureștiului, spațiile cu o suprafață de aproximativ 100 de metri pătrați fiind tranzacționate la un nivel cuprins între 70 – 80 de euro/mp/lună.
Zona cel mai slab reprezentată pe harta de retail a Capitalei este sectorul 5, pe raza căruia sunt situate doar trei proiecte cu o suprafață închiriabilă cumulată de 65.000 mp și o densitate de doar 239 mp / 1.000 de locuitori. Totuși, cei peste 270.000 de locuitori ai sectorului sunt deserviți și de o serie de proiecte precum AFI Palace Cotroceni, Auchan Dr. Taberei, Carrefour Orhideea sau Unirea Shopping, situate la granița sectorului.
În 2017, urmează a fi inaugurată o nouă extensie a proiectului AFI Palace Cotroceni, în timp ce în nordul Capitalei dezvoltatorii au în diverse faze de pre-dezvoltare o serie de proiecte noi sau extensii ale unor scheme de retail funcționale.