Litoralul, care cumulează aproape 40% din capacitatea de cazare a României, a ajuns, cu o întârziere de un sfert de secol, să se împartă în unele zone distincte, unde încep să fie dezvoltate produse turistice diferite: sudul, cu cluburile de vacanță destinate familiilor cu copii, zona centrală, axată pe turismul de sănătate, și nordul, care devine polul distracției.
După aproape un sfert de secol de când ar fi fost rațional, justificat și necesar să avem o viziune, un concept și o strategie de dezvoltare și consolidare a litoralului, (cea mai mare concentrare de capacitate de cazare a României, cu aproape 40% din total), lucrurile încep relativ să se regleze, într-o oarecare măsură... natural, prin creativitatea și eforturile depuse și riscurile asumate de investitori și antreprenori, apreciază Paul Mărășoiu, unul dintre cei mai cunoscuți consultanți hotelieri, care a redactat un studiu în acest sens, furnizat Profit.ro.
Astfel, litoralul a devenit un domeniu care permanent se auto-reglează pe areale mici, pe localități sau stațiuni, în funcție de dinamica mediului de afaceri din zona respectivă, de factorii economici locali, de influențele naționale și globale, dar și în funcție de nenumărați alți factori insinuați în evoluția turismului.
CITEȘTE ȘI FOTO Tarom lansează o ofertă controversată, care generează proteste. Persoane acuză operatorul de gândire învechită și sexismAcum, mai spune consultantul, asistăm la un proces lent, dar constant, de zonare a litoralului, așa cum ar fi trebuit inițiat cu mult timp în urmă. S-ar fi impus ca, imediat după 1989, riviera românească să se împartă în trei sectoare distincte, soluție care ar fi permis să se dezvolte produse turistice diferite, iar piață locală și cele străine să poată fi abordate de turoperatori în raport cu profilul fiecărui tip de produs.
"Dacă am fi fost înțelepți, puteam avea de mulți ani un număr remarcabil mai mare de turiști pe întreg litoralul, fără că sudul să fi rămas în paragină decenii la rând", susține Mărășoiu. El adaugă că în ultimii trei ani este evidentă concentrarea în sudul litoralului a investițiilor dedicate cluburilor de vacanță dedicate familiilor cu copii, tendința urmând să continue și în viitor, având în vedere configurația proprietăților, care pot fi cu mult mai mare ușurință convertite în cluburi de vacanță cu acces controlat, dar și condițiile naturale, cu vegetație abundență (încă!), cu parcuri și zone pietonale, cu plajă largă... condiții optime pentru prezența în număr mare a familiilor cu copii.
Zona centrală a litoralului a fost, rămâne și se consolidează ca un areal dedicat turismului de sănătate, suscitând atenția tuturor celor care necesită recuperare balneară, indiferent de vârstă, dar cu precădere turiștilor de vârsta a treia, români și străini, atrași de curele balneare și helio-marine.
CITEȘTE ȘI Consultant: Vremea rea, tarifele mari și apartamentele în regim de închiriere au scăzut gradul de ocupare a hotelurilor de pe litoralNordul rivierei, Constanța-Mamaia-Năvodari, în următorii ani va deveni în perioada estivală polul distracției, ponderea turiștilor români și străini veniți pentru distracție crescând geometric în defavoarea familiilor cu copii, care progresiv vor "migra" către cluburile de vacanță din sudul litoralului, estimează Paul Mărășoiu.
Vor exista, astfel, trei produse de referință pe litoralul românesc: "Family Club & Kids Friendly" ar fi produsul turistic principal propriu sudului litoralului, care va fi accesat cu precădere de familii cu copii de pe piață locală și posibil de pe câteva piețe europene, în funcție de interesul turoperatorilor locali să promoveze oferta în exterior și în funcție de soluțiile de transport aerian găsite. Acest produs va vi disponibil cu precadere în perioada estivală, putând fi extins și către capetele de sezon doar dacă vor fi dezvoltate facilități "aqua" de tip "family spa".
Un alt produs turistic, "Health Round the Year", dependent și acesta de soluțiile de transport aerian pentru a crește ponderea turiștilor străini interesați de oferta balneară, este cel situat în zona centrală a litoralului. Aici sunt accesibile tratamentele cu nămol și cu apă sărată a lacului Techirghiol, dar și toate procedurile medicale proprii clinicilor balneare de recuperare, a căror activitate ar putea face din acest produs unul disponibil și vandabil întregul an.
Al treilea produs turistic se conturează a fi "Sun & Fun", propriu zonei de nord a litoralului în perioada estivală, cluburile și plajele private având un aport important în potențarea interesului tinerilor străini pentru litoralul nostru. "Acești tineri zgomotoși astăzi peste câțiva ani vor fi adulți responsabili, care vor alege să revină pe riviera românească, amintindu-și de zilele și nopțile fierbinți petrecute aici", crede Mărășoiu. Acest produs, mai spune el, va fi înlocuit în extrasezon de "Business, Meetings & Escape", care începe să fie tot mai bine conturat în raport cu profilul noilor investiții din zona și în relație cu perspectivele de dezvoltare economică a orașelor Constanța și Năvodari.